כמה מהכסף שלנו בחברות הביטוח מופנה לנדל"ן?

האחזקה הישירה בנדל"ן של חברת הביטוח מגדל שווה להשקעה של כלל, הראל והפניקס ביחד ■ הפניקס ומנורה מבטחים הפנו הכי הרבה כסף לקרנות חיצוניות המתמחות בנדל"ן

מרכז ויצמן בתל אביב / צילום: תמר מצפי
מרכז ויצמן בתל אביב / צילום: תמר מצפי

סכום של 16.7 מיליארד שקל. זהו היקף כספי העמיתים והמבוטחים ש-12 הגופים המוסדיים הבולטים במשק הפנו נכון לסוף שנת 2014 לאפיקי ההשקעה של החזקות ישירות במקרקעין ובקרנות השקעה בנדל"ן, בארץ ובחו"ל. כך עולה מבדיקת "גלובס" ביחס לתיקי החיסכון לטווח ארוך הבולטים של כל אחד מהגופים הגדולים האמורים, שמנהלים יחדיו סכום עתק של 962 מיליארד שקל באמצעות פוליסות ביטוחי החיים, קרנות פנסיה ותיקות וחדשות, קופות גמל וקרנות השתלמות.

מעדיפות קרנות

12.9 מיליארד שקל מכספי העמיתים והמבוטחים הושקעו בנכסי מקרקעין מניבים להשקעה. בקרנות ההשקעה בנדל"ן - רובן המכריע בחו"ל - היו נכסים בשווי הוגן נוכחי של יותר מ-3.8 מיליארד שקל. הבדיקה שביצענו, על סמך דיווחי החברות עצמן, מתייחסת רק להחזקות הציבור ישירות בנדל"ן ו/או באמצעות קרנות השקעה בנדל"ן, ואינה כוללת השקעה אדירה נוספת במניות ובאג"ח של חברות נדל"ן, וגם אינה מביאה בחשבון את השקעות הנוסטרו של החברות (ועוד כמה מסלולים נוספים, לא מרכזיים, שמנוהלים על ידם).

על כל פנים, ההשקעה הגדולה יחסית של המוסדיים בנדל"ן אינה מאפיינת את כל השחקנים בשוק. חמש קבוצות הביטוח הגדולות, שמחזיקות בין היתר גם בקרנות הפנסיה החדשות הגדולות בשוק, מתאפיינות בתיקי נדל"ן גדולים מאוד. מנגד, ישנם בתי השקעות שבפעילויות הגמל וההשתלמות שלהם אין החזקות ישירות במקרקעין, ולעתים גם אין השקעות בקרנות השקעה בנדל"ן, למשל ילין לפידות.

כבר כמה שנים שקבוצות הביטוח הגדולות מנהלות פורטפוליו השקעות בנדל"ן בהיקפים שלא היו מביישים חברות נדל"ן ייעודיות. מדובר במגדל, כלל ביטוח, הראל והפניקס, וגם למתחרה הישירה מנורה מבטחים פעילות ישירה בהשקעות בנדל"ן, בעיקר דרך קרנות השקעה חיצוניות שמתמחות בנדל"ן.

מבדיקתנו עולה כי העמיתים והמבוטחים של קבוצת מגדל החזיקו נכון לסוף 2014 במקרקעין להשקעה בהיקף כולל של כ-5.8 מיליארד שקל, וזאת באמצעות קרנות הפנסיה, קופות הגמל ופוליסות ביטוחי החיים. אחריהם ניצבו עמיתי ומבוטחי כלל ביטוח, שהחזיקו ישירות במקרקעין בשווי של כ-3 מיליארד שקל, והראל והפניקס - עם תיקים של כ-1.7 מיליארד שקל וכ-1.25 מיליארד שקל, בהתאמה. במגדל מדובר גם בשיעור ההחזקה הגבוה ביותר ביחס לסך הנכסים המנוהלים.

בבחינת ההשקעות בקרנות השקעה עולה כי הפניקס ומנורה מבטחים הפנו הכי הרבה כסף לקרנות חיצוניות המתמחות בנדל"ן, כשיעור מסך הנכסים המנוהל על ידן. במונחים אבסולוטיים מדובר במנורה מבטחים על השקעה של כ-1.25 מיליארד שקל באמצעות קרנות השקעה מתמחות, ובהפניקס בכ-768 מיליון שקל.

מוסדיים ונדל
 מוסדיים ונדל

מה הן קונות? "בארץ ובחו"ל המוסדיים מעדיפים לרכוש נכסים בפריים לוקיישן. בשנה וחצי שנתיים האחרונות מדובר בנכסים שמתומחרים גבוה יחסית במדינות הזרות שהמוסדיים הרבו להשקיע בהן", מסביר גורם המעורה בפעילות המוסדיים בשוק בחו"ל ובארץ. גורם אחר מדגיש כי "בארץ הם מחזיקים כבר בנכסים מניבים רבים", מה שגורם להם לפזול בעיקר החוצה.

ילין לפידות בחוץ

למול חמש קבוצות אלה בחנו מה עושים בתחום זה שישה בתי השקעות גדולים. אחד מהם (ילין לפידות) לא השקיע מכספי עמיתיו, נכון לסוף 2014, אף לא שקל ישירות בנכסי נדל"ן או בקרנות השקעה. יתר החמישה - פסגות, אלטשולר שחם, הלמן אלדובי, מיטב דש ואקסלנס, השקיעו ישירות בנכסי מקרקעין ובקרנות השקעה בנדל"ן קצת יותר ממיליארד שקל - פחות ממה שמנורה מבטחים מחזיקה בעצמה רק בקרנות השקעה בנדל"ן.

ההבדל בין קבוצות הביטוח והפנסיה לקבוצות המתמקדות בגמל ובהשתלמות נובע גם מכך שבקופות הגמל רוב הכסף נזיל למשיכה על ידי הלקוחות (כך שהקופה צריכה כסף נזיל יותר מאשר קרנות הפנסיה וחברות הביטוח), וקרנות ההשתלמות הן בכלל מכשיר לחיסכון לתקופה קצרה בהרבה.

ולסיום: מדוע המוסדיים, שמתמקדים בניהול חיסכון ארוך טווח, אוהבים להשקיע בנדל"ן מניב? בעיקר משום שמדובר שאפיק השקעה שאינו קשור ישירות לשוק ההון, וכן משום שמדובר באפיק עם תזרים מזומנים קבוע יחסית, שאמור לשמש כעוגן מסוים לתשואה ולמימון תשלומים לעמיתים.