כך נלחמת סין בשחיתות: פקידי ממשל בסיורי הפחדה בכלא

מ-2012 נחקרו יותר מ-100 פקידים בכירים בסין בחשד לשחיתות, ועשרות אלפי פקידים בדרגים נמוכים יותר נעצרו

שוחד / צילום: thinkstock
שוחד / צילום: thinkstock

פקידים סינים נשלחים לסיורים בבתי כלא במסגרת גישה חדשה שדוגלת ב"הפחדה לצורך שמירה על היושר האישי". הסיורים משמשים כאות אזהרה לסכנות האורבות לנוטלי שוחד. החודש פגשו 70 פקידים ממחוז הוביי במרכז סין עמיתים לשעבר שמרצים עונשי מאסר בגין שחיתות. הפקידים בילו יום שלם בסיור בכלא המקומי.

בהנהגת הנשיא שי ג'ינפינג פתחה סין במבצע מיגור השחיתות הגדול ביותר בעשרות השנים האחרונות, במאמץ לטהר את המנגנון הביורוקרטי האדיר של המפלגה הקומוניסטית. שי נשבע לטפל גם ב"נמרים" רמי הדרג וגם ב"זבובים" נמוכי הדרג. מ-2012 נחקרו יותר מ-100 פקידים בכירים בחשד לשחיתות, ועשרות אלפי פקידים בדרגים נמוכים יותר נעצרו.

הוועדה המרכזית לפיקוח על המשמעת של המפלגה הקומוניסטית, גוף דרקוני שניצב בחוד החזית של המאמץ למיגור השוחד ושמארגן את הסיורים בבתי כלא ברחבי המדינה, אמר כי סיורים אלה נערכים במסגרת ה"גישה החינוכית" למאבק בשחיתות.

הסיורים בבתי הסוהר כוללים פגישות עם פקידים לשעבר שנמקים כעת מאחורי סורג ובריח, כגון לו שינגואו, לשעבר מנהל משאבי הקרקע באזור פאנג במחוז הוביי. בעבר נודע שינגואו בכינוי "המזכיר בעל השפע המשולש... שפע של חברים, שפע על מסיבות הימורים ושפע של מזומנים", על פי אתר החדשות קינצ'ו ווב, המקורב לסניף המפלגה המחוזי.

"המזכיר בעל השפע המשולש מטיף לכל נושאי המשרות הרשמיות להקפיד בבחירת החוג החברתי שלהם, לטהר את מעגל ידידיהם ולשמור על היושר ביחסי העבודה שלהם", אמר מדריך הסיור על פי המאמר באתר החדשות.

המשתתפים בסיור פגשו 15 עמיתים לשעבר שנמצאים כעת מאחורי הסורגים. האסירים דחקו במבקרים להישמר מחיי פשע ולחנך את עצמם בכל הנדרש לקיום חיים ציבוריים נאותים כדי להימנע מגורל דומה.