אובמה: זכויות העם היהודי הן כמו זכויות הפלסטיני ברמאללה

בנאום ראשון של נשיא בבית-כנסת אומר נשיא ארה"ב: "הפלסטינים אינם שותף קל, והסביבה המזרח-תיכונית מסוכנת; איננו יכולי לצפות שישראל תיטול על עצמה סיכון קיומי... אבל ישראל צריכה להיות המדינה הערכית שהיא נועדה להיות"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בנאום בבית-כנסת גדול בוושינגטון, אמר הערב (ו') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, חבוש כיפה לבנה, כי ערכים משותפים לאמריקאים ולישראלים מחייבים אותו לשאת קולו בזכות פתרון של שתי מדינות לשני עמים. תמיכה חזקה בביטחונה של ישראל, תמיכה בזכות הפלסטינים למדינה משלהם ומאבק בלתי נלאה באנטישמיות קשורים ושלובים זה בזה ונובעים מאותה מערכת ערכים שמאחדת את ארה"ב וישראל, הכריז אובמה.

הוא הודה: הפלסטינים אינם שותף קל. השכונה המזרח-תיכונית מסוכנת. איננו יכולים לצפות שישראל תיטול על עצמה סיכונים קיומיים בעידן של טרור ועוינות, אך ישראל צריכה לשאוף לשמור על ערכים, להיות צודקת, כדי שהיא תוכל להיות המדינה שהיא נועדה להיות.

כן, יש לי ציפיות גדולות מהישראלים, כפי שיש לי ציפיות גדולות מארה"ב, לכן אנו אנו צריכים לדבר על שמירת הדמוקרטיה בה, הוסיף אובמה, ברמז לטיעונו המוכר שישראל לא תוכל להוסיף לשלוט על העם הפלסטיני ולהיות דמוקרטיה ומדינה יהודי בעת ובעונה אחת.

נאום אובמה בבית-הכנסת "עדת ישראל" נערך לקראת מה שמכונה "שבת של סולידאריות", יוזמה של קרן מיסודו של הסנטור המנוח טום לנטוס, שקוראת למנהיגי תבל להפגין סולידריות עם קרבנות האנטישמיות. האירוע הוא חלק מ"חודש המורשת היהודית", חג פדרלי שנחגג במארס.

שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, לא נכח באירוע בגלל מה שהוגדר כ"התחייבויות קודמות".

אובמה הגן שוב על ההסכם הפוטנציאלי להגבלת יכולותיה הגרעיניות של איראן, בעקבות הראיון לעיתונאי ג'פרי גולדברג, שפורסם אתמול. הוא אמר כי אין שום ודאות שההסכם אכן ייחתם, אך הדגיש: "העסקה עם איראן נושאת את שמי ולפיכך אין לאיש עניין אישי גדול יותר משלי לדאוג לכך שהעסקה הזו אכן תממש את ההבטחות שגלומות בה".

הוא הטעים שלא יקבל "עסקה רעה" וכי ההסכם עם איראן יחסום את כל הערוצים האפשריים לאיראן לפיתוח נשק גרעיני בטוח הארוך. אובמה אמר כי בכל מקרה "כל האופציות מונחות על השולחן".

אבל רוב הנאום הוקדש לשותפות הערכים בין ישראל לארה"ב ועל מה שמתחייב ממנה. אובמה אמר כי היהודים האמריקאים "הופכים את ארה"ב למושלמת יותר". הוא עצמו גדל על הערכים האלה ולימים הפנים אותם והם נעשו ערכיו שלו.

"לאדם צעיר כמוני, שנאבק עם שאלות הקשורות בזהותו ושלו, הרעיון שאתה יכול להשתית את עצמך על ההיסטוריה שלך, כפי שישראל עושה, ובה בעת לא להיות לכוד בתוך ההיסטוריה הזו ולהיות מסוגל לתקן את העולם - הרעיון הזה נעשה רעיון משחרר", אמר אובמה.

לכן, הוסיף נשיא ארה"ב, בדיוק בגלל הזדהותי עם הערכים היהודיים ועם סיפור הקמתה של המדינה היהודית, ובגלל אמונתי הבוערת בזכותה קיומה של ישראל אני חייב לשאת את קולי נגד כמה מקווי המדיניות הישראלית כלפי הפלסטינים.

"בדיוק כפי שישראל בנתה מדינה על אדמת מכורתה, גם לפלסטינים יש זכות להיות עם חופשי על אדמתם", הוסיף אובמה. "זה לא קל. הפלסטינים אינם שותפים קלים. השכונה מסוכנת ואיננו יכולים לצפות שישראל תיטול על עצמה סיכונים קיומיים, ולפיכך כל עסקה צריכה להביא בחשבון את הסכנות האמיתיות של טרור ועוינות".

על רקע תשואות חזקות של הקהל, אמר אובמה, כי הוא "חייב להתנגד להדחקתן של שאלות קשות... התנהגות כזו אינה סימן של ידידות אמת... כאשר אני שומע שאנשים מסויימים טוענים שחילוקי דעות על מדיניות משקפים העדר תמיכה (שלי) בישראל, אני חייב להתנגד לאמירות האלה. אני מתנגד להן בהחלטיות". את אי ההסכמות שלו עם רה"מ בנימין נתניהו הוא הגדיר כ"חילוקי דעות תקופתיים".

אובמה ציין את ההקבלות בין המאבק לשוויון זכויות בארה"ב, בין תמיכתו בישראל, בין התמיכה בזכויות הפלסטינים ובין המאבק באנטשימיות: "זכויות העם היהודי מאלצות אותי לחשוב על זכויות הילד הפלסטיני ברמאללה, שחש עצמו לכוד ללא הזדמנויות... זה מה שהערכים היהודיים מלמדים אותי".

נשיא ארה"ב חזר והדגיש, כפי שהוא עושה כמעט בכל נאום על ישראל, את הקשרים הביטחוניים החזקים של ארה"ב עם ישראל. הוא אמר ש"הערכים המשותפים מניעים אותנו לאשש את העבותות החזקים בין ארה"ב לישראל... עבותות של ידידות שאי אפשר לנתקם... ערכים אלה מניעים אותי לומר שהמחויבות שלנו לביטחונה של ישראל ומחויבותי שלי לביטחונה של ישראל לא יתערערו לעולם". הוא אמר עוד כי אף נשיא לפניו לא תרם לביטחון ישראל כפי שהוא תרם.

עוד אמר אובמה כי הוא "מודאג עמוקות" מעליית האנטישימיות במקומות שונים בעולם, אפילו במקומות שעד לא מכבר לא היה אפשר להעלות על הדעת שתהיה בהם אנטישמיות, כמו באירופה. כדבריו: חובה לצאת נגד הנגע הזה מפני שתקריות אנטישמיות אינן אירועים מבודדים אלא "איום רחב יותר על ערכי האנושות כולה".