קרן הסל המציעה חשיפה למדינה אטרקטיבית

קרן הסל EWD, המציעה חשיפה למניות שבדיות, מספקת פיזור מגזרי טוב, נהנית מתשואת דיבידנד גבוהה ומציעה תמחור נוח יחסית לשווקים המפותחים המרכזיים

סניף של Nordea Bank בהלסינקי / צילום: בלומברג
סניף של Nordea Bank בהלסינקי / צילום: בלומברג

שבדיה מצטיינת בעקביות בראש דירוגי המדינות בעולם במדדי איכות החיים, האושר, העושר, נקיון השלטון ותנאי התעסוקה. כעת היא מסתמנת גם כיעד אטרקטיבי להשקעה, לאור נתוני המקרו המשתפרים, לצד מדיניות מוניטרית מקלה של הבנק המרכזי (Riksbank).

המטבע המקומי, הכתר השבדי (קרונה), השיל כ-20% מערכו במהלך השנה האחרונה וכ-7% מתחילת השנה הנוכחית - קצב ירידה דומה לשער האירו מול הדולר, וגבוה מעוצמת ההיחלשות של שאר המטבעות בעולם המפותח. היחלשות ניכרת זו מספקת רוח גבית עבור יצואניות שבדיות ממגוון מגזרים.

לפי נתונים שפורסמו באחרונה, כלכלת שבדיה מפגינה צמיחה נאה בתוצר הגולמי, בקצב שנתי של כ-2.7%. תחזיות כלכלני המקרו הן לשמירת קצב צמיחה זה לאורך השנה הנוכחית, ולהאצה לקצב צמיחה של 2.9% בשנת 2016. צמיחה צפויה זו היא בין הגבוהות בקרב המדינות המפותחות, כולל ארה"ב, בריטניה, יפן, גרמניה ומרבית מדינות אירופה.

לצד קצב צמיחה גבוה, הפעילות הכלכלית בשבדיה נהנית ממדיניות מקלה של הבנק המרכזי, עם תוכנית הרחבה כמותית בהיקף של 40-50 מיליארד קרונות (כ-5-6 מיליארד דולר); זאת לצד הותרת הריבית ברמה שלילית, ותשואות איגרות חוב ארוכות ברמה של 0.5% בלבד.

מדיניות מוניטרית מרחיבה תומכת בשערו הנמוך של המטבע השבדי, ובכך משמשת כזרז לפעילות כלכלית מואצת, בעיקר מצד מגזרים מוטי יצוא כגון תעשייה ושירותים. כמו כן, היא מובילה לביצועי יתר של שוק המניות המקומי. נציין עוד, כי שבדיה בולטת לטובה גם במודל האלוקציה הגלובלית שלנו.

הפער מול המדדים עדיין גדול מאוד

לרשות המשקיעים המעוניינים בחשיפה לשוק המניות השבדי עומדת קרן סל iShares MSCI Sweden ETF (סימול: EWD) של חברת הניהול iShares. קרן הסל הושקה ב-1996 והיא מחזיקה כעת נכסים בסך של כ-400 מיליון דולר, עם דמי ניהול שנתיים של 0.48%. מבחינת החלוקה הענפית, המגזרים הבולטים בהחזקות הקרן הם הפיננסים (32% מהרכב הקרן), התעשייה (28%), הצריכה (18%) והטכנולוגיה (11%). חלוקה זו המאפשרת פיזור נאה בין מגזרים שונים.

ברמת המניות, ההחזקות הבולטות של קרן EWD הן הבנק הגדול בסקנדינביה Nordea Bank (9.5% מהקרן), חברת האופנה המובילה והמוכרת היטב לצרכנים ברחבי העולם H&M (9.3%), מובילת תחום ציוד רשתות תקשורת Ericsson (8.2%), הבנקים Svenska Handelsbanken (5.7%) ו-Swedbank (5.2%), חברת הרכב וולוו (5.2%) וחברות התעשייה Atlas Copco (5.1%) ו-Assa Abloy (4.8%).

נדגיש, כי מדד המניות השבדי מספק שילוב מעניין בין הבנקים, שהם בעלי יחסי הלימות הון גבוהים ומדיניות סיכונים שמרנית, לבין יצואניות מובילות, שהן בעלות פעילות גלובלית (כאמור כגון H&M, וולוו ואריקסון). שילוב זה מאפשר ליהנות ממגמות הצמיחה בעולם לצד הקטנת סיכונים עסקיים.

יתרון נוסף של קרן הסל EWD הוא תשואת דיבידנד גבוהה של 3.7%, אשר בולטת לטובה, הן מול מרבית השווקים הגלובליים והן ביחס לרמות הריביות הנמוכות במדינה. מכפיל הרווח החזוי הממוצע של הקרן עומד על 14 - רמה נמוכה בהשוואה לרמות התמחור של השווקים המפותחים המרכזיים.

הגורמים החיוביים האמורים - האצה בקצה צמיחה כלכלית, מטבע חלש ותמחור - התחילו לבוא לידי ביטוי באחרונה בתשואת הקרן. EWD הציגה מתחילת השנה הנוכחית תשואה חיובית של כ-8%, ביצועי יתר על פני מדדי MSCI העולמי ושוק המניות האמריקאי, וביצועים דומים למדד המניות האירופי. עם זאת, בהסתכלות רב-שנתית קיים עדיין פער גדול בין ביצועי EWD לבין ביצועי המדדים הגלובליים והאירופיים - פער שעשוי להצטמצם בהתאם להתקדמות הפעילות בכלכלת שבדיה ולביצועי המניות במדינה.

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל EWD

חברת ניהול: iShares

שנת השקה: 1996

סך נכסים: כ-400 מ' ד'

דמי ניהול: 0.48% לשנה

מגזרים מובילים: פיננסים (32% מהרכב הקרן), תעשייה (28%), צריכה (18%), טכנולוגיה (11%)

החזקות בולטות: Nordea Bank (9.5% מהקרן), Ericsson (9.3%), H&M (8.2%)

תשואת דיבידנד: 3.7%

תשואה מתחילת השנה: כ-8%