מתרחבת: אופקו תרכוש חברת אירית ב-135 מיליון דולר

חברת הפארמה איירג'ן מייצרת מוצרים כימותרפיים, שאינם פשוטים לייצור, ולכן בעלי ערך מוסף

חברת הביומד הרב-תחומית אופקו , בשליטת יו"ר טבע לשעבר ד"ר פיליפ פרוסט, הודיעה היום על רכישת חברת EirGen האירית, המייצרת תרופות כימותרפיות לסרטן, ב-100 מיליון דולר במזומן ועוד 35 מיליון דולר במניות.

אופקו נסחרת בבורסות בתל אביב ובניו יורק. מניית החברה לא הגיבה היום בצורה יוצאת דופן, והחברה נסחרה לפי שווי של 23 מיליארד שקל.

זוהי עסקה בינונית בגודלה עבור אופקו, אשר רכשה למשל ב-2013 את חברת פרולור הישראלית בכ-480 מיליון דולר במניות (ובעקבות זאת גם נרשמה למסחר בישראל).

איירג'ן היא חברת פיתוח תרופות אשר הוקמה על-ידי שני עובדים לשעבר באיווקס, החברה הגדולה ביותר שהקים פרוסט ושאותה מכר לטבע ב-2006 בכ-7.5 מיליארד דולר. איירג'ן מייצרת מוצרים כימותרפיים, שהם מצד אחד גנריים ומצד שני לא פשוטים לייצור, ולכן בעלי ערך מוסף.

החברה כבר מייצרת 20 מוצרים כאלה, והיא תוכל לייצר מוצרים נוספים שאופקו מפתחת או כבר משווקת. גם חברת פיינטק הישראלית, שרכשה אופקו ב-2011 תמורת 27 מיליון דולר, פועלת בתחום ייצור חומרי גלם מורכבים לתרופות, וייתכן שיתוף פעולה בין החטיבות.

העובדה כי איירג'ן ממוקמת באירלנד עשויה לאפשר לאופקו האמריקאית חלופות שונות בתחום תכנון המס. מלבד היזמים ומספר משקיעים פרטיים, המשקיעה הגדולה בחברה טרם הרכישה היא דווקא חברת Saudi Pharmaceutical Industries and Medical Appliances Corp, אחת מחברות הפארמה הגדולות במזרח התיכון. היא רכשה 48% מאיירג'ן ב-2012 תמורת 19 מיליון אירו.

אופקו מבצעת רכישות אופורטוניסטיות של טכנולוגיות וחברות ביומד במגוון תחומים, רובן בשלבי פיתוח וחלקן כבר בשלב ההכנסות. המוצרים המובילים של אופקו היום הם: הורמון הגדילה בשחרור מושהה שרכשה החברה מפרולור, ומכרה בשנה שעברה לפייזר; בדיקה לאבחון סרטן הערמונית; כלי לביצוע בדיקות דם בזמן אמת שייושם תחילה לאבחון רמות טסטוסטרון; ויטמין D בשחרור מושהה לטיפול בחולי כליות; ותרופה להורדת רמות פוספטים בחולי כליות. בבעלותה גם חברות ייצור ושיווק בתחום הגנרי, בעיקר במדינות מתפתחות.

בדוח השנתי ל-2014 הודיעה אופקו על הכנסות של 91 מיליון דולר, ירידה של 6% לעומת 2013 ועל הפסד של 174 מיליון דולר לעומת הפסד של 117 מיליון דולר ב-2013. בקופת החברה נכון לסוף השנה מזומנים בהיקף של 96 מיליון דולר, שלמעשה מתחסלים בעקבות עסקה זו. החברה עשויה לקבל כאמור תשלומים מעסקת פרולור, וכן צפויה לראות השנה הכנסות מהמוצר 4kscore.