מיליוני שקלים להגדלת מספר השרים; "התקציב לא רלוונטי"

ממשלת נתניהו הרביעית תתכנס לראשונה, בהרכב מצומצם שכולל שרים שכיהנו בממשלה הקודמת ■ על הפרק גם הגדלת מספר סגני השרים, והשבת המושג "שר בלי תיק"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ממשלתו הרביעית של בנימין נתניהו תתכנס הבוקר (א') לישיבת עבודה ראשונה, בתום פגרה ממושכת בישיבות הממשלה הסדירות בשל מערכת הבחירות ותהליך הרכבת הקואליציה. כיוון שרוב שרי הממשלה המיועדת טרם הושבעו לתפקידיהם, וחלקם עדיין לא יודעים לאיזה תפקיד ימונו, אם בכלל, הישיבה תיערך בפורום מצומצם יחסית שיכלול שהשתייכו לממשלה הקודמת ונשארו בתפקידיהם.

הסעיף המרכזי בסדר היום של הממשלה הבוקר יהיה הרחבת מספר השרים וסגני השרים לקראת הממשלה הבאה, כמו גם החזרת המושג "שר בלי תיק", שבוטל בממשלה הקודמת. ההצעה צפויה לעבור ללא כל קושי בממשלה, אבל צפוי לה מבחן משמעותי יותר מחר בכנסת, כאשר הקואליציה המצומקת, המונה 61 ח"כים בלבד, תזדקק לכל קולות חבריה כדי להעביר את הסעיף השנוי במחלוקת, אל מול התנגדות של סיעות האופוזיציה. המאבק בנושא עשוי אף להגיע לפתחו של בג"ץ.

בדברי ההסבר של משרד ראש הממשלה להצעה להגדלת מספר השרים ולהשבת השרים ללא תיק, נכתב תחת הסעיפים "תקציב" ו"נתונים כלכליים והשפעה על המשק" - "לא רלוונטי". זאת, למרות שלמהלך צפויות להיות עלויות בגובה מיליוני שקלים, כיוון שכל שר וסגן שר - לרבות שרים לא תיק - מקבל מהמדינה לשכה, נהג, צוות משרדי ועוד. להצעה צורפה חוות דעת של היועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, המסבירה מדוע אין מניעה משפטית להרחבת הממשלה, למרות החוק להגבלת מספר השרים שעבר בממשלה הקודמת.

נתניהו מקווה להגיע לישיבת הממשלה הבאה, בעוד כשבוע, כאשר הסאגה הזו מאחוריו וממשלתו מאוישת. אלא שבמקביל למאבק על הגדלת הממשלה, הוא טרוד גם במינוי השרים מטעם הליכוד. נתניהו כבר הודיע שהוא מתכוון לעת עתה לשמור בידיו את תיק החוץ - כנראה מתוך כוונה להציע אותו בעתיד ליו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג - ולכן לבכירי הליכוד נותרו תיקים "יוקרתיים" פחות להיאבק עליהם, מה שיוצר תחושה של מירמור בקרב השרים שקיוו לשדרוג.