מדד התחבורה: על הקשר ההדוק שבין תחבורה לתעסוקה

הבדל גדול נרשם בין נפח הנוסעים בחודש מארס שהיה חודש עבודה מלא בלי שום יום חג או חופשה, לבין חודש אפריל, שבו נפלו השנה פסח ויום העצמאות

מונית גט טקסי / צילום: : רונן בוידק
מונית גט טקסי / צילום: : רונן בוידק

נתוני הנסיעות של חודשי החגים מספרים לנו על הקשר ההדוק בין תחבורה לתעסוקה. הבדל גדול נרשם בין נפח הנוסעים בחודש מארס שהיה חודש עבודה מלא בלי שום יום חג או חופשה, לבין חודש אפריל, שבו נפלו השנה פסח ויום העצמאות.

הפערים הגדולים ביותר נרשמו בנתיב המהיר, במספר הנוסעים בו (-18%) ובמספר המשתמשים בהסעות ממנו לעיר (-26%), שהוא אמצעי המשרת בעיקר, ואולי אף אך ורק, את הקהילה העסקית. ירידה של 7.5% נרשמה ברכבת, גם היא כלי תחבורה שמשרת רבים לצורך הגעה לעבודה. זו ירידה קטנה יחסית, בהשוואה למספר הימים שהרכבת "הפסידה" (כי הם היו ימי חופשה). את הפער סגרו דווקא ימי החג בחול המועד, שבהם הרכבת הסיעה משפחות לפסטיבלים בצפון ובדרום. הירידה הקטנה שנרשמה בכביש 6 (-6.5%), יכולה להיות מוסברת באותו אופן: מספר המשתמשים לצורך נסיעה לעבודה ירד, אך כביש 6 הוא גם כביש של נופשים היוצאים דרכו לצפון בתקופות חג וחופשה.

גט טקסי מתחזקת

הירידה הקטנה בשימוש במספר הנסיעות בתל אופן, הוא המשך מגמה שנמשכת מספר חודשים. אפליקציית גט טקסי ונתיבי איילון רשמו שינויים מזעריים, בטווח הטעות הסטטיסטית. לגבי נתיבי איילון, המעבירים אלינו נתונים של ממוצע יומי, המשמעות היא שמספר המשתמשים בכביש בימי חול היה רגיל. היעדר שינוי, למרות החגים והחופשות בגט טקסי, הסוכמת את כל ההזמנות שנעשו דרך האפליקציה החודש, מלמדת על המשך ההתחזקות שלה בשוק. אגב כך נזכיר שגט טקסי העלתה השנה את הסכום שהיא גובה מנהגים בצי המוניות שלה ב-500 שקלים בהשוואה לשנה הקודמת. בגט טקסי רשומים 6,000 נהגי מוניות בקירוב.

מדד התחבורה
 מדד התחבורה