מערכת הביטחון מאיצה ייצור נגמ"שים לצה"ל ב-1.2 מיליארד שקל

בעקבות "צוק איתן": משרד הביטחון חתם על הסכם עם חברה אמריקאית לייצור השלדות, ומפעלים בארץ ייצרו רכיבים נוספים וירכיבו את הנגמ"ש נמ"ר

משרד הביטחון חתם על הסכם עם ג'נרל דיינמיקס האמריקאית על רכישה של ערכות ושלדות (תובות), שישמשו לייצור הנגמ"שים החדישים נמ"ר לשימוש כוחות היבשה של צה"ל.

ההזמנה, בהיקף של כ-310 מיליון דולר (1.2 מיליארד שקל), שהועברה לחברה האמריקאית בימים האחרונים היא ל-6 שנים, ובמהלכן מערכת הביטחון מתכוונת להרחיב משמעותית את מספר הנגמ"שים המתקדמים בחטיבות הלוחמות. הנגמ"שים יצוידו במערכת ההגנה מעיל רוח שפיתחה רפאל, ומיועדת לנטרל איומים של רקטות RPG וטילי נ"ט מתקדמים.

במערכת הביטחון הסבירו היום (ג') את ההחלטה על הרחבת ייצור הנגמ"שים ביישום לקחים ממבצע צוק איתן. בימי המבצע נמתחה ביקורת חריפה על צה"ל, שעשה שימוש בנגמ"שים מיושנים ובלתי ממוגנים מסוג M-113 בקרבות של גולני בשכונת סג'עייה. באותם קרבות נורה טיל נ"ט לעבר נגמ"ש וגרם למותם של 7 לוחמים. במערכת הביטחון הסבירו אז כי הצטיידות בנגמ"שים ממוגנים מסוג נמ"ר שתוכננה שנים קודם לכן לא התאפשרה בשל קיצוצים בתקציב.

הנמ"ר הוא נגמ"ש המבוסס על שלדה של טנק מרכבה. הוא פותח בישראל וייצורו החל בשנת 2008, בין השאר כחלק מיישום הלקחים של מלחמת לבנון השנייה, שבה חיזבאללה אתגר את השריון של צה"ל לראשונה עם טילי נ"ט מתקדמים, כמו מאטיס וקורנט שמתוצרת רוסיה. הנמ"ר מצויד במיגון ריאקטיבי, מערכת מעיל רוח ונחשב לאחד מכלי הרק"מ (רכב קרבי משוריין) הממוגנים בעולם.

כבר לפני מספר שנים הוחלט במערכת הביטחון על הוצאת הייצור של רכיבים מרכזיים הקשורים לנגמ"ש לג'נרל דיינמיקס, באופן המאפשר לה לרכוש אותם באמצעות כספי הסיוע האמריקאי. ההרכבה של הנגמ"שים נעשית בישראל במרכז השיקום והאחזקה של צה"ל (מש"א) בתל השומר, שם גם מיוצר טנק המרכבה סימן 4.

ההזמנה מתווספת להזמנה שעשתה מערכת הביטחון בעבר לייצור של מנועים לנגמ"שים מסוג זה בחברה אמריקאית ובהיקף של 250 מיליון דולר.

על פי הערכות, במסגרת ההצטיידות, מערכת הביטחון תקיים רכש בהיקף של עוד כמה מאות מיליוני שקלים שיתמקד במערכות וברכיבים הנחוצים להשלמת תהליך ההרכבה של הכלים בארץ.ההרכבה בארץ מערבת 200 מפעלים, שרבים מהם נמצאים בפריפריה. בתעשיות המעורבות בתוכניות אלה מועסקים באופן ישיר ועקיף כ-10,0000 עובדים.

חלק גדול מהחברות שמעורבות בתוכנית הטנק והנגמ"ש תלוי בהזמנות של מערכת הביטחון. במשרד הביטחון אומרים כי כל שקל המושקע בחברות הישראליות במסגרת תוכנית זו חוזר למשק בכמעט פי ארבעה, מאחר וחברות אלה מייצאות לחו"ל מדי שנה בהיקף ממוצע של 700 מיליון דולר.