גרמניה תמכור ספינות הגנה על שדות הגז בכ-1.8 מיליארד שקל

עסקת הענק נחתמה לאחר שממשלת גרמניה התחייבה לממן שליש ממנה ■ האוניות החדשות יצוידו במערכות ישראליות וישמשו להגנה על אסדות הגז

משרד הביטחון חתם היום (ב') על חוזה לרכש של 4 ספינות מגן חדישות מגרמניה בעלות כוללת של כ-1.8 מיליארד שקל, שישמשו להגנה על המים הכלכליים ועל אסדות הגז בים התיכון. היקף העסקה הוא 430 מיליון יורו וממשלת גרמניה תממן שליש ממנה, כ-135 מיליון יורו. האוניות, מדגם סער 6, ייוצרו במספנות TKMS שבעיר קיל, שם מיוצרות גם צוללות הדולפין שבהן מצטייד חיל הים.

מדובר באוניות סיור שיהיו מבוססות על הקורבטה K-130, ומשקלה של אונייה אחת מוערך בכ-2,000 טון. על האוניות החדשות יותקנו מערכות בקרת אש, מכ"ם, טילי הגנה מתקדמים ואמצעים נוספים פרי פיתוח של החברות הביטחוניות הישראליות.

הספינות החדשות מתוכננות להיות עמוד השדרה של מערך ההגנה של צה"ל על מרחב המים הכלכליים של ישראל. מערך זה עתיד לכלול גם ספינות שטח, ספינות בט"ש (ביטחון שוטף), כלי טיס בלתי מאוישים, אמצעים מתקדמים לאיסוף מודיעין בזמן אמת ועוד. גורם ביטחוני בכיר העריך בשיחה עם "גלובס" כי אספקת האוניות לחיל הים תושלם בתוך כ-8 שנים, והאונייה הראשונה תסופק לו לקראת סוף העשור.

ההסכם נחתם הבוקר בקריה בתל אביב בידי מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') דן הראל, ראש מינהל הרכש תא"ל (במיל') שמואל צוקר ומנכ"ל מספנות TKMS, אנדרס בורמסטר, כשברקע, ישראל וגרמניה מציינות בימים אלה 50 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים ביניהן.

במשרד הביטחון אמרו כי העסקה תמומן מתקציב ייעודי נפרד מתקציב הביטחון, שכבר אושר בממשלה לפני כשנה. את המעטפת המימונית של העסקה יעניק בנק דיסקונט, לאחר שזכה בהליך תחרותי בינלאומי שקיים אגף הכספים במשרד הביטחון ובו התמודדו חמישה בנקים ישראליים ועוד שלושה בנקים מאירופה.

מתוקף ההסכם על רכש האוניות, התחייבו בעלי המספנות בגרמניה לקיים בישראל רכש גומלין בהיקף של כ-700 מיליון שקל. רכש הגומלין ילווה בידי הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ"ת) במשרד הכלכלה. סכום זה כולל גם השקעה מצד המספנות בתוכניות מחקר ופיתוח בישראל ובחינת השקעות עתידיות בחברות ישראליות.

"העסקה מהווה אירוע משמעותי ביותר שמהווה קפיצת מדרגה דרמטית ביכולות ההגנה של חיל הים על האתרים האסטרטגיים של ישראל בתחום הגז, במרחק של עשרות ומאות קילומטרים בים התיכון", אמר מנכ"ל משרד הביטחון, הראל, "בנוסף, העסקה מהווה מנוף כלכלי משמעותי למשק כשקרוב למיליארד שקל יחזרו ישירות לתעשייה הישראלית כהזמנות של ציוד ורכש".

חיל הים חיכה במשך שנים ארוכות להחלטה על הצטיידות באוניות הקרב החדשות, ועד כה התוכנית ידעה תהפוכות רבות: בעבר נבחנה במערכת הביטחון גם האפשרות לייצר אותן במספנות ישראל, לאחר מכן נבחנה אפשרות אחרת, לרכוש אותן בדרום קוריאה, תמורת התחייבות מצדה לרכוש בישראל את מערכת ההגנה כיפת ברזל מחברת רפאל.

לפני כשנה פרסם משרד הביטחון מכרז בינלאומי ובמסגרתו פנה בבקשה לקבלת הצעות מ-7 מספנות ברחבי העולם. אולם, באוקטובר האחרון הקפיא משרד הביטחון במפתיע את המכרז הבינלאומי וזאת לאחר שהתקבלה הצעה חדשה מממשלת גרמניה, שהובילה למשא ומתן אינטנסיבי שבמסגרתו סוכם כי היא תממן שליש מן העסקה ותקיים רכש גומלין בישראל.

בחיל הים בירכו היום על העסקה החדשה. "הספינות יהוו נדבך מרכזי במערך לאבטחת המים הכלכליים והרציפות האנרגטית של מדינת ישראל מהים", נכתב בחגיגיות בעמוד הפייסבוק של החיל, "האחריות לשמירה על רצף אספקת הגז מהים לישראל הוטלה על צה"ל מתוקף החלטה של ממשלת ישראל. ההצטיידות בספינות המגן מהווה התעצמות משמעותית במערך הביטחון של המדינה ושל זרוע הים".