ניוד ביטוח המנהלים: סוכני ביטוח מברכים, חברות הביטוח לא

בעל סוכנות ביטוח גדולה: "זו בשורה לצרכנים. מחזיר את סוכני הביטוח לשוק החיסכון הפנסיוני ■ בכיר מוסדי: זאת סכנה ליציבות הענף

אריה אברמוביץ/ צילום: תמר מצפי
אריה אברמוביץ/ צילום: תמר מצפי

שנה וחצי חלפו מאז שציבור המבוטחים בפוליסות ביטוחי המנהלים עם מקדמי תוחלת החיים מובטחים הפך לקהל שבוי, נראה שאנו נמצאים לקראת פתיחת השוק הזה לתחרות. בעקבות חשיפת "גלובס" מאמש, על כך שהמפקחת על שוק ההון והביטוח באוצר, דורית סלינגר, צפויה להודיע בקרוב על פתיחת חלק משוק ביטוחי המנהלים לתחרות והתרת הניוד של הפוליסות בין חברות הביטוח, שוק החיסכון לטווח ארוך, על כל מרכיביו, סוער ורוגש.

הפרסום לפיו נראה בקרוב ניוד מחברה אחת לאחרת של פוליסות עם מקדם מובטח, תוך שמירה על המקדם במקביל לקביעת מנגנון לייקור עתידי של מחיר הפוליסה בהינתן שינויים בתוחלת החיים, הוביל למבול של תגובות, שנעו ממברכים רבים למהלך - בעיקר בקרב חברות הביטוח הבינוניות והקטנות ובקרב המתווכים בעולם הביטוח (סוכני ביטוח וגם יועצים), ועד למבקרים שישמחו למנוע את המהלך - בקרב הגופים הגדולים בשוק.

ככל הידוע, החשש משינוי כה משמעותי לגבי איתנותו של אחד ממנועי הרווח המרכזיים שלהם, מניע את ראשי חברות הביטוח להיערך כבר עתה להשלכות אפשריות של פתיחת השוק לתחרות. וזאת, בעיקר ביחס להשפעות רוחב על התיק הקיים, כולל לגבי לקוחות שיבחרו בסוף שלא לעזוב את החברות.

אם וכאשר הפיקוח על הביטוח יכריע לטובת פתיחת שוק ביטוחי המנהלים לתחרות בכל הקשור ללקוחות הקיימים - יהיה מדובר במהלך שיש לו פוטנציאל השפעה ניכר גם על שוויי קבוצות הביטוח הגדולות. יצויין, שישנם לא מעט לחצים שמופעלים נגד מהלך צרכני זה.

כך או אחרת, הראשונה הייתה זו סלינגר עצמה, שהתייחסה לנושא בכנס שנערך במכללה למנהל המסלול האקדמי ושאמרה כי "אנחנו מגבשים מתווה בכדי לאפשר ניוד של ביטוחי מנהלים".

כמו כן, בעקבות חשיפת התוכניות של אגף שוק ההון, מסרה לשכת סוכני הביטוח, בראשות הנשיא אריה אברמוביץ, כי "בעקבות פניית לשכת סוכני הביטוח והגשת הצעת חוק בנושא בכנסת הקודמת, החליט הפיקוח על הביטוח לפתוח את שוק ביטוחי המנהלים לתחרות. לשכת סוכני הביטוח מברכת על החלטה זו שתאפשר ניוד פוליסות ביטוחי מנהלים, תוך כדי שמירה על מקדמי ההמרה והוזלת דמי הניהול לטובת ציבור המבוטחים".

גם אמנון גור, בעלים של סוכנות ביטוח גדולה פרטית ועצמאית, שאינה בבעלות חברת ביטוח, מהגדולות במשק, אמר כי "אם וכאשר המהלך הזה יקרה, למרות הלחצים הרבים שאולי יופעלו במטרה למנוע אותו, יהיה מדובר בבשורה לחוסכים. אנחנו נשמח לשפר את דמי הניהול לאלפי לקוחותינו, כשהפעם הבחירה תהיה בידי הלקוח, על פי שורה של מדדים: תשואה, שירות וגם דמי הניהול - שאני מניח שבסוף יתיישרו אצל כל החברות. זו גם זריקת מרץ לכל השוק ומחזיר את סוכני הביטוח למשחק החיסכון הפנסיוני וזו בשורה גדולה גם לציבור. יש לברך על פתיחת שוק ביטוחי המנהלים לתחרות".

כמו כן, סוכן ביטוח ציין בנוסף כי "זה יהיה הדבר הכי טוב שסלינגר עשתה עד היום. זה היה מתבקש. חברות הביטוח בחלקן התייחסו ללקוחות כקהל שבוי והרעו את הטיפול והשירות בלקוחות. אין ספק שזה יעיר את הענף שכבר נכנס ל-run off - בגדול היא החזירה את בטוח המנהלים חזרה למשחק".

מנגד, גורם מוסדי בכיר, בעל אינטרס ברור לשימור התיק שקיים אצלו בדמי הניהול הנוכחיים, לא שש אלי שינוי שכזה, כצפוי. לדבריו, המפקחת כנראה רוצה לפתוח את השוק לתחרות ללא מגבלה. אבל, יש כאן היבטים יציבותיים חשובים שאינם זניחים אם חברות קטנות ובינוניות ייקחו התחייבויות אלה בדמי ניהול נמוכים ולאור ההתארכות הנמשכת בתוחלת החיים. למיטב ידיעתי גם באגף שוק ההון עצמו יש כאלה שמתנגדים למהלך הזה, משום חששם מעלייה חדה מהצפוי בתוחלת החיים. בכל אופן נראה שמבחינת האגף זה או הכל או כלום לפי שעה - כלומר, או שיפתחו את השוק לתחרות מלאה או שיהיו רחוקים מזה".

בכיר מוסדי אחר אמר: "זה צעד לא נכון ובטח שלא פשוט. נראה שבאוצר לא יורדים לעומק הדברים. הבטחת מקדם תוחלת חיים זה סיכון של ממש. נכון שמדובר כיום בקהל שבוי שלא יקבל הורדות בדמי הניהול. אבל האם זה חכם לתת הורדת דמי ניהול ללקוחות אלה בעולם שמצריך הגדלת רזרבות עבור ההבטחה הזו"?