UBS: סיכון באג"ח סלקום ופרטנר; תיתכן הורדת דירוג

האנליסט מיקלה כרמה : "זרם החדשות השליליות, בשל התגברות התחרות בענף הסלולר, מכביד על איגרות החוב, וזה צפוי להימשך - הסיכון לא שווה את הפיצוי"

חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר
חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר

ב-UBS סבורים שאיגרות החוב של סלקום ופרטנר יקרות, וכי אף שאין סכנה לחדלות פירעון, הסיכון בהן לא שווה את הפיצוי. מיקלה כרמה, אנליסט מאקרו ואג"ח של UBS Wealth Management ישראל, מעריך עוד כי ישנה סבירות גבוהה להורדת דירוג החוב של סלקום ו/או פרטנר בטווח הקרוב.

ב-UBS החלו לסקר את איגרות החוב של שתי חברות הסלולר, וכרמה ממליץ למשקיעים להמתין לפעולה של חברות הדירוג ולהתרחבות המרווחים (spread), כדי להיות חיוביים יותר האג"ח הללו.

לדבריו, "זרם החדשות השליליות, בשל התגברות התחרות בענף, מכביד על האג"ח, וזה צפוי להימשך". גורמים נוספים מכבידים על האיגרות של סלקום ופרטנר לדברי כרמה - הירידה בהכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) ושיעורי הנטישה הגבוהים. נציין כי אג"ח סלקום (המדורגות ilA פלוס) בהיקף של 4.1 מיליארד שקל, נסחרות כיום בתשואה של עד 4.8%, ואלו של פרטנר (2 מיליארד שקל, בדירוג ilAA מינוס) בתשואה של עד 2.5%.

כרמה מספק רקע על שוק הסלולר המקומי, שהשתנה מהותית לפני שלוש שנים עם כניסת מתחרות חדשות לשוק - גולן טלקום והוט מובייל, שהציתו מלחמת מחירים. "מ-2012, שוק הסלולר הישראלי הפך לאחד מהשווקים התחרותיים ביותר בעולם, והדבר פגע קשות ברווחי החברות", כותב כרמה. הוא מזכיר שלגולן יש הסכם לשימוש ברשת סלקום, ולפרטנר יש הסכם עם הוט. לדבריו, גולן מחויבת בתשלום קבוע של כ-130 מיליון שקל בשנה לסלקום, כך שיש לגולן תמריץ להגדיל כמה שיותר את מספר המנויים שלה.

"הזדמנות בשוק הסיטונאי וב-TV"

בכל הקשור לשוק הקווי, כרמה מציין שעד כה התחרות בו אינה חריפה. עם זאת, השקת השוק הסיטונאי (מודל שלפיו המתחרים רוכשים את הקו ללקוח מידי בזק, ומספקים עליו שירות ישירות ללקוח, ש.ח.ו) צפויה להערכתו לשפר את ההיצע של פרטנר וסלקום ללקוחות, גם אם שולי הרווח בסגמנט הזה יהיו נמוכים בתחילה.

"תחילת השוק הסיטונאי ברבעון השני של 2015, לצד הפעילות בטלוויזיה הרב-ערוצית, מספקים הזדמנות לחברות למכור עוד מוצרים ללקוחותיהן. ייקח זמן עד שיוכלו להשיג נתח שוק משמעותי, אך זה עשוי לעזור בייצוב הסביבה התחרותית", סבור כרמה. סלקום כבר נכנסה לשוק הטלוויזיה עם השקת סלקום-TV, ובסוף הרבעון הראשון היו לה 20 אלף מנויים.

"החל מהמחצית השנייה של 2015, הישראלים ירכשו יותר ויותר חבילות מוצרים מחברת תקשורת אחת", מעריך כרמה. "זו הזדמנות לסלקום ופרטנר לשפר את תזרים המזומנים שלהן, בכך שימכרו עוד מוצרים ללקוחות הסלולר שלהן. עם זאת, האפסייד מכך לא מפצה באופן מלא על כך שהסלולר הופך לקומודיטי". כרמה כותב שהחברות התמודדו עם הפגיעה בתוצאות הפיננסיות בעזרת הפחתת הוצאות, בפרט פיטורי עובדים, אך קצב הירידה בהכנסות היה גבוה מקצב ירידת ההוצאות.

ב-UBS מספקים שני תרחישים ל-2015-2016. בתרחיש החיובי, תהיה הקלה בלחצים התחרותיים ומגזר הסלולר יראה "התנהגות רציונלית יותר" - אולי בזכות קונסולידציה. גם בתרחיש החיובי, ה-ARPU ימשיך להישחק ב-2015 ויש סיכון להורדת דירוג בשתי החברות, אך אין סיכון למימון מחדש של החוב.

בתרחיש השלילי, משרד התקשורת ימשיך להתנגד למיזוגים בין שחקנים קיימים, והתחרות בסלולר תימשך ותוביל לירידה של 10% ב-ARPU ב-2015 ו-2016. בתרחיש זה, הצפי הוא לפחות להורדת דירוג אחת בשתי החברות בשנתיים הקרובות, אך הן לא נמצאות בסיכון להפר את הקובננטים שלהן למחזיקי האג"ח. שתי החברות קיבלו באחרונה הלוואות מגופים מוסדיים, שתנאיהן לא פורסמו. "בתרחיש זה, המינוף בסוף 2016 עלול להיות כה גבוה שהנפקת חוב חדש תהפוך ליקרה", כותב כרמה.

אג
 אג