נעילה חיובית בבורסה; אלקו טיפסה 11.8%, אבנר 2.3%

מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל פורסם ביום שישי והפתיע עם עלייה של 0.6% ■ בוול סטריט עלה מדד ה-S&P 500 לשיא חדש ביום שישי ■ התמ"ג עלה ב-2.5% ברבעון הראשון

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה של ת"א נחתם היום (א') בעליות שערים קלות במדדים המובילים, לאחר שביום שישי עלה מדד ה-S&P 500 לשיא חדש בוול סטריט. מדד המחירים שפורסם ביום שישי והצביע על עלייה חדה, השפיע בין היתר על המסחר בשוק האג"ח. מחזור המסחר נותר נמוך יחסית והסתכם בכ-492 מיליון שקל.

התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) עלה ברבעון הראשון של השנה ב-2.5% בלבד בקצב שנתי. כך דיווחה היום הלמ"ס. בשוק ציפו לצמיחה של כ-3.5%. תחזית הצמיחה השנתית של בנק ישראל עומדת על 3.2%. ברבעון הקודם הסתכמה הצמיחה ב-6.6%, על רקע ההתאוששות מ"צוק איתן". התוצר העסקי עלה ב-3.2% ברבעון הראשון של השנה, לעומת 7.7% ברבעון הקודם.

ליאור קידר, סמנכ"ל ההשקעות בברק בית השקעות, מציין כי "המדד שהפתיע כשעלה ב-0.6%, צפוי להשפיע הבוקר לטובה על הצמודים הקצרים. בנוסף המדד החיובי צפוי להשפיע על האג"ח הקונצרניות ועל מדדי התל-בונד שהינם צמודי מדד (חוץ מהתל-בונד השקלי) ועד כה סבלו מהמדדים הנמוכים. גורם נוסף שעשוי לתמוך הבוקר בשוק האג"ח הוא התיקון האלים שנרשם בסוף השבוע בשוק האג"ח האמריקני, כאשר התשואות בו ירדו בשיעור חד, לאחר גל של עליות".

"המדד הגבוה יחסית מרחיק במידת מה את החלטת בנק ישראל על הפחתת ריבית נוספת. אולם מצד שני, מלחמת המטבעות, שהמשיכה בשבוע שעבר במלוא עוזה, לאחר שבנק ישראל לא הפחית את הריבית ובעקבות היחלשות הדולר בעולם, צפויה להוביל את ד"ר פלוג לפעול להחלשת השקל, אם באמצעות התערבויות בשוק המט"ח ואם באמצעות הפחתת ריבית. שוק המניות בישראל צפוי להמשיך להפגין עוצמה ואין להתרגש מרעשי רקע", אומר קידר.

כאמור, יומו האחרון של של שבוע המסחר בוול סטריט ננעל בעליות קלות של כ-0.1% בדאו ג'ונס וב-S&P 500, שהעלו את האחרון לשיא נוסף. מדד נאסד"ק ירד בכ-0.1%. הפעילים בשוק הגיבו לנתוני מאקרו שפורסמו, להיחלשות הדולר, להתייצבות בשוק האג"ח הממשלתי ולהמשך עונת הדוחות שנמצאת בישורת האחרונה.

בזירת המאקרו בארה"ב התפרסמו מספר נתונים מהותיים. ב-15:30 שעון ישראל התפרסם מדד האמפייר סטייט בתחום הייצור, שהראה התאוששות קלה לרמה חיובית של 3.1 באפריל, לעומת קריאה שלילית של 1.2 נקודות במארס. עם זאת, התחזיות דיברו על קריאה של 5.1 נקודות באפריל. ב-16:15 פורסם נתון התפוקה התעשייתית לאפריל, שהראה נפילה של 0.3%, לעומת ציפיות לעלייה ב-0.1% - לאחר ירידה של 0.6% בחודש הקודם. מדובר בירידה החמישית ברציפות בתפוקה התעשייתית. ב-17:00 פורסם מדד סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש מאי, שהצביע על נפילה לרמה של 88.6 נקודות, הנמוכה ביותר זה 7 חודשים, לעומת תחזיות לירידה מזערית לרמה של 95.8 נקודות, לאחר קריאה של 95.9 נקודות בחודש הקודם.

ובארץ, כאמור, התפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל. בתגובה כותב אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, כי "מדד המחירים לחודש אפריל מפחית הסתברות לצעדים מוניטאריים נוספים ע"י בנק ישראל. אנו ממשיכים להאריך שהריבית תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים".

סורוס מכר טבע

קבוצת אלון השלימה את מכירת מלוא החזקותיה באלון USA לדלק US, בעסקה שהיקפה - כולל מימושי המניות בשבועות האחרונים - מגיע ליותר מ-2.5 מיליארד שקל. בשלב הסופי של העסקה, שהושג בסוף השבוע, תעביר קבוצת אלון לחברת דלק US חבילה המהווה 48% ממניותיה באלון USA, מלוא החזקותיה בחברה. בתמורה, תקבל קבוצת אלון מדלק US מיידית 200 מיליון דולר במזומן לקופתה, 9% ממניות דלק US ואג"ח כנגד הלוואת מוכר בהיקף של 145 מיליון דולר עד 2021, ובריבית של 5.5%.

טבע רשמה ירידות לאחר שחזרה מוול סטריט עם פער שלילי של כ-1.8%. גם טאואר סיימה באדום על רקע פער שלילי.

אגב, בסוף השבוע נודע כי קרן הגידור של גורו ההשקעות ג'ורג' סורוס מכרה את כל החזקותיה בחברת טבע במהלך הרבעון הראשון של 2015 ובמקביל קנתה מניות של חברות בנייה. כך על פי דיווח של הקרן ל-SEC (הרשות לניירות ערך בארה"ב).

מנגד, אופקו עלתה בחדות על רקע פער חיובי של כ-5.2%.

וואן טכנולוגיות דיווחה הבוקר כי הרווח הנקי של החברה טיפס ברבעון בכ-49% לכ-17.0 מיליון שקל, בהשוואה לכ-11.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם בכ-16.3 מיליון שקל, בהשוואה ל-11.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

נכסים ובנין דיווחה הבוקר כי הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם ב-113 מיליון שקל, לעומת 50 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 126%.

חברת אלקטרה נדל"ן דיווחה היום כי חברה כלולה השלימה עסקה למכירת בניין משרדים בקנטאקי תמורת כ-225 מיליון שקל (כ-58 מיליון דולר). אלקטרה מחזיקה 47% מהזכויות בנכס הנמכר, כך שחלקה של אלקטרה נדל"ן בתמורה האמורה יסתכם בכ-105.8 מיליון שקל. החברה תרשום תזרים מזומנים בהיקף של כ-31 מיליון שקל (7.7 מיליון דולר), התזרים הינו לאחר ניכוי ההלוואה הבנקאית והעלויות הכרוכות בביצוע העסקה.