הדוחות הכספיים של הבנקים יעברו מתיחת פנים החל מ-2016

בבנק ישראל הסבירו את הרקע לשינויים: "ניתן לשפר את נגישות המידע לקוראי הדוחות" ■ ייקבע מבנה אחיד לסדר הנושאים בדוח, תבוטל סקירת ההנהלה, יצומצם הפרק הקשור בתיאור עסקי הבנק ועוד

דודו זקן / צילום: תמר מצפי
דודו זקן / צילום: תמר מצפי

הדוחות הכספיים של הבנקים בישראל יעברו מתיחת פנים. בנק ישראל החליט לשנות את מבנה הדוח הכספי של הבנקים וחברות כרטיסי אשראי, ופרסם באחרונה שורה של הנחיות לבנקים בנושא.

"מבנה הדוחות נקבע לפני שנים רבות, והתאים להיקף ולמורכבות של דרישות הגילוי בזמנו. מאז, ובמיוחד בשנים האחרונות, חל גידול משמעותי במורכבות עסקי הבנקים ובדרישות הרגולציה. התפתחויות אלה העלו את הצורך לערוך חשיבה מחודשת לגבי הדרכים בהן ניתן לשפר את נגישות המידע לקוראיו", מסבירים בבנק את הרקע לשינויים.

נציין כי הדוחות השנתיים של הבנקים מגיעים כיום ל-500 עמודים מלאים במידע, שחלקו סבוך ומסורבל.

אז מה צפוי בשינויים? ראשית ייקבע מבנה אחיד לסדר הנושאים בדוח, זאת בשעה כיום כל בנק קובע לבד את הסדר. כמו כן, בין השינויים, תבוטל סקירת ההנהלה, שתשולב בדוח הדירקטוריון ובחלקים אחרים של הדוח. צמצום נוסף ייעשה בפרק הקשור בתיאור עסקי הבנק, כשכל החלק על הממשל התאגידי ותיאור העסקים יועבר לפרק נפרד שיהיה לאחר הדוח הכספי.

בנוסף חלק מהגילויים הקשורים לניהול הסיכונים יפורסמו בדוח נפרד באינטרנט. כמו כן, יו"ר הבנק יצטרך להוסיף את דבריו בתחילת הדוח, ולהתייחס לנושאים המרכזיים במשך השנה וליעדים ולנושאים החשובים הצפויים בהמשך. השינויים ייכנסו לתוקפם החל בדוח השנתי לשנת 2015 שיפורסם במארס בשנה הבאה.

"מטרת השינויים להפוך את המידע לנגיש לקוראיו, להגביר את האחידות במערכת הבנקאית בהצגת הדוחות ולגבש מתכונת הדומה לדוח השנתי של הבנקים המובילים בארה"ב ובאירופה", כותבים בבנק ישראל.

במערכת הבנקאית מציינים כי לא מדובר בשינויים דרמטיים, אלא בעיקר בשינויים קוסמטיים. "בבנק ישראל רוצים מצד אחד לפשט את הדוחות, אך מצד שני לא ממהרים לוותר על כמויות המידע העצומות שהם דורשים מהבנקים לפרסם, בייחוד לאור דרישות הגילוי של ועדת באזל בתחום הבנקאות", אומר גורם בכיר בענף ראיית החשבון.