המדינה תדחה מכירת החזקותיה בבנק לאומי למועד לא ידוע

ביוני אשתקד התקבל אישור הכנסת למכירה ■ הערכות: המכירה תידחה עד לאחר החלטת היועץ המשפטי האם לפתוח בחקירה נגד הבנק

סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי
סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי

מכירת מניות המדינה בנק לאומי נדחית למועד בלתי ידוע. נזכיר כי המדינה, המחזיקה ב-6% ממניות הבנק השני בגודלו בישראל, ביקשה ביוני 2014 אישור מוועדת הכספים למכירתן. המדינה קיבלה אישור וניתנו לה 12 חודשים להשלים את המכירה, אלא שבעוד שבועיים יחלוף המועד האחרון למכירת המניות, ול"גלובס" נודע כי האוצר לא צפוי למכור אותן בתקופה זו. על כן, אם תרצה המדינה למכור את המניות בעתיד, היא תצטרך לקבל שוב את אישור ועדת הכספים לכך. מנכסים מ.י, החברה באמצעותה האוצר מחזיק את המניות, לא נמסרה תגובה לידיעה.

לפי הערכות, אחת הסיבות לעיכוב במכירה הוא בדיקת היועץ המשפטי לממשלה אם יש מקום לפתוח בחקירה נגד הבנק בנושא הסיוע ללקוחות האמריקאיים להעלים מס, חקירה בגינה כבר שילם הבנק קנס עתק של 400 מיליון דולר לרשויות בארה"ב. היועץ המשפטי בוחן האם נעשו גם עבירות על החוקים בישראל, והאם הבנק היה מעורב בעבירות מס של ישראלים. כל עוד עננת החקירה הזו מרחפת מעל לאומי, סביר כי באוצר יעדיפו להמתין עם המכירה, בין היתר, בכדי שלמראית עין לא ייראה כי היה להם מידע פנים הקשור בחקירה. בדיקת היועץ מתקיימת מזה קרוב ל-5 חודשים, ובמהלכה העביר הבנק כבר מסמכים בנושא. עדיין לא ברור מתי יוחלט האם לפתוח בחקירה ובאיזה חשדות.

בינתיים ההמתנה עושה טוב להחזקות המדינה בלאומי . אחרי תקופה של דשדוש, מניית לאומי, בדומה ליתר מניות הבנקים, נמצאת בסנטימנט חיובי, והיא עלתה בכ-20% תוך מספר חודשים. מאז החליטו באוצר למכור את המניות ועד היום, השלימה המניה עלייה של 12%, כך שווי החזקות המדינה בבנק כבר מגיעות ל-1.38 מיליארד שקל.

מניות אלה הן למעשה השארית האחרונה לתקופה שבה החזיקה המדינה בשליטה בבנקים, בעקבות פרשת ויסות המניות, שאירעה לפני כ-30 שנה.

המדינה הייתה בעבר בעלת השליטה בבנק, התכוונה למכור את אחזקותיה לקרנות סרברוס וגבריאל לפני כ-10 שנים. בסופו של דבר היא מכרה להן 10% מהמניות, והעברת השליטה נדחתה ובהמשך בוטלה בשל המשבר הפיננסי. בהמשך עבר לאומי למתכונת של בנק ללא גרעין שליטה, והמדינה התכוונה לחסל את יתרת אחזקותיה, כאשר ההפצה האחרונה של המניות אירעה לפני 4 שנים.

נכסים מ.י בראשות החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, החליטו לפני כשנה להיפטר מהמניות שנותרו בידיהם בין היתר לאור העובדה שבאוצר הבינו כי אין להם השפעה על התנהלות הבנק - התנגדותם לנושאים שונים בינהם תוכנית התמול לבכירי הבנק, לא הועילה, וההצעות התקבלו.

כמו כן הבנק לא חילק מזה כמה שנים דיבידנד ואינו צפוי לעשות זאת בזמן הקרוב.

עליית מניית לאומי בשנה האחרונה
 עליית מניית לאומי בשנה האחרונה