סעודיה: ניצחנו במאבק על הפקת הנפט, לא נצמצם תפוקה

בכיר סעודי: "המטרה שלנו להאריך את עידן הנפט, ואנחנו רוצים להמשיך להיות מפיקת נפט מובילה"

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

סעודיה טוענת כי האסטרטגיה של הצפת שוקי האנרגיה בנפט זול בחודשים האחרונים הצליחה וצמצמה באופן דרסטי את ההשקעות בחברות ואזורים בהם יקר באופן יחסי להפיק נפט.

בחודש אפריל הפיקה הממלכה כ-10.3 מיליון חביות בממוצע ליום, ואין סימנים לכך שצפוי שינוי במדיניותה ובמדיניות OPEC בפגישת שרי הנפט של המדינות החברות בארגון בשבוע הבא בוינה.

"אין שום ספק בכך שהנפילה במחירי הנפט בחודשים האחרונים צמצמה מאוד את ההשקעות באזורים בהם יקר להפיק נפט כמו הפקת נפט מפצלי שמן, אסדות נפט במפרץ מקסיקו ומים עמוקים", אמר בכיר בתעשיית הנפט הסעודית בראיון לפיננשיאל טיימס.

ארה"ב הפסידה בקרב עם קרטל אופ"ק על שוק הנפט, אך המלחמה רק החלה - כך טענו היום (ד') בארגון האנרגיה הבינלאומי (IEA). הסקירה שפרסם הארגון מגיעה על רקע ראלי מתמשך במחירי הנפט ועל ירידה בפעילות אסדות הקידוח בארה"ב. ב-IEA טוענים בסקירה כי לאחר חודשים רבים שבהם מחירי הנפט ירדו ובעקבות צניחה של 60% בפעילות אסדות הקידוח בארה"ב, נראה כי תפוקת הנפט במדינה החלה להתייצב.

נזכיר כי מחיר הנפט ירד מרמה של כ-120 דולר לחבית בחודש יוני אשתקד לרמה של כ-45 דולר בחודש ינואר השנה. מאז חלה התאוששות מתמשכת והנפט נסחר כיום סביב 67 דולר לחבית. הירידה במחירים נבעה בין היתר מירידה בביקוש העולמי לזהב השחור, התחזקות הדולר ועלייה בתפוקת הנפט בארה"ב.

למרות זאת, בקרטל אופ"ק סירבו לחתוך את התפוקה מתוך מטרה לפגוע בתעשיית הנפט האמריקאית, שהחלה לפרוח בעקבות טכנולוגיית פצלי השמן. ב-IEA מעריכים כאמור כי ארה"ב נכנעה ללחץ מאחר ובחודשים האחרונים מפיקות הנפט האמריקאיות החלו בקיצוץ נרחב של הפעילות שלהם. חברת המחקר Baker Hughes דיווחה ביום שישי האחרון כי מספר אסדות הקידוח הפעילות בארה"ב ירד זה השבוע ה-22 ברציפות.

עוד אמר הבכיר הסעודי כי הממלכה תמשיך לשמור על מעמדה המוביל בשוקי האנרגיה העולמיים למרות הטכנולוגיות החדשות ויריבות מצד מדינות אחרות בתוך OPEC. "המטרה שלנו להאריך את עידן הנפט, ואנחנו רוצים להמשיך להיות מפיקת נפט מובילה".