בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.1%

בנק ישראל חוזר על המסר כי "ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו" ■ "נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור" ■ חלק מהאנליסטים העריכו דווקא כי בנק ישראל יוריד את הריבית ל-0%

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

בנק ישראל הותיר היום (ב') את הריבית לחודש יוני על כנה ברמה של 0.1%, בהתאם להערכות מרבית האנליסטים.

"ההחלטה להותיר את הריבית עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית", נמסר מבנק ישראל. "תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין".

כגורמים העיקריים להחלטה מציינים בבנק את העליה במדד המחירים האחרון, ההתייצבות במחירי הדלק, הירידה בשיעור האבטלה והמשך הגידול בצריכה הפרטית.

בהודעת הריבית חוזרים בבנק ישראל על המסר כי "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".

האנליסטים שהלכו נגד הזרם

בימים האחרונים היה נראה שבשל החלשות השקל וירידת תשואות האג"ח, בשוק העניקו סיכוי כלשהו להורדת ריבית. בשוק העריכו כי התחזקות אגרות החוב הממשלתיות והיחלשות השקל היום בבורסה כבר מגלמים במידה מסוימת אפשרות של הורדת ריבית היום.

חמישה אנליסטים הימרו דווקא נגד הזרם, והעריכו כי בנק ישראל יוריד את הריבית ל-0%. RBS צפה הורדת ריבית ל-0% בשל "ייסוף השקל ונתונים כלכליים מאכזבים". בבנק ההשקעות מעריכים ש"יש צורך בהרחבה מוניטרית נוספת כדי לשמור את הצמד דולר-שקל סביב 3.9 שקלים".

האנליסטים טוענים כי אין שום חשש מאינפלציה באופק, שכן היא "תישאר ממותנת בשל שינויים מבניים בכלכלה והירידה במחירי הסחורות, מה שתומך גם כן בהורדת ריבית".

יחד עם זאת, ב-RBS טענו כי בנק ישראל עלול להותיר את הריבית ללא שינוי בגלל מדד המחירים לחודש אפריל שעלה מעל הציפיות (0.6%).

גם בבנק הבינלאומי לא פסלו אפשרות שבנק ישראל יוריד היום את הריבית, אם כי לטענתם הסיכוי לכך נמוך. לדבריהם, "מזה כחודשיים עקום הריביות ממשיך להעניק סיכוי להורדת ריבית במהלך החודשיים הקרובים", למרות שרוב החזאים מעניקים לכך סיכוי נמוך.

גם בבינלאומי סברו שאם בנק ישראל לא יפעל היום, השקל עלול להתחזק, הציפיות האינפלציוניות יירדו ובסופו של דבר הבנק ייגרר להורדת ריבית.

"בנק ישראל בעמדת המתנה"

ארז צדוק מקרנות אביב: "בנק ישראל משול לקפטיין ג'ק ספארו מהסרט 'שודדי הקאריביים'. יש לו כדור אחד באקדח מיושן שספק אם הוא בכלל מסוגל לירות. במצב כזה עדיף לא לירות, מאשר לבזבז את הכדור האחרון בסביבה עוינת, או חמור מכך - לגלות שהאקדח כצפוי לא עובד. מה שקובע את מדיניות בנק ישראל, בעיקר, זה הבנק הפדרלי בארה"ב. הפד שואף להעלות את הריבית מוקדם ככל שהכלכלה תאפשר, כיוון שהוא מביט במראה ובבואה משתקפת אליו יפן עם עשרות שנות מיתון וריבית אפסית, וזה מלחיץ.

"הפד רוצה לחזור לריבית נורמלית ותנאי שוק מוכרים וידועים, ולכן ההערכות שהריבית תתחיל לעלות באופן מדוד בין ספטמבר לדצמבר, הן סבירות. בבנק ישראל מכירים את ההערכות הללו וממתינים שהריבית האמריקאית תעלה ותסייע למאבק בנק ישראל בהיחלשות השקל. לאחר העלאה או שתיים בארה"ב, בנק ישראל יחל גם הוא בהליך מדוד של העלאות ריבית. בינתיים אין לו מה לעשות בנושא אלא לחכות, בדיוק כמו ג'ק ספארו, בתקווה שלעולם לא יידרש לאקדח".

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי: "בנק ישראל נמצא בעמדת המתנה אבל אנו ממשיכים להאמין כי הבנק יאלץ להוריד את הריבית בשבועות הקרובים לנוכח מלחמת המטבעות וההרחבות הכמותיות המתרחשות בעולם. במידה והמדדים הבאים לא יהיו חיוביים כפי שמעריכים בשוק ובמידה וגם השקל יוסיף להתחזק מול סל המטבעות, סביר שנראה פעולה נוספת של בנק ישראל בהכרזה הבאה".

רו"ח בועז צליח, מנכ"ל בית ההשקעות "טופ אלפא": "נראה כי ההתפתחויות האחרונות בשער החליפין אינן מדאיגות את בנק ישראל והוא מייחס את חוזקו של השקל לאו דווקא ללחצים חיצוניים אלא למגמות עולמיות בשוק המט"ח. הגידול בצריכה הפרטית וביצוא הסחורות והשירותים ברבעון הקודם משקפים האצה בקצב הצמיחה. אם מגמה זו תמשך, והלחצים לתיסוף השקל יתמתנו, לדעתנו לא נראה צעדים מוניטריים מרחיבים נוספים בטווח הקצר וייתכן אפילו שנראה תהליך של העלאת ריבית, בהתאמה עם תהליך העלאת הריבית בארה"ב שיחל, לפי ההערכות, בחודש ספטמבר".

ליאור קידר, סמנכ"ל ההשקעות בברק בית השקעות: "הנתונים האחרונים מאפשרים לבנק ישראל לנצור את נשקו גם החודש ולהותיר את הריבית ברמה של 0.1%. בתגובה צפוי הדולר להיחלש, לאחר שטיפס בשיעור חד לפני ההחלטה. בשוק האג"ח הממשלתי אנו לא צופים תנודה קיצונית. בסה"כ מדובר בהחלטה שעומדת בציפיות של מרבית האנליסטים בשוק".

איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות 'יצירות': "בסופו של דבר כל החלטה שהייתה יוצאת היום משולחן הוועדה המוניטרית ניתן היה לנמק. או שהמדד האחרון היה גבוה מהצפוי, או שהמדד ללא הגורמים הזמניים (פירות וירקות) היה נמוך מדי; או ששיעור האבטלה מוסיף לרדת, או שנתוני סחר החוץ הידרדרו מאד; או ששער השקל/סל גבוה במחצית האחוז מרמתו במועד שבה הופחתה הריבית לאחרונה, או שרק יום קודם לכן (ביום חמישי) הוא נשק לרמת השפל".

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון: "למרות שחמישה גופים ציפו להורדת ריבית היום (מתוך 19 בסקר של בלומברג), לפי הערכתנו, החלטת הריבית לא הפתיעה. למרות הלחץ להמשך ייסוף בשקל, שאר הגורמים אינם תומכים (בשלב זה) בהורדת ריבית. אנו ממשיכים לצפות לאי שינוי בריבית השנה, אך בהחלט קיימת אפשרות שבנק ישראל ישתמש בכלים מוניטאריים נוספים כגון הרחבה כמותית על ידי תוכנית לרכישת אג"ח מדינה (QE), זאת במטרה לבלום את הלחץ להמשך ייסוף בשקל".

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות: "על אף שהשווקים השתעשעו באפשרות להפחתת ריבית נראה היה לנו כי הסבירות למהלך כזה של בנק ישראל היא נמוכה מאוד. בהסתכלות קדימה התמונה מורכבת יותר. בבנק ישראל מחכים להעלאת הריבית של הפד על מנת לאותת על שינוי של מגמת המדיניות המוניטארית. עד אז, בבנק ינסו לשמור על רמת הריבית הנוכחית ויאלצו להפחיתה רק אם ירשם תיסוף משמעותי בשקל אל מול סל המטבעות".