נעילה חיובית בבורסה; טבע הוסיפה 1.4%, אבנר 3.9%

בלומברג: טבע מנהלת שיחות עם בנקים על מנת לגייס 25 מיליארד דולר שיגבו את הצעת הרכש שלה למיילן ■ עליות חדות נרשמו באג"ח הממשלתיות השקליות ■ פיץ' אשררה ביום שישי את דירוג האשראי של ישראל

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה נחתם היום (א') בעליות שערים של יותר מ-1% במדדים המובילים. זאת ברקע עליות השערים החדות שחתמו בסוף השבוע את המסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט. מניות הגז, הפארמה והביוטק, הובילו את העליות במדד המעו"ף, כאשר גם שוק האג"ח המקומי הגיב בחיוב לעליות החדות בשוקי האג"ח של אירופה וארה"ב ביום שישי. מחזור המסחר הסתכם בכ-520 מיליון שקל.

בעולם, הבנק המרכזי בסין הכריז היום על הורדת ריבית של 0.25% לרמה של 5.1%. זו ההורדה השלישית מאז חודש נובמבר אשתקד. גם ריבית הפקדונות ירדה ב-0.25% לרמה של 2.25%. ההורדות יכנסו לתוקף מחר.

בארה"ב דווח ביום שישי כי שוק העבודה הוסיף בחודש אפריל 223 אלף משרות חדשות, ושיעור האבטלה ירד ל-5.4%. מדובר בעלייה משמעותית לעומת חודש מארס, שהנתונים בו עודכנו כלפי מטה לתוספת מדאיגה של 85 אלף משרות חדשות בלבד.

חברת הדירוג פיץ' אשררה ביום שישי את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה A עם תחזית יציבה. החברה נימקה את החלטתה גרעון הממשלה הצרה הצטמצם לרמה של 2.8% מהתוצר בשנת 2014, בעיקר כתוצאה מאי-אישור הצעת התקציב ל-2015 עקב הקדמת הבחירות. הסוכנות מעריכה כי ייתכן צמצום נוסף של הגרעון מאחר ותקציב המדינה לשנים 2015-2016 לא יאושר עד לרבעון הרביעי. בהיעדר תקציב, הכלל הפיסקלי מגביל את רמת ההוצאה לזו של 2014 במונחים ריאליים.

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירתם השבועית כי בשבוע האחרון התרחשה עליית תשואות מהירה בחלק הבינוני והארוך של עקומים ממשלתיים מרכזיים בחו"ל ובישראל, במקביל לירידות בשוקי המניות והאג"ח הקונצרני. מהלך זה מדגיש את חשיבות ההתייחסות לסיכון המח"מ בעת השקעה באג"ח (במיוחד בעת הנוכחית בה רמת המחירים באפיקי האג"ח הינה גבוהה מאוד), ואת הקשר בין סביבת הריביות הנמוכה והתמחור הגבוה של נכסי הסיכון (מניות, אג"ח קונצרני).

"אנו ממליצים שלא לבצע כעת שינויים חדים בהרכב תיקי ההשקעות, מתוך הערכה ששינויים כאלו עלולים להביא לפגיעה בתשואת התיק לאורך זמן. בהסתכלות רחבה, התשואות לאורך העקומים המרכזיים בחו"ל עדיין נמוכות מאוד, וצפויות לעלות בהדרגה בטווח הזמן הבינוני. זאת, כתלות בשיפור בכלכלה הגלובלית, בדגש על כלכלת ארה"ב. מומלץ להימנע מאג"ח ממשלתיות של המדינות המפותחות המרכזיות", אומרי בלאומי.

הבורסה בתל-אביב ננעלה ביום חמישי במגמה מעורבת כשמדד תל-אביב 25 סגר בעלייה של 0.65%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.77 מיליארד שקל.

טבע מנסה לגייס כ-25 מיליארד דולר

טבע מנהלת שיחות עם בנקים על מנת לגייס 25 מיליארד דולר שיגבו את הצעת הרכש שלה למיילן, כך דיווחה ביום שישי סוכנות בלומברג, על פי גורמים המקורבים לנושא. המימון המדובר יסייע לטבע להגדיל את הצעת הרכש שלה, אותה כזכור דחה דירקטוריון מיילן פה אחד. הדירקטוריון מסר בתגובה להצעה של טבע, שעומדת על 82 דולר למניה (40.1 מיליארד דולר בסך הכל), כי כל הצעה שעומדת על פחות מ-100 דולר למניה לא רלוונטית. על פי בלומברג, טבע עדיין לא החליטה בכמה תגדיל את הצעתה.

מניות הגז והנפט ממשיכות במומנטום החיובי מיום חמישי, על רקע הפרסום ב"גלובס" כי במתווה הנוכחי שגיבשו הרגולטורים לא יהיה שינוי מבני במאגר לוויתן והשותפויות לא יידרשו להתחרות אחת בשנייה על מכירת הגז ממנו. נציין את קבוצת דלק , אבנר , דלק קידוחים ורציו .

טאואר רשמה עליות לאחר שחזרה מוול סטריט עם פער ארביטראז' חיובי של כ-6.4%. גם גזית גלוב , אלוט, פרוטליקס , קנון ונובה עולות על רקע פערים חיוביים.

חברת אפריקה מגורים דיווחה הבוקר כי הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות צמח ברבעון בכ-35% והסתכם בכ-12.2 מיליון שקל לעומת כ-9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

אי.די.בי פתוח הגיבה להתפתחויות לאחר שמוטי בן משה הודח מראשות הדירקטוריון, לאחר שאדוארדו אלשטיין התנה את המשך הזרמות הכספים לחברה בהכרה בו כבעל שליטה יחיד וקובע.