יש ממשלה: נחתם ההסכם בין הליכוד לבין הבית היהודי

בנט יכהן כשר החינוך, שקד תהיה שרת המשפטים, ואורי אריאל ישמש שר החקלאות ■ נתניהו: "יש לנו הרבה עבודה. שיהיה בהצלחה רבה לעם ישראל" ■ הרצוג: "לא משילות ולא יציבות - ממשלת כישלון לאומי קמה פה היום"

בנימין נתניהו נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע"מ רוני שיצר
בנימין נתניהו נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע"מ רוני שיצר

לאחר מו"מ קואליציוני שהגיע לדקה ה-90, נחתם ההסכם בין הליכוד לבית היהודי, ובכך הצליח בנימין נתניהו להרכיב ממשלה של 61 ח"כים, יחד עם ש"ס, יהדות התורה וכולנו.

על פי הסיכומים שאליהם הגיעו הבוקר צוותי המו"מ של הליכוד והבית היהודי, יכהן בנט כשר החינוך, איילת שקד תהיה שרת המשפטים, ואורי אריאל ישמש שר החקלאות.

במסיבת עיתונאים הערב (ד') אמר ראש הממשלה נתניהו: "אני רוצה להודות לכם על המאמץ במו"מ הזה וגם לאורך כל השבועות האחרונים. אני בטוח שאף אחד לא מופתע שהמו"מ הזה התמשך, עם כל הסיעות. איש גם לא מופתע שהוא הסתיים במועדו. המועד דוחק, לא רק משום שאני אצא מכאן ואתקשר לנשיא וליו"ר הכנסת להודיע להם שעלה בידי להרכיב ממשלה, אלא מפני שאנחנו צריכים להקים אותה בשבוע הבא - וכך נעשה - כדי שתהיה ממשלה חזקה ויציבה לעם ישראל.

"אמרתי ש-61 זה מספר טוב ו-61 פלוס זה מספר עוד יותר טוב. אבל זה מתחיל ב-61 ואנחנו נתחיל. יש לנו הרבה עבודה לפנינו. שיהיה בהצלחה רבה לכולנו ולעם ישראל".

מוקדם יותר, לאחר המשבר הגדול שליווה את היממה האחרונה להרכבת הממשלה, הצליחו הבוקר צוותי המשא-ומתן הקואליציוני של הליכוד והבית היהודי להגיע לסיכום: ח"כ איילת שקד תמונה לשרת המשפטים.

כניעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדרישותיו של נפתלי בנט סללה את הדרך להקמת ממשלתו הרביעית, אולם ברקע עדיין נותרו מחלוקות בין הליכוד לבית היהודי, וגם בתוך מפלגתו של בנט הרוחות סוערות.

לאחר שהסכימו למסור את תיק המשפטים לבית היהודי, בליכוד מציבים תנאים לפיהם תופקע משקד האחריות על מינוי דיינים, והיא לא תעמוד בראשות הוועדה למינוי שופטים ולא תהיה חברת הקבינט המדיני-ביטחוני.

לאחר שנאבק עם משה כחלון נגד מינוי של יואב גלנט לחבר בקבינט והסכים לתת לו את האפשרות לשמש רק כמשקיף, נתניהו לא מעוניין לתת לבית היהודי, הקטנה בשני מנדטים מכולנו, חברות נוספת בקבינט פרט לבנט.

בסביבתו של נתניהו הוסיפו כי לנוכח אי-האמון בין שתי המפלגות, ראש הממשלה חושש ששקד תדליף מדיוני הקבינט. אחת האפשרויות ששוקלים בליכוד הן לאפשר לשקד לשמש חברת קבינט, אך לכנס אותו לעיתים רחוקות ולקבל את ההחלטות בפורום מצומצם יותר, כפי שעשה נתניהו בממשלתו השנייה ב-2009.

גם סביב ראשות ועדת השרים לענייני חקיקה, ששר המשפטים עומד בראשה, מתקיים משא-ומתן. בליכוד לא מוכנים ששקד תהיה זו שיושבת על השאלטר של כל הצעות החוק של הליכוד. בקדנציה הקודמת הייתה זו ציפי לבני שישבה בראש הוועדה ובלמה הצעות חוק לליכוד. בבית היהודי מבהירים כי ללא הוועדה למינוי שופטים, לא יחתמו על הסכם קואליציוני.

מינויה של שקד לתפקיד שרת המשפטים גורר קרבות גם בתוך הבית היהודי. לדברי גורמים במפלגה, אורי אריאל, שצפוי להתמנות לשר החקלאות, דורש עתה את תיק המשפטים, מתוקף היותו השותף הבכיר של בנט במפלגה.

במכתב שכתב הבוקר מנכ"ל תקומה, מפלגתו של אריאל, ושוגר לבנט, נכתב כי אריאל ובצלאל סמוטריץ', חבר הכנסת הנוסף מתקומה, יצביעו נגד כניסה לקואליציה אם התיק לא יימסר לאריאל. על-פי המכתב, אריאל מחזיק בהבטחה מבנט לשמש כשר הבכיר במפלגתו.

הלילה בחצות צפוי לפקוע המועד שניתן לנתניהו להרכיב ממשלה. ככל הנראה, על-פי הסיכומים שצפויים להיחתם עם הבית היהודי, יו"ר המפלגה נפתלי בנט ישמש כשר החינוך, אורי אריאל כשר החקלאות, ואיילת שקד כשרת המשפטים כאמור. בנוסף צפויה המפלגה לקבל לידיה גם את תפקיד סגן שר הביטחון עם אחריות על המנהל האזרחי.

לאחר שיודיע הערב לנשיא המדינה רובי ריבלין כי עלה בידיו לגבש ממשלה בת 61 מנדטים, יתפנה נתניהו לסגור סופית את ההסכמים עם הבית היהודי. הממשלה תושבע ככל הנראה רק באמצע השבוע הבא.

הרצוג: "ממשלת כישלון לאומי"

ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, כתב הערב בעמוד הפייסבוק שלו: " לא אחריות. לא משילות ולא יציבות - ממשלת כישלון לאומי קמה פה היום. שוב הוסרה מסיכת המנהיגות מעל פניו של ראש ממשלה והתגלו זחיחות ושאננות בפארסה מביכה של הקמת הממשלה החלשה, הסחיטה והצרה בתולדות ישראל. הענקת פרס בדמות משרד המשפטים למפלגת הבית היהודי, שפגעה ואיימה על שלטון החוק בכנסת הקודמת, היא דוגמא ברורה לזלזול של נתניהו בטובתם של אזרחי ישראל ולכך שגם שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית שווים בעיניו פחות מצרכיו הפוליטיים, במקום לממש את המנדט שקיבל ולהוביל להקמת ממשלה שתיטיב עם הציבור נתניהו הוכיח שוב ששרידותו חשובה יותר משיפור רווחתם ואיכות חייהם של כל אזרחי ישראל המייחלים לשינוי ותקווה".

הרצוג הוסיף כי "אחרי שראינו איך נתניהו ניהל את מכירת החיסול הזו, כל אזרח צריך לשאול את עצמו בחשש, מי יעמוד מול הלחץ הבינלאומי? מול הפלשתינאים? מול מועצת הביטחון? מול המעצמות?"

עוד כתב הרצוג: "כולנו מבינים היום שזו ממשלה חלשה וצרה. ממשלה שלא תעמוד במשימות הקשות שלפנינו, לא תעמוד בהבטחותיה ולא תשרוד את ימיה - מוטב היה לו ראש הממשלה היה מכיר בכישלונו להקים ממשלה שתענה על צרכיו ורצונותיו של הציבור, והיה מחזיר את המנדט לנשיא, במקום להתבזות ולבזות את מוסד ראש הממשלה. אני מבטיח לכם, מול ההפקרות המתנהלת על גבה של מדינת ישראל כולה, אני, בראש המחנה הציוני, מתכוון לבנות אופוזיציה שתהווה חומה בצורה ותביא להחלפתה של הממשלה באלטרנטיבה שתחזיר את התקווה ותנהיג באחריות, שיקול דעת ותקווה".