נעילה שלילית באירופה; המשבר ביוון עדיין ברקע

ירידות שערים גם בוול סטריט ■ "כפי שנגזר מהחוזים על הריבית, השוק צופה שהריבית בארה"ב תתחיל לעלות רק לקראת סוף השנה"

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') במגמה שלילת, כשהמשבר ביוון עדיין ברקע המסחר. ירידות שערים נרשמות גם בוול סטריט.

יוון עדיין במוקד. ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הביע אתמול אופטימיות באשר לאפשרות שארצו תשיג סיוע כלכלי במהלך 10 הימים הקרובים ותימנע מפשיטת רגל. זאת, לאחר שיוון הודיעה כבר שאין לה כסף כדי לשלם לקרן המטבע הבינלאומית את תשלום החוב הבא ב-5 ביוני בסך של 300 מיליון אירו. "אנחנו חושבים שהתנאים בשלו כדי להשיג התקדמות במו"מ במהלך 10 הימים הקרובים", מסר דובר ממשלת יוון בהודעה לתקשורת. לפי דיווח ב"גרדיאן" הבריטי, ציפראס אמר למקורביו כי הוא "אופטימי" באשר לסיכויים להשיג הסכם "בקרוב". הוא אמר את הדברים לאחר ששוחח עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת פרנסואה הולנד.

אנליסטים וסוחרים בחו"ל סבורים כי התלקחות המשבר הפיננסי ביוון יכולה לדחוף את הצמד אירו-דולר לקראת שוויון. "הידרדרות האירו מתחזקת נוכח מה שקורה ביוון", אמר לאתר מרקטוואץ' סוחר מט"ח בכיר ב-Mizuho Bank. "בכל מקרה עלינו לצפות לכך שהאירו ייחלש לשוויון מול הדולר", וזאת בשל הריבית השלילית באירופה וההקלה הכמותית הנמשכת שם.

הסוחרים בשוק הגיבו גם לנתונים כלכליים שפורסמו בארה"ב, ולכאלה שיפורסמו בהמשך השבוע וישפיעו על המסחר, כמו למשל הקריאה השנייה של צמיחת התמ"ג ברבעון הראשון של השנה. כל נתון שמפורסם בארה"ב בתקופה זו משליך על התזמון בו הפדרל ריזרב יתחיל להעלות את הריבית, כאשר ההערכה הרווחת בשוק היא כי העלאת ריבית ראשונה תתרחש בספטמבר.

יום המסחר בבורסות אסיה ננעל בעליות, כשמדד המניות בשנחאי מטפס לשיא של 7 שנים.

הנפט נסחר ביציבות. כלכלני יוטרייד מציינים כי שווקים כמו השוק היפני והשוק הסיני צמיגים עלייה רציפה בביקוש לנפט. כך לדוגמה, הביקוש היומי לנפט ביפן עלה בחישוב שנתי ב-9.1% לרמה של 3.62 מיליון חביות ביום. שוק הרכב המתפתח בסין העלה את הצריכה היומית של הכלכלה הסינית לשיא של כל הזמנים העומד על 7.4 מיליון חביות ביום. הצפי למחצית השנייה של 2015 הוא כי השוק הסיני יתייצב על ביקוש ער של כ-7.5 מיליון חביות.

מעבר לכך, בשוק האמריקני צופים השנה עליי של כ-10% בנסועת כלי הרכב בחודשי האביב והקיץ שמתחילים כעת. במחלקת המחקר של יוטרייד ציינו כי גם ברמת המלאים, הירידה האחרונה של במלאי הנפט בארה"ב ברמה של 2.7 מיליון חביות חביות נפט מוכיחה כי היצרנים בארה"ב מאזנים את רמת הייצור בהתאם לרמת המחירים הנוכחית. ביוטרייד מעריכים כי נראה במהלך 2015 את הנפט בוחן שוב את רמת 70 הדולר לחבית, בהתאם לעלייה בביקוש ובמקביל עצירה מסוימת ההיצע בשל גורמים שונים כמו אי יציבות פוליטית במדיניות כמו ניגריה, רוסיה ולוב או בשל מחסור אמיתי בהיצע כפי שנרמז מהידיעה האחרונה על אי הגדלת ההיצע של נפט סעודי לסין.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב דש, מציין כי עלייה בסיכון הפיננסי מתרחשת על רקע ירידה בנזילות בשווקים ויציאת השחקנים שמספקים נזילות בעקבות הרגולציה. כמו כן, ניכרת התחזקות תופעת העדר של המשקיעים עקב עלייה חדה בשימוש במוצרים פאסיביים. "ככל שהסיכון הפיננסי ממשיך להצטבר, עולה הסיכון למשבר שיכול לחולל העלאת הריבית, במיוחד מפתיעה, או גורם אחר. לכן, ה-FED מעוניין להעלות את הריבית בהקדם האפשרי ובמתינות כדי למזער זעזוע אפשרי שעלול להיווצר מדחייה".

עם זאת, "הציפיות להעלאות ריבית בארה"ב שגלומות בחוזים על הריבית לא השתנו משמעותית. כפי שנגזר מהחוזים על הריבית, השוק צופה שהריבית בארה"ב תתחיל לעלות רק לקראת סוף השנה. באירופה, לעומת זאת, העיתוי של העלאת הריבית הוקדם משמעותית מבעוד כ-5 שנים לפני חודשיים לבעוד שנתיים וחצי. אולם, זה עדיין רחוק מדי כדי להשפיע על השווקים", אומר זבז'ינסקי.