מניה על שולחן הניתוחים: כדאי לשים כסף בארד?

לחברת ארד, העוסקת במדידה וניהול מערכות מים, יש מעמד מוביל בענף ■ תהליכים עולמיים הקשורים במשאב, והפיזור הגיאוגרפי, הופכים את החברה ראויה לבחינת השקעה

חברת ארד / צילום: אתר החברה
חברת ארד / צילום: אתר החברה

המים הם, כידוע, מהמשאבים החשובים לאנושות. תחום זה מרכז עניין בשנים האחרונות, בשל מחסור עתידי צפוי ובצורות. במקביל, קיימת התקדמות משמעותית בפיתוח טכנולוגיות ושיטות עבודה, דוגמת שימור, טיהור, מחזור, התפלה והולכה, בניסיון למצות בתבונה את משאבי משק המים, ולמעשה להשפיע כלכלית על התשתיות העוסקות בתחום זה.

הנתונים אשר מופקים בשלבים השונים של שינוע המים משולבים בפתרונות טכנולוגיות מידע (IT) שונים, דוגמת אינטרנט וענן ברשויות השונות, כך שניתן להפיק נתונים כגון נתוני צריכה, התראות דליפות, חריגות וגניבות.

חברת ארד עוסקת בשני תחומי פעילות בענף מדידת וניהול מערכות המים (בעיקר), החשמל והגז בארץ ובעולם: תחום ה-AMR/AMI (תחום "היישומים"), לייצור ושיווק מערכות תקשורת ממוחשבות לקריאה מרחוק, המשולבות במדי מים המיוצרים על ידי הקבוצה; ומערכות לאיסוף נתוני מדידת מים וניהולן. בעלי השליטה בחברה הם הקיבוצים דליה (27.1%) ורמות (29.4%).

מאחורי הפיקוח על ניהול משק המים המדינתי, עומדת מטרה קונקרטית בהרבה - חיסכון למשק והגדלת הכנסות הגופים המפקחים. ענף מדידת המים וניהול משאבי מים בעולם מסתכם, על פי ההערכות, בכ-2.3 מיליארד דולר בשנה. בחלוקה גיאוגרפית, השווקים האמריקאי והאירופי מהווים את מרכז כובד הפעילות העולמית, עם היקף שנתי מוערך של כ-800 מיליון דולר בשנה כל אחד.

מחקרי שוק בינלאומיים מראים, כי קצב הצמיחה השנתי של הענף בכללותו עשוי להסתכם בממוצע ב-6%. תחום ה-AMR/AMI עשוי לצמוח בכ-10% בשנה, לא רק במובילה העולמית, ארה"ב, אלא גם במדינות נוספות, ובעיקר באנגליה, הודו, ספרד ואף ישראל.

התחזיות לצמיחה האמורה מתבססות על תחזיות למחסור הולך וגדל במשאב המים במדינות רבות בעולם והצורך הגדל בשימור משאב זה; על עלייה מתמדת במחירי המים; וכן על גידול בתודעה לשימור המשאב ולהקטנת אובדן הפחת. מערכות מדידת המים מהוות מרכיב בסיסי במעבר לניהול מסודר ומפוקח.

לקוחות החברה הם רשויות מוניציפליות או תאגידי מים עירוניים בשליטת הרשויות. המגמה מצד הלקוחות היא של מעבר לשימוש במערכות מים מתקדמות, הכוללות יישומים טכנולוגיים (AMR/AMI). למערכות אלו יתרונות על פני המערכות המסורתיות (המכניות) בהיבטים של דיוק המדידה, עמידה בלחצי ספיקות מים נמוכות שלא נמדדו בעבר, עמידה בדרישות רגולטוריות מחמירות - בעיקר תקנים למדי מי-שתייה. בנוסף, המערכות המתקדמות מאפשרות כאמור הקטנה של פחת המים, בקרה בזמן אמת, והתראות על נזילות וחבלות.

רכישה בספרד

פעילות ארד התמקדה לאורך השנים בשוק האמריקאי, בעיקר לאור היקפו ביחס לסך פעילות מדידת המים בעולם; ובנוסף, בשוק הישראלי שבו החברה שולטת בכ-70% מהפעילות. הפעילות האירופית הסתכמה מצד ארד במכירות של מיליוני דולרים בודדים בלבד. ב-10 השנים האחרונות, למעט בשנים 2007 ו-2009, הציגה ארד גידול עקבי במחזור הפעילות.

הרחבת הפריסה הגיאוגרפית המשמעותית מחוץ לארה"ב חלה בשלהי 2009, בעקבות רכישת 51% מהזכויות בחברת Contadores הספרדית. במאי 2013 השלימה ארד את רכישת יתרת מניות המיעוט. מעבר לתרומה הכוללת להכנסות ולרווח, הרכישה תרמה להרחבת בסיס המוצרים של ארד, להגדלת האיזון בתמהיל ההכנסות הגיאוגרפי, ולשינוי בתמהיל ההכנסות המגזרי לטובת מגזר היישומים הרווחי יותר והצומח יותר בעולם. באחרונה הודיעה ארד על חידוש חוזה וחוזים חדשים במדינות אירופיות.

להערכתנו, ארד נחשבת לאחד השחקנים המובילים בענף ולא בכדי. היתרון נובע גם מפעילות הפצה מבוזרת באמצעות שלושה נדבכים: מערך השיווק והמכירות של החברה; מפיצים עצמאיים; ובאמצעות שיתופי פעולה.

הדוחות הכספיים של ארד מביאים לידי ביטוי את כל היתרונות האמורים. נציין, כי התלות של ארד ברכישות מעבר לצמיחה אורגנית, היא חלק בלתי נפרד מהמיקוד העסקי של החברה, והיכולת לבצע עסקאות מעניקה לה יתרונות רבים בשוק ריכוזי יחסית.

מהצד השני, להערכתנו, כניסת מתחרה, האטה כלכלית או עצירת תקציבים ממשלתיים או מוניציפליים עשויות לפגוע בביצועי החברה.

לסיכום, תחום מדי המים מהווה את אחד הפתרונות בתחום ניהול משק המים, פתרון תפעולי יעיל בעל ערך מוסף לרשויות ולאזרחים. לפיכך, להערכתנו ארד ראויה לבחינה להשקעה.

* הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

חברת ארד
 חברת ארד