בחירות בבריטניה: שכר המנהלים והפער המגדרי על סדר היום

פער השכר בין נשים לגברים בבריטניה עומד על 19.7%

אד מיליבנד דיוויד קמרון / צילום: רויטרס
אד מיליבנד דיוויד קמרון / צילום: רויטרס

הולדת הנסיכה שרלוט אליזבת דיאנה הפכה השבוע לשיחת היום בבריטניה, אך סוגיית שכר המנהלים בשוק ההון הבריטי היא כמעט כל יום "שיחת היום" - על אחת כמה וכמה כשהבחירות לפרלמנט הבריטי בפתח. סוגיה זו נבחנה באחרונה משלוש זוויות שונות: הדירקטוריון, בעלי המניות והרגולטור, והמסקנות די מעניינות ולא בהכרח תואמות זו את זו.

נתחיל בדירקטוריון. לפי חברת המחקר Mercer, רוב הדירקטורים בחברות הציבוריות בבריטניה חושבים שהמודל הנוכחי של שכר מנהלים זקוק לתיקון כי אינו מותאם לאסטרטגיית החברות. Mercer בחנה את הלך הרוח בקרב חברי דירקטוריון של 100 החברות הציבוריות הגדולות בבריטניה, והסיקה ש-9% מהם חושבים שהמודל "מאוד-מאוד זקוק לתיקון" ו-45% חושבים שהוא "זקוק במידה מסוימת לתיקון".

עוד עולה מהסקר של Mercer כי 31% מהנשאלים חושבים שמדיניות שכר המנהלים של החברות "מותאמת מאוד" לאסטרטגיה שלהן, בעוד 54% טוענים שהיא "מתואמת במידה מסוימת".

המסקנה הזאת סותרת במידה מסוימת סקר אחר שנערך באחרונה ובדק את היחס של בעלי המניות בחברות הציבוריות בבריטניה לסוגיית שכר המנהלים. לפי חברת הייעוץ לבעלי המניות Manifest, רק 4 מתוך 10 מאבקי בעלי המניות הגדולים ביותר שנרשמו השנה בקרב 100 החברות הציבוריות הגדולות בבריטניה היו קשורים לסוגיית שכר המנהלים. כלומר, סוגיה זו פחות הטרידה השנה את בעלי המניות, וזאת למרות הרעש התקשורתי הלא קטן שמיוחס לה. סוגיות דומיננטיות יותר היו אפשרות החברה לגייס הון בלי לקבל אישור של בעלי מניות; התראה מראש על כינוס אסיפות כלליות; ושיעור הנוכחות של דירקטורים בישיבות דירקטוריון.

כך או כך, הרגולטור הבריטי ממשיך לנסות לאלץ את החברות הציבוריות להגביר את השקיפות בכל הקשור לשכר עובדיהן. על רקע הבחירות הקרבות, מפלגת הליברלים (השלישית בגודלה) - למרות התנגדות עקרונית של המפלגה השמרנית, מפלגת השלטון - רוצה שהחברות יחשפו מדי שנה את הפער בין השכר הממוצע של נשים לזה של גברים. בשנת 2013, השכר החציוני לאישה בבריטניה היה נמוך ב-19.7% מזה של גבר. השכר הממוצע לשעה היה 10.33 ליש"ט לאישה לעומת 12.97 ליש"ט לגבר.

המפלגה השמרנית, שכנראה לא רוצה לסמן חברות כמפלות נשים לרעה, דחפה אותן עד כה למסור את נתוני השכר הללו בהתנדבות, במסגרת יוזמה הנקראת Think, Act, Report. ליוזמה, שיצאה לדרך בספטמבר 2011, הסכימו יותר מ-200 חברות, אך בפועל רק 5 פרסמו את פערי השכר, וביניהן ענקית הקמעונות Tesco ופירמת ראיית החשבון PwC.

עכשיו צריך לחכות ולראות כיצד הבחירות ישפיעו על המאמץ הזה.

פערי השכר בין נשים לגברים
 פערי השכר בין נשים לגברים