לקראת דוחות הבנקים: "קיטון של 4.2 מיליארד שקל בהון"

כך מעריכים באקסלנס לקראת דוחות הבנקים שיפורסמו בשבוע הבא ■ רווחי הבנקים צפויים להיות כ-2.3 מיליארד שקל, עם תשואה של יותר מ-10% על ההון

דוחות- רווח-תזרים מזומנים/ קרדיט: שאטרסטוק
דוחות- רווח-תזרים מזומנים/ קרדיט: שאטרסטוק

עונת הדוחות של הבנקים תיפתח בימים הקרובים, כאשר למעט בנק לאומי, כל הבנקים יפרסמו את תוצאותיהם כבר בשבוע הבא. לאומי עצמו קיבל ארכה לפרסום בשל החזקתו בחברה לישראל).

באקסלנס מעריכים כי רווחי הבנקים יהיו גבוהים ויעמדו על כ-2.3 מיליארד שקל, עם תשואה על ההון של מעל 10%. יחד עם זאת, באקסלנס מציינים כי התוצאות הטובות יהיו בעיקר בשל רווחי הון גדולים בלאומי, ובנטרולם, הרבעון יהיה פושר למדי, שיושפעו מהירידה בריבית ומהמדד השלילי שעמד על 1.6%.

ברבעון הקרוב צפוי להיות מיושם לראשונה התקן החשבונאי ה-IAS19, המביא לשינוי בשערוך ההתחייבויות הפנסיוניות לעובדים. "יישום התקן יקטין את ההון העצמי של הבנק בכ-4.2 מיליארד שקל, שהם כ-5% מההון של הבנקים", כותבים באקסלנס, אך מדגישים כי גם הפחתה זו לא תפגע ביחס הלימות ההון של הבנקים (היחס בין ההון העצמי לנכסי הסיכון ובראשם תיק האשראי), שכן בנק ישראל אפשר לחלק את ההשפעה מיישום התקן ל-4 שנים. "רווחי הרבעון יאזנו את ההשפעה שלו, כאשר דיסקונט יהיה כנראה הבנק היחיד שיציג ירידה כלשהי בהלימות ההון", כותב האנליסט מיכה גולדברג.

לאומי הכי רווחי והכי נפגע מהתקן

את הרווח הגבוה ביותר צפוי להציג לאומי, כשבאקסלנס חוזים לו רווח של מעל מיליארד שקל ותשואה על ההון חריגה של כ-15%. הרווח הגבוה נובע בעיקר ממכירת מניות החברה לישראל ומכירת מניות במובילאיי. לאומי הוא הבנק שנפגע הכי הרבה מיישום תקן IAS19, שצפוי להקטין לו את ההון ב-2.6 מיליארד שקל, אך להערכת אקסלנס רווחי ההון החריגים יחפו על הפגיעה בהלימות ההון הנובעת מהירידה בהון.

מזרחי טפחות, שרגיל להוביל בשיעורי הרווחיות שלו את הענף עם תשואה דו ספרתית על ההון, צפוי להערכת אקסלנס להציג רבעון חלש מהממוצע עם תשואה של 9.3%. באקסלנס מעריכים שהבנק ייפגע מהורדת הריבית והמדד השלילי, אך יצליח לפצות עצמו לפחות חלקית עם רווחי מסחר והכנסות גבוהות מעמלות.

אקסלנס צופה רבעון טוב לפועלים עם רווח של מעל ל-700 מיליון שקל. "ברבעון יבלטו רווחים ממסחר, ריסון עלויות תפעול והכנסות מעמלות, בעוד האינפלציה והמדד יפגעו בהכנסות המימון", הוא כותב.

באקסלנס מעריכים שדיסקונט והבינלאומי יציגו תוצאות חלשות יחסית. "העלויות בדיסקונט ישתפרו משמעותית בעקבות עזיבת 380 עובדים במסגרת הפרישה המוקדמת. אולם הבנק יצטרך להאיץ את הפחתת ההשקעות בתוכנה ובטכנולוגיית מידע, מה שעלול להביא לגידול של עד 40 מיליון שקל בהוצאות ולפגוע ביחס היעילות", הוסיף.

עוד הוא אומר כי "הבינלאומי ירוויח 126 מיליון שקל. כ-50% מעובדי הקבוצה צמודים להסכם השכר בלאומי. הסכם השכר החדש בבנק יגדיל את ההון של הבנק בכ-110 מיליון שקל".

תחזית אקסלנס
 תחזית אקסלנס