היבשת השחורה מחכה לזהב השחור - ואתם יכולים להרוויח

משקיעים לטווח ארוך, שיכולים לספוג תנודתיות בטווח הקצר, ימצאו באפריקה הזדמנויות השקעה - שחלקן יושפעו גם ממחיר הנפט

התנודתיות חזרה לשווקים, והפעם - לראשונה מאז דצמבר - הצטרפו האג"ח למגמה. עליית מחירי הנפט מבהירה, כי האינפלציה עברה את השפל, ודוח המשרות החיובי בארה"ב מחזק את ההערכה, כי הריבית תעלה כנראה כבר בספטמבר למרות צמיחה שלילית הצפויה ברבעון הראשון והורדת תחזיות הצמיחה לרבעון השני. נוסיף לכך את התאוששות כלכלת אירופה, ומנגד את החשש סביב המשבר ביוון, ונבין מדוע כל אפיקי ההשקעה מתמחרים באחרונה גם סיכונים, ולא רק את הסיכויים.

בדומה לעבר, כאשר התנודתיות עולה אנו פונים להציג תזות השקעה למשקיעים בעלי אופק ארוך, שיכולים לספוג תנודתיות בטווח הקצר. הפעם אלו השקעות באפריקה. רבות נכתב בהקשרים שונים על ההזדמנויות הכלכליות ביבשת, שלצדן כמובן גם הסיכונים הקשורים לרוב ליציבות שלטונית וביטחונית, וכפי שהוכח בשנה האחרונה עם נגיף האבולה, גם בריאותית.

בהסתכלות כללית על ההשקעות באפריקה, ניתן לחלק אותן בין דרום אפריקה, המדינה המתועשת ביותר ביבשת, לבין אזור הסאב-סהרה, שכולל את ניגריה, שהיא הכלכלה הגדולה באפריקה, אתיופיה, גאנה, קניה, טנזניה ועוד.

כלכלות אפריקה מושפעות משמעותית ממחירי הסחורות. נפילת מחירי הנפט פגעה קשות בחלק מהמדינות, דוגמת ניגריה, שם צנחו נתוני הצמיחה ברבעון הראשון בעקבות השפעות הנפט ל-4%, לעומת 5.5% בשנה הקודמת. צניחה בהכנסות ניגריה מהנפט, המהוות כ-75% מסך הכנסות המדינה, חייבה את הממשל ללוות עד כה יותר מהתוכנית השנתית. נפגעות מכך גם מדינות כמו אנגולה, גאבון וגאנה; את האחרונה למשל חייבה הירידה בנפט להעלות ריבית ב-1%, בניסיון להגן על המטבע שנחלש, לאור התערערות המצב הפיסקלי והצניחה בצמיחה לכ-3.9% השנה לעומת 7.3% בשנה החולפת.

למרות האמור, חמש מתוך עשר המדינות הצומחות בעולם הן מאפריקה. העובדה שהבנק העולמי, המפעיל את תוכנית Lighting Africa, טוען כי ליותר ממחצית מ-1.1 מיליארד תושבי היבשת אין גישה לחשמל בבתים, מעידה יותר מכל על הפוטנציאל בתחום זה. לפיכך, הזדמנויות רבות באפריקה הן בתחומים כמו תשתיות, אנרגיה מתחדשת, פיננסים, תקשורת ועוד.

ההזדמנויות הללו לא נעלמו מעיניהן של ארה"ב וסין, שמאיצות מאמצים לקרב אליהן מדינות שונות - מבחינה כלכלית ואף ביטחונית. בהקשר זה נציין את החלטת הנשיא אובמה מאשתקד להפנות 14 מיליארד דולר להשקעות באפריקה; וכן את ביקור מזכיר המדינה קרי, לפני שבועיים, במדינות ביבשת.

כדי להמחיש חלק קטן מהפוטנציאל ביבשת נזכיר שני פרויקטים חשובים: הסכר שבונה אתיופיה על הנילוס, בהשקעה של 1.8 מיליארד דולר, שאת חלקו היא מתכוונת לממן באמצעות הנפקת אג"ח. בניית הסכר אמורה להיות מושלמת השנה, והוא צפוי לספק חשמל לעוד שבע מדינות. הסכר יהיה השמיני בגודלו בעולם.

פרויקט שאפתני לא פחות הוא הקמת חווה סולארית בטוניסיה, שתספק חשמל זול לאירופה. הפרויקט נתמך על ידי האיחוד האירופי, שקבע יעד של 27% אנרגיה מתחדשת עד שנת 2030, בסכומים משמעותיים לצורך מחקר ופיתוח בתחום.

ההשקעות הפיננסיות הפרטיות מסמנות את אפריקה כיעד מרכזי. באחרונה החליטה קרן הפנסיה הגדולה של ניו יורק להשקיע ביבשת 5 מיליארד דולר, שהם כ-2.5% מנכסיה. ב-2014 הושקעו 8 מיליארד דולר, על ידי קרנות פרייבט אקוויטי, ב-631 עסקאות - מספר שיזנק בעשרות אחוזים השנה.

מבחינה מגזרית, התחומים שבהם התרכזו ההשקעות, היו תקשורת 25%, צריכה 20%, פיננסים 12% ותעשייה 10%. חברות בורסאיות רבות פועלות באפריקה, אולם אצל רובן מדובר על חלק קטן מהפעילות - לדוגמה גינס ניגריה הבורסאית מקבוצת דיאג'יו; קונצרן Honeywell, שחתם באחרונה על הקמה בניגריה של בית הזיקוק הגדול באפריקה; BHP וחברות כרייה אחרות הפועלות באפריקה, כגון Freeport, Glencore, ,First Quantum ועוד.

הדרך: מדדים רחבים וקרנות פרטיות

18 שוקי מניות פועלים באפריקה, אולם רק מעטים פתוחים להשקעות זרות באופן פשוט. שתי קרנות השקעה נסחרות: האחת, Atlas Mara, מתמקדת בתחומי הפיננסים; והשנייה נסחרת בגרמניה, ADC African Development.

מתוך 10 תעודת הסל הקיימות, זו בעלת החשיפה הגבוהה ביותר לאפריקה מחוץ לדרום אפריקה, נסחרת בסימול AFK. לדרא"פ יש בה 22% בלבד, והיא כוללת כ-35% חשיפה לחברות מערביות, אשר להן חשיפה לפעילות ביבשת. דרך נוספת להשקעה ביבשת היא קרנות נאמנות מתמחות, כמו זו של Invesco Pan African ודומותיה.

מבין החברות, אשר להן חשיפה גבוהה לאפריקה או שפעילותן צומחת באפריקה (גם מחוץ לדרום אפריקה), נציין את AVI Group (סימול: AVI:SJ) הדרום אפריקאית, המייצרת ומשווקת מותגי מזון ומשקאות גדולה וחזקה בדרום אפריקה (53% מהכנסותיה), מוצרי דגים (30%) ומוצרי טקסטיל וקוסמטיקה (17%). החברה צומחת באפריקה, וכ-7.2% מהכנסותיה ו-7.7% מרווחיה התפעוליים מקורם ביבשת. מחיר המניה שלה עלה בחצי שנה האחרונה, וכדאי להמתין לנקודת כניסה נוחה יותר.

מבין הבנקים, Barclays Africa (סימול: BGA:SJ) הוא החשוף ביותר לאפריקה, מחוץ לדרא"פ, עם 19% מההכנסות ו-15% מהרווחים הנובעים מהיבשת. המניה עלתה באחרונה ומומלצת "החזק", אולם הצמיחה הגבוהה בפעילות באפריקה והדיבידנד הגבוה עשויים לפצות על התמחור. רווחי הבנק צפויים לצמוח השנה בכ-10%.

בנק המומלץ "קנייה", ולו חשיפה נמוכה יותר לאפריקה, הוא FirstRand (FSR:SJ) - 10%מההכנסות ו-7% מהרווח נובעים מאפריקה.

עוד נציין את Africa Oil (סימול: AOI:SS) הקנדית, הרשומה למסחר בשבדיה. החברה הנפיקה באחרונה מניות בשווי 100 מיליון דולר לקרן פרייבט אקוויטי Helios, הפועלת רבות באפריקה. החברה המפסידה מתרכזת באיתור תגליות, ומכאן הסיכון בהשקעה בה. היא פועלת בעיקר בקניה, אתיופיה וסומליה. לחברה תגליות מוכחות בקניה, של כ-600 מיליון חביות, ותוצאותיה נפגעו באופן טבעי מירידת מחירי הנפט, כמו גם מהוצאות חיפוש.

חברה נוספת שלה תגליות גז מוכחות בטנזניה, מומלצת "החזק" - Ophir Energy, הנסחרת בלונדון.

לסיכום, את ההזדמנויות הכלכליות הרבות באפריקה קשה מעט ליישם בחברות הסחירות בבורסות מפותחות, אלא ניתן דרך מדדים רחבים וקרנות השקעה פרטיות. מדינות רבות ביבשת, שסבלו מצניחה במחירי הנפט בשנה האחרונה, עשויות - במקרה שמחיר הנפט יתייצב, או כמובן אם יעלה - ליהנות משיפור במצבן הכלכלי.

אפריקה
 אפריקה

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם