שוק המט"ח: השקל התחזק מול הדולר, האירו ירד כ-0.5%

הדולר נחלש בכ-0.2% לשער יציג של 3.855 שקלים והאירו נחלש בכ-0.46% ל-4.327 שקלים ■ בעולם נסחר האירו סביב 1.124 דולרים

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

השקל מתחזק בשיעור קל מול המטבעות המרכזיים במהלך יום המסחר במטבעות. הדולר היציג נחלש בכ-0.2% ושערו נקבע על 3.855 שקלים והאירו נחלש בכ-0.46% ושערו היציג נקבע על 4.327 שקלים.

בעולם נסחר האירו סביב 1.124 דולרים.

בזירת המאקרו התפרסמו היום נתוני הצמיחה ברחבי אירופה. ע"פ הנתונים, התמ"ג בצרפת ואיטליה תמך בצמיחה בגוש האירו ברבעון הראשון, בעוד בצרפת התמ"ג צמח בקצב שנתי של 0.6% ברבעון הראשון, כאשר בשוק ציפו לעלייה של 0.4%. מנגד, בגרמניה קצב הצמיחה עמד על 0.3%, מתחת לצפי בשוק שעמד על 0.5% ברבעון הראשון. התמ"ג המשולב של גוש האירו צמח בקצב של 0.4% ברבעון, מעט מתחת לצפי שעמד על קצב צמיחה של 0.5%. למעשה, הייתה זו הפעם הראשונה מאז 2010 שבה 4 הכלכלות הגדולות בגוש האירו רשמו צמיחה חיובית.

בתוך כך, הבנק המרכזי הבריטי חתך היום את תחזית הצמיחה של המדינה אך רמז כי בכוונתו להעלות את ריבית השפל בשנה הבאה. הבנק המרכזי צופה כעת כי הכלכלה תתרחב בקצב של 2.5% ב-2015 ו-2.6% ב-2016, זאת בהשוואה לתחזית הקודמת שעמדה על 2.9% בשנתיים הקרובות.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מציין בסקירתו השבועית כי "עליית התשואות בעולם ובישראל מושפעת בעיקר מאג"ח גרמניה. אחרי יותר מחודשיים של אזהרות מצדנו לפיהן עליית התשואות בגרמניה תתרחש בפתאומיות תוך הצטברות נתוני מאקרו טובים, המשקיעים מפנימים שנתוני המאקרו באירופה מתחילים להשתפר. אומנם הדרך עוד ארוכה אבל לא ארוכה במונחים של עשור כפי שגולם מעקום התשואות הגרמני עד לפני שבועיים. בחודשים הקרובים אנחנו צופים כי נתוני מאקרו חשובים יותר כגון האינפלציה, צריכה ואבטלה רק ישפרו עוד יותר את ציפיות הריבית באירופה לטווח ארוך יותר".

"התשואות על אג"ח ממשלת גרמניה ינועו בין 0.5% ל-0.75% עד לפריצה של 0.8% כלפי מעלה. כדי לפרוץ רמה זו לטעמינו השוק זקוק לנתוני מאקרו חזקים ודרמטיים יותר כמו ירידה של האבטלה מתחת לרמה של 11%, עלייה של האינפלציה באירופה לרמה של 0.4% ושקט מיוון. עם זאת, אנחנו חושבים שאלו יגיעו בחודש חודשיים הקרובים אז רצוי להישאר ערניים. כאמור, עליית התשואות בעולם ובישראל מושפעת בעיקר מאג"ח גרמניה. בישראל עליית תשואות תהיה מתונה יותר אם הייסוף בשקל יימשך", אומר חברון.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי "הדולר-שקל ממשיך לדשדש במקום מאז תחילת השבוע, סביב רמת 3.85, וזאת למרות ההיחלשות של הדולר בעולם. לצמד המקומי יש נטייה לשקוע בתוך טווחי מחיר צרים לאחר תקופות של פרצי תנודתיות, כפי שהיו בשבועות האחרונים, ועל כן ייתכן כי נראה את ההמשך התנועה האופקית הזו עד שיהיה טריגר יותר משמעותי".

"בעולם, הדולר נחלש ביממה האחרונה על רקע העלייה בתשואות בשוק האג"ח הגרמני, שגרמה לביקוש יתר לאירו על פני הדולר. ואולם, כרגע נראה ששוק המט"ח הגלובלי נמצא במצב של המתנה, עד להתבהרות סוגיית החוב של יוון ועד להתבהרות התמונה באשר לתזמון העלאת הריבית בארצות הברית. עד אז, נראה כי הצמדים המרכזיים ימשיכו לדשדש ולתקן את העלייה של הדולר בשנה האחרונה".