הדולר היציג נחלש בכ-0.1%; "התערבויות ב"י לא יועילו"

הדולר היציג נקבע על 3.819 שקלים ■ האירו התחזק בכ-0.3% ל-4.36 שקלים ■ קצב הצמיחה השנתי ברבעון הראשון עומד על 2.5%, מתחת לתחזיות ■ FXCM: "התנאים, המקומיים והגלובליים, תומכים בהמשך הירידה של הדולר-שקל"

כסף / צילום: רויטרס
כסף / צילום: רויטרס

המסחר בשוק המט"ח מתאפיין היום במגמה מעורבת של השקל מול המטבעות המרכזיים, זאת ברקע לפרסום נתון הצמיחה אתמול ומדד המחירים לצרכן ביום שישי. הדולר היציג נחלש בכ-0.1% ונקבע ברמה של 3.819 שקלים, בעוד האירו התחזק בכ-0.3% ל-4.36 שקלים.

בעולם, המטבע האמריקאי מתחזק בכ-0.2% מול המטבעות המרכזיים ונסחר מול האירו ברמה של 1.14 דולרים לאירו.

אתמול פורסם אומדן התמ"ג שהצביע על קצב צמיחה שנתי של 2.5% ברבעון הראשון, מתחת לצפי של משרד האוצר ובנק ישראל שעומד על קצב צמיחה של 3.2%, בעוד הציפיות בשוק היו לקצב צמיחה של 3.5%. ברבעון הקודם זינק התמ"ג ב-6.6% על רקע התאוששות הפעילות הכלכלית במשק ממבצע צוק איתן.

ביום שישי פורסם מדד המחירים לצרכן, שעלה בחודש אפריל ב-0.6%. בשוק צופים כי גם המדדים הבאים יהיו חיוביים. עם זאת, ב-12 החודשים האחרונים המדד עדיין שלילי ועומד על 0.5%-. לאור נתונים אלו וברקע להמשך מגמת התיסוף של השקל, עולה השאלה כיצד יפעל בנק ישראל בהחלטת הריבית הבאה? האם יחליט להפחית פעם נוספת את הריבית או שמא יבחר לשבת על הגדר.

ב-FXCM ישראל מציינים כי "הדולר-שקל ממשיך לשבור מטה והוא נסחר ברמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2014. התנאים, המקומיים והגלובליים, תומכים בהמשך הירידה של הדולר-שקל. הגורם הראשי לשבירה של הצמד הוא הקריסה של הדולר בעולם. מדד הדולר נועל שבוע חמישי ברציפות של ירידה, הרצף השלילי הארוך ביותר מזה 4 שנים, וזאת לאחר שבוע של נתוני מאקרו מאכזבים".

ב-FXCM מוסיפים עוד כי "בנק ישראל כמובן מודאג מהפיחות בדולר והתערב במסחר בשבוע שעבר כדי למנוע נעילה מתחת לרמה הקריטית ב-3.80. אבל אם יימשך הסחף השלילי נגד הדולר בשוק העולמי, ההתערבויות האלה לא יועילו. שבירה מתחת ל-3.80 תסלול את הדרך ל-3.78 ומטה".

אייל כהן, מנכ"ל חברת שיא קפיטל, מעריך הבוקר כי מהלך היחלשות הדולר נמצא לקראת סיום, כיוון שבנק ישראל יהיה חייב להתערב ולעצור את המגמה. "השקל המתחזק פוגע הן ביצואנים, והן ביצרנים המקומיים, הנאלצים להתמודד מול ירידת מחירי היבוא. בנק ישראל חייב להפנים כי רמת ההתערבות המינורית שהוא נוקט בתקופה האחרונה אינה יעילה וכי יש להפעיל חבילת צעדים שתהיה אפקטיבית במלחמה בספקולנטים".