הדולר משלים צניחה של 6% מול השקל בפחות מחודשיים

הדולר נחלש ב-0.93% ושערו היציג נקבע על 3.819 שקלים; האירו התחזק בכ-0.8% ל-4.361 שקלים ■ יוסי פרנק: "אף אחד לא יכול להגיד שהכתובת לא היתה על הקיר. בנק ישראל מתערב אך לא בנחישות"

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

הדולר המשיך לאבד גובה היום (ה') במסחר מול השקל ומנגד האירו התחזק מול המטבע המקומי. בנק ישראל ממשיך להתערב במסחר ורכש עוד כ-100 מיליון דולר, אך ללא הועיל. הדולר נחלש ב-0.93% ושערו היציג נקבע על 3.819 שקלים, ואילו האירו עלה ב-0.79% ל-4.361 שקלים.

מאז השיא האחרון ב-20 במארס נפל הדולר ב-6% מול השקל, על רקע היחלשותו בעולם. בעולם נסחר האירו סביב 1.141 דולרים והליש"ט סביב 1.58 דולרים.

"אף אחד לא יכול להגיד שהכתובת לא היתה על הקיר", אומר יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, בהתייחס לנפילת הדולר. "החזרה לפעילות של הבנקים הזרים יחד עם הפעילים המקומיים סימנה את רמת 3.85 שקלים לדולר כמטרה ראשונה ו-3.83 ש' כמטרה שנייה, וברגע שהאירו הרים קצת את הראש - המטרות הושגו. בנק ישראל אמנם התערב אתמול לפנות ערב אבל לא בנחישות ועל כן אפקט ההתערבות נמחק תוך כמה דקות על ידי הפעילים.

"איתותי החולשה של בנק ישראל הם משחק מסוכן. כל התחזקות נוספת של סל המטבעות פירושה פגיעה ישירה בנסיונות ההתאוששות של הכלכלה הישראלית. אם הפעילים לא ישתכנעו שבנק ישראל רציני אזי היעד הבא 3.77 שקלים לדולר הוא רק עניין של זמן".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מוסיפים כי "הסחף השלילי כלפי הדולר בעולם מתגבר, וגם הדולר-שקל שובר מטה. הגורם העיקרי שממשיך להניע את הצמדים המרכזיים בשוק המט"ח הגלובלי הוא צמצום הפער בתשואה בין אג"ח של ממשלת ארצות הברית לאג"ח של ממשלת גרמניה. אתמול, למרות נתוני תמ"ג מאכזבים בגרמניה, הפער המשיך להצטמצם, והעלייה הזו בתשואה על אג"ח גרמני נותנת רוח גבית לאירו, על חשבון הדולר. גם נתוני המכירות הקמעונאיות המאכזבים שפורסמו אתמול בארצות הברית הכבידו על הדולר.

"נראה שהנתונים הכלכליים בארצות הברית ימשיכו להוות הגורם המרכזי שיכתיב את הסנטימנט כלפי הדולר. מה שמכביד בעיקר על המטבע האמריקני הוא חוסר הוודאות באשר לתזמון העלאת הריבית מצד הפד. ואולם, בסופו של דבר העלאת הריבית הזו הולכת ומתקרבת ועל כן גם התיקון השלילי בדולר שאנו עדים לו כעת צפוי להסתיים בשבועות הקרובים".