חברה טורקית מציעה לרכוש את פוזיטיף של הפועלים

מדובר בהצעה ראשונית ■ לפי הערכות, גם אם העסקה תתקדם היא לא תושלם לפני סוף השנה

ציון קינן / צילום: תמר מצפי
ציון קינן / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים קיבל הצעה למכור את הבנק הטורקי פוזיטיף שבשליטתו - כך דיווח אמש הבנק לבורסה.

ל"גלובס" נודע שההצעה היא מצד חברת החזקות טורקית שכבר יש לה פעילות בתחום הפיננסי, ולכן אם תושלם העסקה, סביר שהיא תקבל בקלות רישיון בנקאי מהרגולטור בטורקיה ורישיון למכירת פיקדונות לציבור - דבר שאין היום לפוזיטיף. ההון של פוזיטיף עומד על כ-175 מיליון דולר, ובתקופה האחרונה רוב העסקאות בתחום הבנקאות נעשות במכפיל של פחות מ-1 על ההון העצמי. לפי הערכות, גם אם המגעים יתקדמו, סגירת העסקה לא צפויה לפני סוף השנה.

מהודעת בנק הפועלים לבורסה עולה שמדובר במגעים ראשונים: "פוזיטיף קיבל פנייה ראשונית ובלתי מחייבת ממשקיע פוטנציאלי לרכוש את מלוא המניות של פוזיטיף, זאת בכפוף לבדיקת נאותות ותנאים נוספים".

בנק פוזיטיף נמצא בשליטת בנק הפועלים (כ-70%) ואיש העסקים הטורקי הליט צ'ינגלולו. הבנק הטורקי, המחזיק גם בפעילות בקזחסטן, נרכש ע"י בנק הפועלים לפני כ-9 שנים בתמורה לכ-100 מיליון דולר.

מאז הבנק לא רווה נחת מההשקעה בטורקיה והיא הסבה לו בעיקר הפסדים. ב-2014 הפסיד פוזיטיף כ-12 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-8 מיליון ב-2013. ההפסד נבע בין השאר מפיחות בלירה הטורקית ובמטבע הקזחי, גידול בהוצאות והעובדה שב-2014 לא היו לבנק הכנסות ממימוש נכסים. בנטרול הפרשי שער והתאמות מס, הסב פוזיטיף לבנק הפועלים הפסד של 37 מיליון שקל אשתקד.

מלבד השפעות שער המטבע, הבנק עצמו סבל גם מההאטה בכלכלה הטורקית. אשתקד הצטמצם תיק האשראי ב-18.5% ל-1.37 מיליארד לירות טורקיות (כ-585 מיליון דולר). בבנק הפועלים מסבירים את הירידה בשל פירעונות מוקדמים של אשראי בעקבות המצב הכלכלי במדינה.דבר נוסף שהעיב על הצמיחה הוא העובדה שאין לפוזיטיף רישיון פיקדונות, ולכן צד המקורות שלו הוא פיקדונות מבנקים וגיוס אג"ח, היקרים יותר מגיוס פיקדונות מהציבור.

לאחר שבנק הפועלים רכש את פוזיטיף, הוא ציפה לקבל רישיון פיקדונות, אך עד היום הוא לא קיבל זאת, ככל הנראה בעיקר בגלל היחסים המתוחים בין ישראל לטורקיה בשנים האחרונות.

על רקע ההפסדים והפעילות המקרטעת של פוזיטיף, בבנק הפועלים כבר ניסו בעבר למצוא רוכשים לבנק. לפני כחצי שנה, שוב שמו בבנק את הפעילות הטורקית על המדף. מי שמרכז את פעולת המכירה הוא אמיר אביב, ראש החטיבה הבינלאומית. ככל הידוע אין בנק השקעות שמתווך בעסקה.נזכיר גם שפוזיטיף עלה לכותרות על רקע הרשעתו של יו"ר הבנק לשעבר דני דנקנר בבית המשפט. דנקנר הואשם בכך שהסתיר מדירקטוריון בנק הפועלים את העובדה שקיבל הלוואה בסך 5 מיליון אירו מבנק DHB ההולנדי, שבבעלות צ'ינגלולו, השותף של בנק הפועלים בפוזיטיף. זאת, בזמן שבתפקידו כיו"ר בנק הפועלים תמך דנקנר בשורת החלטות בדירקטוריון שנועדו להיטיב עם צ'ינגלולו.