זינוק הנפט - איתות שההקלה הכמותית באירופה עובדת

מחירי הנפט עלו אתמול לשיא מתחילת 2015, קרוב ל-70 דולר לחבית, והאיצו בכך מגמת מימושים בשוקי האג"ח העולמיים

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

מחירי הנפט עלו אתמול (ד') לשיא מתחילת 2015, קרוב ל-70 דולר לחבית, והאיצו בכך מגמת מימושים בשוקי האג"ח העולמיים. הנפט מצוי כעת ברמתו הגבוהה ביותר מאז ההחלטה ההיסטורית של קרטל אופ"ק בנובמבר 2014 להניח למחירים לרדת ולא לבצע קיצוצי תפוקה, כדי להגן על חלקו של אופ"ק בשוק הנפט העולמי, ולגרום למפיקות של עלויות גבוהות להרים ידיים ולצאת מהשוק.

הנפט התייקר ביותר מ-50% מינואר השנה, ובכך מחק חלק גדול מהקריסה הגדולה ביותר במחיריו מאז המשבר הפיננסי העולמי, שהחלה ביוני 2014. עליית המחיר מגבירה את הציפיות לשיעורי אינפלציה גבוהים יותר, וזהו אחד הגורמים למימושים בשוקי האג"ח שאינן צמודות מדדי מחירים לצרכן, הן בארה"ב הן באירופה.

ברנט, סוג הנפט העולמי הדומיננטי, נסחר אתמול ברמה קרובה ל-70 דולר אחרי שמלאי הנפט בארה"ב רשמו ירידה שבועית בראשונה בארבעת החודשים האחרונים, והתפוקה בלוב סבלה מהפרעות נוספות. עליית המחירים משפל של שש שנים בינואר, 45 דולר לחבית, נבעה מביקוש חזק יותר, קניות שיא של חוזים על ידי קרנות גידור והירידה האחרונה בשער הדולר.

"אי אפשר לזלזל בגורמים שתומכים במגמת ההתייקרות, ועלולים להמשיך אותה בעתיד הקרוב", אמר טמאס ורגה מחברת המסחר בחוזי נפט PVM. מצד שני, הוא ואנליסטים אחרים מזהירים שהגאות במחירי הנפט הגולמי עשויה לאבד במהירות קיטור. המחירים המשופרים מסייעים לחברות שמפיקות את נפט הפצלים בארה"ב, שהתקשו לפעול ברווח במחירים הנמוכים. אם הן יעלו שוב את התפוקה, וישלחו נפט לשוק מוצף ממילא, המחירים עשויים לצנוח שוב.

המימושים בשוקי האג"ח מאיימים לסיים גאות ממושכת במחירי האג"ח הממשלתיות (ריבוניות), שנבעה בחלקה מן האמצעים יוצאי הדופן שנקטו בנקים מרכזיים בעולם כדי להתגבר על המשבר הפיננסי העולמי. מחירי אג"ח האוצר הגרמני, שמייצגות את השוק האירופי הרחב יותר, ירדו אתמול, ושיגרו את התשואות שלהן (היחס בין הריבית השנתית שהאג"ח משלמת לבין המחיר שלה) לרמתן הגבוהה ביותר ב-2015. בארה"ב עלתה תשואת אג"ח האוצר לעשר שנים ב-4 מאיות אחוז (נקודות בסיס) לשיא של חודשיים, 2.22%. סיבה נוספת למימושי האג"ח הייתה האזהרה של ג'נט ילן, יו"ר הנהלת הפדרל ריזרב, מכך שתשואות האג"ח עלולות לזנק בתלילות (ומחירי האג"ח לרדת) אם הבנק המרכזי יעלה את הריבית.

באירופה עשויה עליית תשואות האג"ח להיות סימן לכך שהשווקים מעריכים שההקלה הכמותית של הבנק המרכזי האירופי, שנועדה להדוף לחצי דפלציה, מתחילה לעבוד. רק לפני כמה שבועות השווקים עדיין חששו מתרחיש של ירידת מחירים לצרכן במרחב האירו. ההקלה הכמותית האירופית שיגרה את מחירי המניות לעליות, ואת עלויות גיוסי ההון של הממשלות לשיאי שפל היסטוריים: במדינות רבות, תשואות האג"ח הממשלתיות נהפכו שליליות. אבל המימושים האחרונים בשוקי האג"ח הופכים את התהליך הזה. רק לפני שבועיים, תשואות אג"ח האוצר הגרמני לעשר שנים צנחו לשפל היסטורי של 0.05%, ותשואות אג"ח לפדיון בטווח קצר יותר נסחרו מתחת לאפס. בארה"ב, תשואות האג"ח לעשר שנים הן כעת כמעט חצי נקודת אחוז מעל רמת השפל של אפריל.