בנק ישראל לבנקים: התאימו את פעילותכם למשבר ברוסיה

הבנקים נדרשו לבחון את הפעילות מול חברות ובנקים רוסיים, ולהימנע מעסקאות חדשות מול גורמים החשופים לסנקציות שהטילו ארה"ב ואירופה

הפגנות ברוסיה / צלם: רויטרס
הפגנות ברוסיה / צלם: רויטרס

בנק ישראל הורה לבנקים לקבוע מדיניות ונהלים לגבי עבודה עם חברות ובנקים ברוסיה, זאת בעקבות הסנקציות שהוטלו על רוסיה ע"י הממשל בארה"ב והאיחוד האירופי. ל"גלובס" נודע כי לפני כמה שבועות נשלח לבנקים מכתב מהפיקוח על הבנקים בסוגייה זו. הסנקציות על רוסיה הוטלו כבר לפני כמה חודשים.

יחד עם זאת, רק לפני כמה שבועות פנה בנושא בנק ישראל אל הבנקים, ככל הנראה לאחר שהנושא נדון בדרגים מדיניים שונים.

"יש סנקציות בינלאומיות על גורמים ועסקים רוסיים מסוימים. משטרי הסנקציות הם מורכבים ובעלי השלכות שונות", כתבו בבנק ישראל לבנקים. "מאחר שקיימת אפשרות שהסנקציות יחולו גם על בנקים ומוסדות פיננסים אחרים, הנכם נדרשים להתעדכן ואף לקבל על כך ייעוץ משפטי", הם כותבים.

בבנק ישראל דרשו מהבנקים לקיים דיון בהנהלה בנושא, על מנת לוודא שהבנקים לא יחרגו מהסנקציות שהוטלו. בין היתר נדרשים הבנקים לסרוק את תיק האשראי שלהם, על מנת לבדוק הם עובדים מול גורמים החשופים לסנקציות. כמו כן עליהם לקבוע הנחיות לזיהוי ולהימנעות מעסקאות חדשות מול גורמים החשופים לסנקציות, וכן להגדיר תהליכי עבודה מול הגורמים הרלוונטיים. כמו כן דורש בנק ישראל כי ייעשה דיווח מדי פעם להנהלת ודירקטוריון הבנק בנושאים אלה.

במכתבו, בנק ישראל גם מאפשר לבנקים לסרב לבצע עסקאות חדשות או להפסיק התקשרות קיימת עם גופים החשופים לסנקציות. "הדבר ייחשב סירוב סביר למתן שירות לפי חוק הבנקאות", כותבים בבנק ישראל לבנקים.

נזכיר כי הממשל בארה"ב והאיחוד האירופי הטילו סנקציות על רוסיה, בעקבות המשבר עם אוקריאנה והסיפוח של חצי האי קרים לרוסיה. במסגרת הסנקציות, אזרחים אמריקנים לא יורשו להשקיע בחצי האי קרים או לקיים יחסי מסחר עם אנשים או חברות באזור. כמו כן, ארצות הברית הודיעה כי תקפיא נכסים הנמצאים בתחומה אשר שייכים לאנשים או לחברות שפועלים בחצי האי קרים ויימצאו כמשתפים פעולה עם ההנהגה החדשה.

במסגרת הסנקציות פורסמה אף רשימה של אנשי עסקים שהיו מעורבים באירועים, וארה"ב אסרה עליהם להיכנס לתחומה והחרימה נכסים שלהם שנמצאים בשטחה. הסנקציות השונות הביאו ללחץ על כלכלת רוסיה, שנקלעה לסחרור.