ירידה של 55% בעסקאות הפרייבט אקוויטי ברבעון הראשון

זאת לעומת הרבעון המקביל אשתקד ■ הקרנות עסקו ברבעון בגיוס הון ולכן צפוי המצב להשתפר בהמשך השנה

סטארט אפ  הון סיכון הייטק מנורה חממה /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ הון סיכון הייטק מנורה חממה / צלם: thinkstock

דו"ח IVC ו-GKH מעיד על ירידה חדה בהשקעות הפרייבט אקוויטי ברבעון הראשון של 2015, לעומת הרבעון הקודם והמקביל. ברבעון הראשון של 2015 הושקעו 310 מיליון דולר על ידי קרנות פרטיות, ירידה של 55% לעומת הרבעון המקביל ושל 34% לעומת הרבעון הרביעי של 2014.

העסקה הגדולה ביותר הייתה ההשקעה של קרן Northleaf Capital במיזם משותף עם אורמת, בהיקף של 162 מיליון דולר.

קרנות ישראליות השקיעו 77 מיליון דולר מן הסכום, כלומר רבע ממנו. זאת לעומת 217 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2014 ו-262 מיליון דולר ברבעון הראשון.

סקטור הטכנולוגיה בולט מבחינת היקף הגיוסים. בחברות טכנולוגיה הושקעו ברבעון הראשון 85% מכלל הסכום. ברבעון הקודם היה השיעור 71% וברבעון המקביל - 41%. הסכום הכולל שהושקע על ידי קרנות פרטיות בחברות טכנולוגיה ירד ב-47% לעומת הרבעון הקודם אך עלה ב-37% לעומת הרבעוןה מקביל.

ריק מאן, ראש תחום המיזוגים והרכישות ב-GKH, אמר בעקבות הדו"ח כי: "הטרנד של צמיחה בשיעור השקעות הפרייבט אקוויטי בחברות טכנולוגיה היא טרנד חשוב. אם כבר מתרחשות עסקאות בחברות לא-טכנולוגיות, לרוב הן יבוצעו על ידי קרנות ישראליות. הקרנות הזרות מתעניינות בחברות טכנולוגיות, ואף שהנתונים ברבעון הראשון נמוכים, אנחנו מצפים לעליה.

לדברי מריאנה שפירא, מנהלת מחקר בIVC, " מצד אחד בהרבעון הראשון של 2015 חלה ירידה משמעותית בהיקף העסקאות, בין היתר בשל ירידה בהשקעות של קרנות ישראליות, אך מצד שני, גיוסי ההון של הקרנות עלו על התחזיות שלנו. מאז תחילת 2015, שלוש קרנות פרטיות ישראליות גייסו 1.5 מיליארד דולר וקרנות נוספות פועלות לגייס. ייתכן שיש בכך כדי להסביר את הירידה בהיקף העסקאות ברבעון, שכן הקרנות היו במחזור מזומנים ומרוכזות בגיוס של הון נוסף.

"אי לכך אנחנו מצפים לכך שהמצב בשוק הפרייבט אקוויטי הישראיל ישתפר משמעתית בהמשך השנה, וכן לעליה בהשתתפות של הקרנות הישראליות הן בעסקאות הייטק והן בעסקאות לא טכנולוגיות".