ההסתדרות נגד אמדוקס: "הוועד הפנימי מסכל ההתארגנות"

מבקשת מביה"ד להורות להנהלת אמדוקס שלא לפגוע בהתארגנות העובדים, ושלא להכיר בוועד הפנימי כארגון יציג ■ "הוועד הפנימי הוא ועד מתחזה שבא לשמר את המשטר הקיים בחברה... זהו אינטרס של המעסיק, לא של ארגון עובדים"

אמדוקס / צילום: תמר מצפי
אמדוקס / צילום: תמר מצפי

ההסתדרות פנתה היום (ה') לבית הדין האזורי לעבודה תל-אביב והגישה בקשה להוצאת צווים נגד חברת אמדוקס ונגד הוועד הפנימי שהוקם בחברה, בטענה שזה מהלך שנועד לסכל את התארגנותם של העובדים במסגרת ההסתדרות.

ההסתדרות טוענת בבקשתה כי הפעולה השיטתית של הקמת ועד פנימי בחברות הוא ניסיון לפגוע בהתארגנות אותנטית. "מדובר בדרך פעולה משוכללת ומתוחכמת שנועדה לשמש מסלול עוקף לפסק דין פלאפון (שאוסר התערבות המעסיק במהלכי התארגנות עובדיו)", כתבה.

ההסתדרות דרשה בבקשתה צו שיורה להנהלת אמדוקס לחדול מהתערבות במהלכי ההתארגנות בחברה ויאסור על ההנהלה להכיר בוועד הפנימי. בבקשה מודגש כי הוועד הפנימי הוא ועד מתחזה שלא קם על מנת לשנות את מאזן הכוחות בין המעסיק לבין העובדים באמצעות הסכם קיבוצי, אלא כדי לסכל את ההתארגנות בהסתדרות.

"מטרותיו של הוועד הפנימי הן לשמר את המשטר הקיים של החוזים האישיים, כאשר פועל יוצא מכך הינו שימור פערי הכוחות. זהו אינטרס של המעסיק, לא של ארגון עובדים", נכתב בבקשת ההסתדרות.

ההסתדרות כתבה לביה"ד, כי הוועד הפנימי קם יש מאין לאחר ובעקבות תחילת ההתארגנות של העובדים בהסתדרות. "כתגובת נגד למהלכי ההתארגנות הגלויה, היתה הקמת בזק של ועד פנימי (בתוך 72 שעות) בקמפיין גלוי, מהוקצע ומשוכלל הכולל מסרים חדים ומוקפדים. אין מדובר בתגובת אינסטקטיבית, אלא בתגובה מתוכננת, מתוחכמת ומוקפדת. סממני מקצועיות אלו מעלים חשד ליד מכוונת של הנהלת אמדוקס בתכנון תגובת נגד מיידית, חזקה ומהוקצעת", לדברי ההסתדרות.

יצוין, כי ניסיון להקים ועד פנימי בניגוד להתארגנות במסגרת ארגון עובדים מוכר בחוק, קרה בגם בחברת פלאפון, בסלקום, בפרטנר ובחברות אחרות. גם בהודעת ההסתדרות היום היא מציינת כי זה הפך ל"שיטה" שמיושמת במקומות עבודה רבים שבהם קמה התארגנות עובדים, כמו לדוגמא "במנורה מבטחים, במסיעי שדרות ובהתארגנות נהגי טמפו", לפי הודעת ההסתדרות. בחלק מהמקרים הצליחו להוכיח קשר ברור בין הוועד הפנימי להנהלה, או לכל הפחות עידוד ההנהלה את הקמת הוועד הפנימי. בתי הדין בד"כ קוראים את המצב ולא סובלניים למקרים כאלה.

ההסתדרות מציינת, כי הוועד הפנימי הזה באמדוקס הודיע להנהלת החברה כי השיג חתימות משליש מעובדי החברה ולכן טען לייציגות בה. הנהלת אמדוקס הגיבה לפניית הוועד הפנימי ואמרה כי היא בודקת את נושא היציגות מול הגורמים הרלוונטיים.

ההסתדרות מבקשת מביה"ד שיעניק צויי מניעה להנהלת אמדוקס מלנהל מו"מ קיבוצי עם הוועד הפנימי, להורות לוועד הפנימי לחדול מלנהוג כארגון עובדים מכיוון שהוא אינו כזה, ולהורות כאמור להנהלת אמדוקס לחדות ולהתערב במהלכי ההתארגנות של העובדים בהסתדרות או להכיר בוועד הפנימי כארגון יציג.

מאמדוקס נמסר כי "קיבלנו את הבקשה ואנו לומדים אותה. אנו דוחים כל טענה כנגד ההנהלה על התערבות בנסיון ההתארגנות כזה או אחר. אנו מחוייבים לטובת עובדינו ולטובת הבטחת המשך קיום שיגרת העסקים בחברה".

אמדוקס, המנוהלת על-ידי אלי גלמן, מספקת פתרונות ומערכות IT לחברות תקשורת ופעילה בישראל ברעננה, חיפה, שדרות ונצרת. אמדוקס ישראל מעסיקה כ-4,500 עובדים בישראל (נכון לספטמבר 2014), שהם כ-20% מכלל עובדי אמדוקס. מאז המשבר של 2008-2009 לא בוצעו גלי פיטורים באמדוקס, ובשנים האחרונות אף היה גידול מסוים במספר עובדי אמדוקס בישראל.