נא להכיר: 2 קרנות שקליות קצרות שמפסידות לכם כסף

מי הקרנות שמניבות 0.1%-0.2%, אבל משלמות דמי ניהול גבוהים יותר מכך? ■ בדיקת אתר "מהון להון"

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

לא ייאמן כי יסופר: אם אתם משקיעים במלווה קצר מועד (מק"מ) אתם תקבלו תשואה שנתית של 0.1%, אבל אם רוכשים קרן נאמנות שמתמחה במק"מים כדי להרוויח יותר, הרי בכל זאת מדובר במקצוענים שמבינים בהשקעות, אתם צפויים להתאכזב ואולי אפילו תפסידו כסף. ראו הוזהרתם.

למדריכי קרנות נאמנות - אתר מהון להון, מדריכים פיננסים

בואו נתחיל מההתחלה: מק"מ הוא סוג של אגרת חוב שקלית, שמונפקת על ידי בנק ישראל לתקופה של שנה. בשוק יש כמה סדרות של מק"מים, שהארוך ביניהם הוא לשנה. התשואה השנתית של כולם נעה סביב 0.1%.

אבל, אם אתם לא מסתפקים בזה, אם אתם רוצים יותר מהכמעט אפס הזה (ובהינתן העמלות זה ממש אפס!), עומדת בפניכם האפשרות לפנות לקרן נאמנות שמתמחה במק"מים. אלא מה, הקרן הזו לא יכולה להשיג הרבה יותר ממה שאתם מקבלים. נכון, יש לה יתרון לגודל (היקף כספי), היא גם משחקת בהנפקות מק"מ ומרוויחה עוד כמה מאיות האחוז, אבל בשקלול כל אלה לא מדובר בהפרש משמעותי.

וכאן מגיע השוס הגדול: יש קרנות נאמנות שקליות שלא מתביישות לקחת דמי ניהול מנופחים, מופרזים לחלוטין. הכל אמנם גלוי וחוקי, אבל נו באמת: גברת כהן מחדרה יודעת לבדוק את שיעור דמי הניהול בקרן שקלית? האם היא יודעת שעובדים עליה? ננסה לעזור לה. נתחיל בקרנות השקליות ונעבור בטורים הבאים לקרנות אגחיות וקרנות בתחומים אחרים.

קרנות הנאמנות השקליות מחזיקות בנכסים שקליים - מקמים, פיקדונות ואגרות חוב שקליות. הקרנות הללו מחולקות לטווחי השקעה. ככל שטווח ההשקעה קצר יותר, זה יותר קרוב לפיקדונות בנקאיים קצרים, יותר קרוב למק"מ ופחות מסוכן. ככל שהטווח השקעה ארוך יותר, אז כאשר הריבית תתחיל לעלות (ומתישהו זה יקרה) האגרות חוב המוחזקות בקרנות יירדו בשיעור גבוה יותר.

כלומר, הבטוחות ביותר הן השקליות לטווח הקצר. אבל, סיכוי צמוד לסיכון - ולכן, ככל שהסיכון נמוך יותר, התשואה/הסיכוי נמוכים יותר אף הם.

נתמקד בקרנות השקליות לטווח קצר. קרנות האלו אמורת לייצר בשנה תשואה אפסית של 0.1% או קצת יותר לאור היתרון לגודל והגמישות בהשקעות. נניח שמנהל הקרן יצליח להניב תשואה של 0.2%, אפילו 0.3%. לכאורה, המשקיעים צריכים להיות מרוצים, אבל רגע, לקרן יש דמי ניהול! יש מנהל קרן, הוא בוחר השקעות, הוא מחליט מתי למכור ומתי לקנות - והמשקיעים משלמים לו דמי ניהול.

במקרים מסוימים, דמי הניהול הינם סיפור בפני עצמו. קחו לדוגמא את קרן הנאמנות אי.בי.אי 00 מק"מ, קרן של בית ההשקעות אי.בי.אי בתחום השקלי הקצר. הקרן מחזיקה (על פי עדכון אחרון) מעל 80% במק"מים וכ-14% נזיל. אין כאן הרבה תמרון, אין כאן הרבה ניהול, אבל באי.בי.אי לא מתביישים לגבות דמי ניהול של 0.46% - דמי ניהול שלא רק מאפסים את התשואה בקרן הנאמנות, אלא סביר מאוד שגם יהפכו אותה לשלילית.

הבנתם את זה?! תשקיעו לבד תקבלו אפס, תשקיעו דרך מומחה - אולי אפילו תפסידו!

בקרן הזו של אי.בי.אי מנוהלים יותר מ-190 מיליון שקל, כסף של אנשים פרטים כנראה שהשקיעו כשזה היה כלכלי ושכחו את הכסף בקרן. יועץ ההשקעות שלהם שכח לעדכן או שהוא בכלל לא מודע לעניין, ובינתיים הם מפסידים ואי.בי אי מכניסה כמיליון שקל בשנה שלא מגיעים לה.

והנה עוד גוף שלא מתבייש לגבות דמי ניהול מופרזים: הראל, שמנהל את קרן הנאמנות הראל פיא 00 שקלית קצרה, גובה דמי ניהול של 0.6%. על מה? ובכן על פי העדכון האחרון 44% מההשקעות של הקרן הם במק"מ, כ-43% בממשלתי שקלי, והיתר בקונצרני שקלי ועוד.

יש פה ניהול, אבל התמרון קטן, הגמישות קטנה והאפסייד בזכות הניהול - בשוליים. קשה לראות את הקרן הזו מניבה תשואה חיובית בטווח הקרוב ועדיין מעל 120 מיליון שקל מושקעים בה, כנראה כתוצאה של חוסר תשומת לב וחוסר ערנות של המחזיקים.

למדריכי קרנות נאמנות - אתר מהון להון, מדריכים פיננסים