הנפט טיפס לשיא שנתי; "רק אללה יודע לאן הולכים המחירים"

שר הנפט רב ההשפעה עלי אל-נעימי אמר כי "אף אחד אינו יכול לקבוע את מחיר הנפט - זה עניין של אללה" ■ הדברים באו על רקע ספקולציות שנפוצות על כמה זמן תשמור סעודיה על מדיניותה הנוכחית שלא לקצץ בתפוקת הנפט

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

שר הנפט הסעודי אמר בראיון ל-CNBC ש"רק אללה יודע לאן הולכים מחירי הנפט".

שר הנפט רב ההשפעה עלי אל-נעימי אמר כי "אף אחד אינו יכול לקבוע את מחיר הנפט - זה עניין של אללה". הדברים באו על רקע ספקולציות שנפוצות על כמה זמן תשמור סעודיה על מדיניותה הנוכחית שלא לקצץ בתפוקת הנפט כדי לתמוך במחירים.

אל-נעימי המשיך לטעון שהוא "כלל אינו חושש" מהסיכוי שהנפט הגולמי האיראני יחזור לשוק אם העיצומים נגד איראן יוסרו במסגרת עסקה גרעינית בינלאומית איתה. מהלך זה עשוי להוריד את מחירי הנפט, מאחר שהוא יוביל לגידול בהיצף התפוקה העולמי.

דבריו של אל-נעימי באים על רקע שנה קשה למחירי הנפט. מחיר חבית מהסוג הבינלאומי ברנט קרס משיא של 114 דולר ביוני 2014 לשפל של שש שנים בינואר השנה, על רקע היצע יתר של נפט והעדר ביקוש.

המחירים התאוששו במקצת בשבועות האחרונים, על רקע ירידה במספר מתקני הקידוח הפעילים בארה"ב והמתיחות במזרח התיכון, שהוציאו חלק מהאספקה מן השוק. שלשום (ב') נסחר נפט ברנט בשיא ל-2015, 67.10 דולר לחבית.

הירידה במחיר הנפט בשנה האחרונה הוחמרה על ידי קרטל אופ"ק, קבוצת 12 יצואניות נפט בראשות סעודיה, שהחליטה בשנה שעברה לשמור על תפוקה של 30 מיליון חביות ביום כדי לשמר את נתח השוק שלה, וכנראה גם לגרום למפיקות בארה"ב לחדול להפיק במחירים הנמוכים.

עם זאת, מחירי הזהב השחור המשיכו לזנק היום. החוזים על הנפט מסוג WTI טיפסו בכ-2.5% ל-60.4 דולר לחבית והחוזים על הנפט מסוג ברנט סיימו בעלייה של כ-1.6% ל-68.4 דולר לחבית, שיא חדש ב-2015. עליות המחירים מגיעות ברקע לשיבושים ביצוא בנפט של מלוב וכן בשל ספקולציות שונות לפיהן סעודיה העלתה כבר את מחירי הנפט שהיא מייצאת לארה"ב ולצפון אירופה.