הצעת חוק למיסוי רווחי יצוא הגז תוגש לכחלון, ותיגנז

ל"גלובס" נודע כי גורמים בממשלה סבורים כי אין טעם להמשיך בהליכי החקיקה, מחשש שחברי כנסת המתנגדים למודל יצליחו לעוות אותו

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

הצעת החוק למיסוי רווחי יצוא גז תוגש בימים הקרובים לשר האוצר הנכנס משה כחלון, ואולם ל"גלובס" נודע כי גורמים בממשלה סבורים כי אין טעם להמשיך בהליכי החקיקה, מחשש שחברי כנסת המתנגדים למודל יצליחו לעוות אותו. במקרה שהצעת החוק תיגנז, יופנו היזמים לקבל פרה-רולינג מרשות המסים לפני שיחתמו על עסקאות ליצוא גז.

את ההצעה למיסוי היצוא הכין צוות בראשות מנכ"לית משרד האוצר היוצאת יעל אנדורן, שמונה על-ידי שר האוצר לשעבר יאיר לפיד. טיוטת החוק אושרה בוועדת השרים לחקיקה בסוף נובמבר, והועברה למשרד המשפטים לצורך ניסוחה הסופי. במשרד המשפטים נעזרו ברשות המסים לאור הצורך בידע מקצועי ובהתאמת החוק החדש לדיני המס. ככל הידוע הוכנסו על-ידי רשות המסים כמה שינויים בנוסח התזכיר שאושר בוועדת השרים, אולם נראה כי רוב השינויים הם בנושאים טכניים ולא מהותיים.

ועדת ששינסקי שהמליצה על משטר מיסוי חדש על רווחי הפקת נפט וגז בחרה שלא לקבוע מנגנון מיסוי נפרד לגז שנמכר ליצוא לאור החשש מפני תכנוני מס. החשש המרכזי הוא שמפיקי גז ימכרו את הגז במחיר נמוך באופן מלאכותי לחברה העוסקת בהולכת הגז וכך יצליחו לחמוק ממס על רווחיהם.

ועדת ששינסקי הסתפקה לפיכך בהמלצה שהמס יוטל על מחיר העברה, שייקבע על-ידי המדינה. מחיר העברה הוא המחיר שבו ימכור מפיק הגז את הגז לחברת היצוא. ואולם ועדת ששינסקי השאירה פתוחה את השאלה כיצד ייקבע מחיר ההעברה.

הצוות בראשות אנדורן שנעזר במומחים בינלאומיים, המליץ לקבוע בחוק את מודל ה-Netback כשיטה לקביעת מחיר העברה. הצוות המליץ כי הפרמטרים לחישוב נוסחת ה-Netback לרבות שיעור התשואה, יקבעו בתקנות שיתקין שר האוצר. בנוסף, על-מנת להימנע מתכנוני מס הנובעים מהפער בין שיעור המס המוטל על החברה המפיקה גז טבעי לבין החברה המייצאת הציעה הוועדה לשנות את הגדרת "יחסים מיוחדים" בחוק.

במקביל הוצע בטיוטת החוק להחריג את פעילו היצוא של גז טבעי מחוק עידוד השקעות הון. כדי להימנע ממתן עדיפות ליצוא על-פני מכירה למשק המקומי קובעת טיוטת החוק את אופן החישוב של המחיר הממוצע המקומי על-פי גודל העסקאות בשוק המקומי ובמסגרת זו גם את המקרים שבהם המחיר המקומי יהיה רלבנטי לצרכי מס.

בעבר פורסם ב"גלובס" שמיסוי רווחי היצוא יהיה מבוסס על מודל נורמטיבי המבוסס על קצב החזר ההשקעה (Netback). לפי הערכות, המודל מניח תשואה פנימית נורמטיבית (IRR) של 17%.