ארה"ב לצד ישראל: דחתה הצעה לפירוז מנשק גרעיני במזה"ת

ארה"ב החליטה לדחות מסמך הקורא לכינוס ועידה במועצת הביטחון של האו"ם לפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני ■ מצרים, שהובילה את המהלך דרשה לקיים את הועידה גם ללא השתתפותה של ישראל שאינה חתומה על האמנה למניעת נשק גרעיני

נחלצו לעזרה: ארה"ב החליטה לדחות מסמך הקורא לפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני. לטענת גורמים אמריקאים, מצרים ומספר מדינות נוספות באזור ניסו להפעיל "מניפולציה צינית" בכדי לקדם דיון בנושא עד חודש מארס 2016. חששה של ארה"ב כי דיון בנושא יאלץ את ישראל להודות בתוכנית הגרעין שלה הוביל לדחייה.

על-פי עיתון ה"וושינגטון פוסט" המסמך קודם על-ידי מצרים שדרשה לקיים דיון נוסף בנושא פירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני. המסמך קורא למזכ"ל האו"ם באן קי מון לכנס ועידה בנושא למדינות המזרח התיכון, בהן ישראל עד חודש מרץ 2016, גם ללא הסכמת המדינות.

ישראל אינה חתומה על האמנה ומעולם לא הצהירה מהי תוכנית הגרעין שבראשותה. כינוס הועידה היה עשוי לחייב את ישראל לספק הצהרה בנושא. בעקבות דחייתה של ארה"ב, בגיבוי מלא של בריטניה וקנדה, דיון נוסף בנושא יתרחש רק בכינוס הבא של הוועדה בשנת 2020.

תת מזכירת המדינה האמריקאית לבקרת נשק וביטחון בינלאומי, רוז גוטמולאר אמרה כי הנוסח הסופי למסמך "אינו עולה בקנה אחד עם המדיניות ארוכת שנים שלנו". בנוסף הגדירה גוטמולאר את מצרים כמדינה "שלא מוכנה לוותר על תנאים לא מציאותיים ולא ישימים".

מנגד קהיר הביעה אכזבה והזהירה כי "למהלך זה יהיו השלכות מול העולם הערבי ודעת קהל". גם איראן מהירה להגיב בנושא וטענה כי היא מופתעת לראות את ארצות-הברית, בריטניה וקנדה מוכנות לדחות את המסמך רק בכדי להגן על מדינה שמסכנת את האזור כולו.