בית הנבחרים אישר: הקונגרס יוכל להצביע על הסכם עם איראן

קודם לכן קיבל הסנט הצעת חוק דומה - ואובמה הבטיח לחתום עליה ■ בכל זאת, הקונגרס יתקשה לסכל הסכם פוטנציאלי עם איראן ■ במקביל: הקונגרס אישר הצעת חוק להגבלת מאמצי גיוס כספים של חיזבאללה

בית הנבחרים של ארה"ב אישר אמש (ה'), ברוב של 400 קולות מול 25, הצעת חוק שתאפשר לקונגרס לדון ולהצביע על הסכם גרעיני פוטנציאלי עם איראן. מועד היעד לחתימת ההסכם הוא 30 ביוני.

בשבוע שעבר אישר הסנט הצעת חוק זהה. דובר הבית הלבן הבטיח אתמול שוב, כי הנשיא יחתום עליה ובכך היא תקבל תוקף של חוק.

נוסח הצעת החוק מאפשר לקונגרס לקבל את נוסח ההסכם עם איראן (אם אכן הוא יושג), לעיין בו במשך חודש ולהצביע בעד או נגד ההסכם האפשרי. במהלך חודש זה לא יוכל הממשל להסיר את הסנקציות מעל איראן. אך הנוסח אינו מחייב את אובמה להימנע מהטלת וטו על הצבעה עתידית נגד ההסכם, ואין ספק שהוא יעשה זאת אם המחוקקים יצביעו נגד ההסכם.

על-פי אנליסטים, מאמין אובמה, שאם אכן יגיעו הדברים לידי כך, לא יצליחו הרפובליקנים לגבש רוב חסין וטו בסנט, כלומר 67 קולות, ויעלה אפוא בידו לחתום על ההסכם (ולהסיר את הסנקציות) על אפם ועל חמתם של הרפובליקנים ושל ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

מלכתחילה איים הבית הלבן בווטו נשיאותי על הצעת החוק הזו, שנולדה כיוזמה רפובליקנית, אך הוא נאלץ להתקפל במהירות מפני שדמוקרטים רבים הצטרפו אז לדרישת הרפובליקנים: תנו לקונגרס לחוות דעה על ההסכם קודם לחתימתו. הסיבה לתמימות הדעים הנדירה הזו בין רפובליקנים לדמוקרטים נעוצה לא רק באהדה לישראל אלא גם, ואולי בעיקר, במאמץ לשמור על מעמד הרשות המחוקקת נגד גחמות כוחניות של הרשות המבצעת.

אך, בסופו של דבר, הקמפיין הרפובליקני הגדול להכפיף הסכם גרעיני פוטנציאלי עם איראן להסכמה של המחוקקים על גבעת הקפיטול, בעקבות נאומו הדרמטי של נתניהו בקונגרס, הניב הצעת חוק מרוככת, שאינה עונה על ציפיות נתניהו וידידיו האמריקאים.

שני מחוקקים רפובליקנים, שרואים עצמם ידידי ישראל ושמתנגדים בתוקף להסכם פוטנציאלי עם איראן, ניסו להוריד את המיזם הדו-מפלגתי מפסי תהליך החקיקה וניסו להשחיל בו תנאים שטהראן לא היתה מקבלת, כגון הכרה בישראל. אובמה התנגד לכך בטיעון שהוספת התנאים תגרום לפיצוץ המו"מ עם איראן. לכך הסכימו לא רק הדמוקרטים אלא גם רוב המחוקקים הרפובליקנים. הם הבינו שמוטב להסתפק בהצעת חוק חלשה מאשר באפס הישג חקיקתי.

ביטוי לכך נתן ראש הסיעה הרפובליקנית בסנט, מיץ' מקונל: "רבים היו רוצים, שהצעת החוק תהיה חזקה יותר. אני לא חולק עליהם, אבל, בכל זאת, גם הצעת החוק הזו ראויה לתמיכה שלנו. טמונה בה ההזדמנות הטובה ביותר לתת לעם האמריקאי ולנציגיו הנבחרים לחוות דעה על נושא חיוני זה (של איראן)".

אך את המרירות שחשים הרפובליקנים שמתנגדים לכל הסכם עם איראן הטיב לבטא הסנטור טד קרוז: "באתי לומר לכם, עם אישור הצעת החוק, שקרוב לוודאי שהיא לא תבלום עסקה גרועה עם איראן".

בנפרד, אישר אמש בית הנבחרים הצעת חוק שמציבה חסמים חדשים לבלימת מאמצי גיוס הכספים של חיזבאללה ומגבילה את יכולתו להשתמש בכספי תרומות כדי לתמוך בפעילויות טרור גלובליות.