רבעון חזק לפרוטרום: ההכנסות צמחו, הרווח עלה ל-21.4 מ' ד'

הכנסות פרוטרום ברבעון הראשון של השנה רשמו עלייה ל-194.2 מיליון דולר ■ תזרים המזומנים השוטף יותר מהוכפל והסתכם ב-20 מיליון דולר

אורי יהודאי / צילום: איל יצהר
אורי יהודאי / צילום: איל יצהר

התחזקות הדולר מול מרבית המטבעות המרכזיים בעולם החלה נותנת את אותותיה בדוחות החברות הישראליות הגלובליות, שמטבע הפעילות שלהן הוא הדולר, ומצמצמת את שיעורי צמיחתן. היום דיווחה פרוטרום כי ברבעון הראשון של 2015 צמחו הכנסותיה ב-3% בלבד ביחס לרבעון המקביל אשתקד ל-194 מיליון דולר.

פרוטרום מתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק של חומרי טעם וריח וחומרי גלם נוספים, המשמשים לייצור מזון ומשקאות. אסטרטגיית החברה כוללת בשנים האחרונות התפשטות לאזורים נרחבים בעולם, בדגש על מדינות מתפתחות, באמצעות רכישות של חברות מקומיות בעלות בסיס איכותי של לקוחות.

לאחר כל רכישה מאמצת פרוטרום את מוצרי החברה המקומית לטובת שיווקם במדינות נוספות בעולם, ומציעה באמצעות החברה הנרכשת טעמים נוספים פרי פיתוחה ללקוחות החדשים שנוספו לה עם הרכישה. רק החודש הודיעה פרוטרום על רכישת חברה הודית, שמחזיקה גם בפעילות באפריקה, ועל רכישת חברה קנדית אשר לה זרוע פעילות גם בהודו, ובסך הכול רכשה שש חברות מתחילת השנה.

בפרוטרום הסבירו כי התחזקות הדולר מול המטבעות השונים שבהם פועלת החברה (דוגמת האירו והרובל), גרעה כ-27.7 מיליון דולר (13.5%) מהצמיחה במכירות ברבעון הראשון, לעומת הרבעון המקביל. מסיבה זו נרשמה צמיחה נמוכה של 2.2% גם ברווח הגולמי, שהסתכם ברבעון הראשון ב-75.1 מיליון דולר.

מאידך, ניצול נכון של אסטרטגיית הרכישות לצורך הפחתת עלויות בחברות הנרכשות והגדלת רווחיותן, תרם ברבעון הראשון לצמיחה של 28% ברווח התפעולי ל-28 מיליון דולר, וזאת למרות ההשפעה המטבעית שפוגעת בחברה. גם שיעור הרווחיות התפעולית מסך המכירות עלה ברבעון הראשון ל-15.9%, לעומת 13.7% בלבד ברבעון המקביל.

הרווח הנקי טיפס ברבעון הראשון לשיא של 21.4 מיליון דולר - שיפור של 17%. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-20 מיליון דולר, והתזרים מפעילות השקעה היה שלילי, ועמד על מינוס 23.7 מיליון דולר, בשל תשלום של 15.8 מיליון דולר עבור רכישת חברות בבלגיה, ספרד, בריטניה וסלובניה.

מניית פרוטרום הגיבה היום לתוצאות בירידה של כ-1.5%, והשלימה נפילה של כ-6% מתחילת החודש. עם זאת, מתחילת השנה עדיין מציגה המניה תשואה חיובית מרשימה של 28%, שהעמידה את שווי החברה על 9 מיליארד שקל - שנייה רק לאסם מקרב חברות המזון הציבוריות בישראל.