שיא חדש: העולם הוציא 100 מיליארד דולר על תרופות לסרטן

מדובר בעלייה של 10% ב-2014 לעומת 2013 , בעיקר כתוצאה מעליית מחירי התרופות ושכיחות המחלה ■ בעוד מדענים ומשקיעים מתלהבים מהגל החדש של התרופות למחלה מתעוררות שאלות באשר ליכולתן של מערכות הבריאות לממן אותם

חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס
חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס

ההוצאה השנתית העולמית על תרופות לסרטן הגיעה ל-100 מיליארד דולר לראשונה בהיסטוריה, כאשר תעשיית התרופות נערכת להשקת דור חדש של טיפולים שיעלה עוד יותר את עלותם. נתון השיא ל-2014 מהווה גידול של 10% מ-2013, במידה רבה כתוצאה מעליית מחירי התרופות ושכיחות המחלה.

הנתונים של מכון IMS לאינפורמציה רפואית - גוף מחקר מכובד בארה"ב - מתפרסמים בעיתוי של התלהבות גוברת בקרב מדענים ומשקיעים מהתרופות החדשות שמתוארות כצעד הגדול ביותר קדימה באונקולוגיה זה עשרות שנים.

מרק, בריסטול-מאיירס סקוויב, רוש ואסטרה-זנקה נמנות עם היצרניות שמפתחות מוצרי אימונו-תרפיה - שרותמים את מערכת החיסון של הגוף למלחמה בגידולים.

הטיפול הראשון הזה הושק בארה"ב בחודשים האחרונים, במחירים שמגיעים ל-150,000 דולר לטיפול בשנה - ומחוללים אופטימיות מחודשת סביב תעשיית התרופות אחרי עשור של צמיחה איטית.

אבל הגל החדש של טיפולי הסרטן היקרים מעורר שאלות לגבי יכולתן של מערכות הבריאות לממן אותם - כאשר הן נאבקות ממילא לממן את עלויות הטיפול באוכלוסיות קשישות יותר ויותר בעולם.

"אבחונים מוקדמים יותר, משך טיפול ארוך יותר ויעילות מוגברת של טיפול בתרופות תורמים לעלייה ברמות ההוצאה על טיפולים בגידולים סרטניים", נאמר בדו"ח של IMS.

הגידול השנתי המצטבר בהוצאה על תרופות לסרטן עלה ל-6.5% בחמש השנים האחרונות, ו-IMS צופה שהוא יעלה עוד ל-6%-8% בשנה עד 2018 עם הגעתם לשוק של טיפולים חדשים.

"סוגי טיפולים חדשים וטיפולים משולבים ישנו את תמונת הסרטן בשנים הבאות", נאמר בדו"ח.

הנהירה של התעשייה לטיפולים בשולי רווח גבוהים הייתה גורם בגל המיזוגים והרכישות בתעשייה הפרמצבטית - כמו ההשתלטות של AbbVie בשווי 21 מיליארד דולר במארס על פרמסייקליקס, יצרנית תרופה ללוקמיה שמכירותיה צומחות בקצב מהיר.

IMS אומר שעליית המחירים צריכה להתמתן על ידי התחרות הגוברת - בייחוד בתחום הטיפולים מבוססי מערכת החיסון של הגוף - כאשר עשרות קבוצות פארמה וחברות ביומד קטנות יותר מנסות להתבסס בשוק החדש הזה.

"הצנרת החזקה של תרופות בפיתוח קליני מאותתת שהתחרות הישירה תגדל בחמש השנים הבאות", מסר IMS. "גידולים מסוימים, כמו סרטן ריאה של תאים לא קטנים, יהפכו לשדה קרב בין סוגים שונים של טיפולים ומוצרים רבים מכל סוג".

תרופות Biosimilars - חיקויים זולים יותר של תרופות ביולוגיות מורכבות - ישמשו גם הם כשסתום לחץ על העלויות, כאשר כמה תרופות אונקולוגיות שנמכרות היטב יאבדו בקרוב את הגנת הפטנט שלהן, כמו הרצפטין של חברת רוש לטיפול בסרטן השד.

ארה"ב היוותה 42.2% מסך השוק האונקולוגי העולמי בשנה שעברה, הרבה יותר מאירופה, אך התרופות לסרטן היוו נתח גדול יותר מסך ההוצאה על תרופות בחמשת השווקים הגדולים ביותר באירופה, 14.7%, מול 11.3% בארה"ב. השיעור הזה של תרופות נגד סרטן גדל בכל אזורי העולם בחמש השנים האחרונות.

ההוצאה הממוצעת לנפש על תרופות לסרטן ב-2014 הייתה הגבוהה ביותר בארה"ב, 99 דולר, עלייה מ-71 דולר ב-2010, אך העלייה הגדולה ביותר הייתה בבריטניה, ב-67%, ל-40 דולר בשנה. שירות הבריאות הלאומי הבריטי ביטל השנה את הגישה לכמה תרופות סרטן שהוגדרו כבלתי משביעי רצון במונחי עלות/תועלת כדי לרסן את ההוצאות שלו.

העלייה בשכיחות מקרי הסרטן מציבה אתגר גדול בפני מערכות הבריאות ברחבי העולם על רקע הזדקנות האוכלוסיות, שחושפת יותר בני אדם לגורמי הסיכון של המחלה. מספרם של בני 65 ומעלה ברחבי העולם צפוי לגדול כמעט פי שלושה בשנים 2010-2050, ל-1.5 מיליארד בני אדם, לפי האו"ם. כתוצאה מכך תעלה שכיחות הסרטן ב-70% בעשרים השנים הבאות, לפי ארגון הבריאות העולמי.

מספרי התרופות לסרטן
 מספרי התרופות לסרטן