המוסדיים מבקשים פתרון למצוקת הנזילות האפשרית בדסק"ש

אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי, הבטיח לגופים המוסדיים בדסק"ש כי יבחן הזרמת הון ישירה לחברה - במסגרת התוכנית העסקית שתציג החברה עד סוף החודש

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

הדחתו של מוטי בן משה מתפקיד יו"ר משותף באי.די.בי, שהותירה את אדוארדו אלשטיין כיו"ר ובעל שליטה יחיד בחברה, מעוררת את המשקיעים המוסדיים לפנות אל האחרון ישירות, בבקשה לקבל מידע ברור כיצד בכוונתו לפתור את מצוקת הנזילות שעלולה להתפתח בעוד כשנה בחברה הבת, דיסקונט השקעות (דסק"ש).

אלשטיין, שכבר הזרים לאי.די.בי כ-1.1 מיליארד שקל בניסיון לייצב את מצבה (וצפוי להזרים בקרוב עוד כ-250 מיליון שקל), קיבל לאחרונה פנייה ממוסדיים המחזיקים באג"ח של דסק"ש, להציג בפניהם תוכנית עסקית שכוללת תשובה לשאלה כיצד בכוונת חברת ההחזקות להתמודד עם נטל החוב הכבד שרובץ עליה עוד מימיו של בעל השליטה הקודם, נוחי דנקנר.

אלשטיין, לפי גישתו, מתנגד בינתיים למכירה של מניות בחברות הבנות של דסק"ש לצורך מימון החזרי החוב, ולכן הבטיח לבחון גם הזרמת הון ישירה לדסק"ש במסגרת התוכנית העסקית שאמורה להיות מוצגת למוסדיים עד סוף מאי.

בסוף 2014 עמד נטל החוב המתואם של דסק"ש על 6.55 מיליארד שקל, מתוכם 5.2 מיליארד שקל תשלומי קרן והשאר תשלומי ריבית. זאת, כאשר קופת המזומנים של החברה הכילה באותו מועד 1.6 מיליארד שקל. במהלך הרבעון הראשון של 2015 שולמו לנושים 340 מיליון שקל, ולקראת סוף חודש מארס הכילה הקופה 1.26 מיליארד שקל.

סכום זה יאפשר לפרוע בנקל את התחייבויות דסק"ש עד סוף מארס 2016, שעומדות על 891 מיליון שקל (קרן וריבית) לבנקים למחזיקי האג"ח שלה. אלא שעל רקע הירידה הדרמטית הצפויה בהיקף המזומנים, ציינה בדוחות הכספיים הנהלת דסק"ש, בראשות מ"מ המנכ"ל מישל דהן, כי היא בוחנת אפשרויות למיחזור חוב, למשיכת דיבידנדים מחברות בנות, וכן למכירת נכסים.

אלא שמיחזור חוב לא נראה אפשרי כאשר האג"ח של דסק"ש נסחרות בתשואת זבל של עד 19%, ומשיכת הדיבידנדים מוגבלת, לאור מצבן העסקי הלא מזהיר של החברות הבנות המרכזיות שופרסל וסלקום, שבעצמן נדרשות לשרת כל אחת חובות של מיליארדי שקלים.

תחת ההנחה שאלשטיין יתמיד בגישתו שלא למכור החזקות בחברות הבנות, הרי שלא מן הנמנע כי כבר בשנה הבאה הוא יידרש להזרים לדסק"ש הון לצורך מימון פירעון חובותיה, שעומדים בשנים 2016-2017 על כ-1.8 מיליארד שקל.

דרישות מצד נאמני האג"ח

יש לציין כי באמצע מארס השנה פרסמה דסק"ש מכתב שקיבלה מנאמני האג"ח, ובו דרישות להימנע מחלוקת דיבידנדים, להימנע מנטילת הלוואות חדשות בהיקף של מעל 50 מיליון שקל המובטחות בשעבודים על נכסי החברה, להימנע מפירעונות מוקדמים של חובות (למשל הבנקים) ומשינויים כלשהם בתנאי ההלוואות השונות. כל זאת כל עוד לא דיווחה על כך 21 יום מראש למחזיקי האג"ח.

דרישת מחזיקי האג"ח הציבה את המגבלות למשך חצי שנה, קרי עד אמצע ספטמבר, ודסק"ש, בתגובה, הסכימה לקבלה מתוך רצון לשיתוף פעולה, ולמרות שלא הייתה מחויבת לכך. נוסף על כך, הסכימו הצדדים כי עד סוף מאי תציג הנהלת דסק"ש לנאמנים תוכנית עסקית הכוללת דרכים להתמודדות עם נטל החוב שלה.

אלא שכמו קבוצת אי.די.בי, הנהלת דסק"ש סובלת כבר תקופה ארוכה משיתוק ניהולי, עקב הסכסוך המתמשך בין אלשטיין לשותפו מוטי בן משה, ולנוכח העובדה כי כבר קרוב לשנתיים שהחברה מתנהלת ללא מנכ"ל קבוע, אלא תחת ניהולו של סמנכ"ל הכספים דהן, שמונה עוד באוגוסט 2013 לממלא מקום מנכ"ל. ל"גלובס" נודע, כי לאחרונה הקים דירקטוריון דסק"ש ועדה לבחירת מנכ"ל קבוע לחברה, שתבחן מועמדים מתוך הקבוצה ומחוצה לה.