ההסתדרות: הנהלת כיל בחרה לפוצץ את המו"מ עם העובדים

בהסתדרות טוענים שהנהלת כיל הקצינה את הדרישותה ובכך הובילה לפיצוץ המו"מ ■ ההסתדרות: כיל החליטה לחזור מסיכומים שכבר הושגו ■ כיל: "ועדי כיל חזרו בהם אמש מההסכמות"

מפגינים מול בניין כיל/ צילום:דובר ההסתדרות
מפגינים מול בניין כיל/ צילום:דובר ההסתדרות

פיצוץ במו"מ בין הנהלת כיל לעובדים ולהסתדרות. בתשובה לפניית "גלובס" נמסר מכיל כי "עד שלא תתקבלנה הבהרות מההסתדרות בנושאים בהם חלה נסיגה ממה שהוסכם קודם במו"מ עם העובדים - המו"מ לא יתחדש".

באותה שעה אמר דובר ועד העובדים כי אנשי ועדי מפעלי ים המלח ותרכובות ברום מתכוננים להמשך המו"מ היום בצהריים. דובר ההסתדרות מצידו העביר ל"גלובס" את ההודעה הבאה: "הנהלת כיל בחרה בשעה האחרונה לפוצץ את המו"מ שהתנהל בימים האחרונים עם ההסתדרות וועדי העובדים תוך הקצנצת הדרישות וחזרה מהסיכומים שהושגו במו"מ המרתוני שהתנהל. ההסתדרות תפנה בשעות הקרובות בדיווח לנשיאת בית הדין לעבודה בבאר-שבע בנושא".

ככל הידוע הסתיים הדיון אתמול בלילה במחלוקת שלא נפתרה הנוגעת לשתי נקודות מרכזיות: הנהלת כיל עומדת על דעתה ודורשת הסכמה לניוד עובדים, ממחלקה למחלקה, מחטיבה לחטיבה וממפעל למפעל, תוך שמירה על ותק, דרגה והתחשבות במקום העבודה והמגורים, כפתרון שמאפשר גמישות ניהולית ומתחייבת לקבוע בתמורה שאחרי הסבב הנוכחי של פיטורים ופרישה מוקדמת שיצומצם, לא יהיו פיטורים כלשהם בתאגיד במשך 3 שנים. ועד העובדים מסרב חד-משמעית לניוד עובדים, גם לא כתנאי ליציבות ואי-פיטורים במהלך 3 שנים וצמצום מספר המפוטרים עכשיו.

עוד מחלוקת שככל הנראה, לפחות לעמדת כיל, כבר הייתה בדרך להסכמה, אבל אמש נסוג הועד מהסכמתו, מתייחסת לזהות, לשמות, של מי שיסיימו עבודתם בחברה, בין בהליכי פרישה מרצון ובין בפיטורים. הסכמה כלשהי על חלק מהשמות כבר הייתה בימים האחרונים אבל אתמול הודיע הועד כי הוא עומד על דעתו להסיר מהרשימה מספר עובדים שחלקם חברי ועדים או מקורבים להם. בין היתר דורש הועד להסיר מרשימת המפוטרים של החברה חבר ועד, שמינה עצמו לתפקיד חדש בוועד והפסיק לעבוד במפעל. זאת בנוסף ליור הועד, שכנהוג במערכות הללו, אינו עובד בפועל. גם בנושא השמות המחלוקת היא קשה.

הדיון בבית הדין לעבודה בבאר-שבע אמור היה להתקיים אתמול, יום ב' אבל נדחה על פי בקשת שני הצדדים ליום ה' השבוע.

מכיל נמסר בתגובה: "ועדי כיל חזרו בהם אמש מהסכמות אליהן הגיעו במסגרת המו"מ. הנהלת כיל הודיעה להסתדרות כי לא תחזור למו"מ עד שלא תתקבלנה הבהרות מההסתדרות בנושאים בהם חלה נסיגה מהסכמות אליהן הגיעו ובהם התעקשות של הוועד למנוע את יכולת הניוד של עובדים למרות שיש בכך כדי למנוע פיטורים נוספים של עשרות עובדים במהלך השנים הקרובות, כמו גם ניסיון בוטה להעדיף מספר מצומצם של מקורבים לוועד תוך הגנה עליהם מפני פיטורים או פרישה מוקדמת לפנסיה והעדפתם על פני עובדים אחרים".