הנפילות באג"ח ייקרו את המשכנתאות עד 0.5% החודש

העלייה נרשמה באפיק המשתנה - שבו הריבית מתבססת על תשואות האג"ח - אך גם באפיק הקבוע, וזאת מכיוון שעלויות הגיוס של הבנקים גדלו

שחר אבישי / צילום: עודד קרני
שחר אבישי / צילום: עודד קרני

חודש מאי היה סוער למדי בשוק המשכנתאות. כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"גלובס", במערכת הבנקאית מעריכים כי בחודש זה נלקחו משכנתאות ביותר מ-5 מיליארד שקל, היקף גבוה בכ-10% לעומת הממוצע החודשי בשנה האחרונה. אלא שלא רק היקף המשכנתאות היה חריג החודש, אלא גם התנודות במחירי המשכנתא, שעלו באופן חריג כלפי מעלה בשיעור של עד 0.5%. העלייה במחירים נבעה מהנפילות בשוק האג"ח בחודש האחרון, שמשפיעות על תמחור המשכנתאות.

נזכיר כי בחודש מאי נרשמו ירידות שערים חדות בשוק האג"ח המקומי, בדומה למגמה עולמית. הנפילות בלטו במיוחד באג"ח מדינה הארוכות שחלקן ירדו תוך זמן קצר ב-%5-%7.

"בשבועיים האחרונים ראינו קפיצה דרמטית בריביות למשכנתאות", אומר שחר אבישי, מנהל מערך ייעוץ המשכנתאות באקסלנס. "לדוגמה, ברכיב הקבוע הלא-צמוד לתקופה של 25 שנה חווינו עלייה של 0.3%-0.5% בריבית. במשכנתאות לתקופה של 15 שנה התרגלנו להצעות סביב 2% ואף פחות ואילו כעת ההצעות גבוהות ב-0.5% מכך ויותר".

נציין שבעידן הנוכחי של ריבית נמוכה, שינויים של 0.3%-0.5% דרמטיים, ומהווים התייקרות של מעל 10% במחיר. "כידוע, תנאי הריבית במשכנתא נשמרים ל-12 יום בלבד, ועל כן כאשר ישנה קפיצה בריביות כל מי שלא מספיק לסיים את ענייניו בבנק, מרגיש את העלייה וזאת גם אחרי שחתם על מסמכי המשכנתא. אלפי לווים התאכזבו בשבועיים האחרונים כשלקחו בסוף ריביות שגבוהות ממה שקיוו או ציפו", אומר אבישי.

בשוק המשכנתאות מציינים כי בעקבות הנפילות החדות בשוק האג"ח נרשמה עלייה במחירי המשכנתאות בשני אפיקים מרכזיים: הראשון, אפיק הריבית המשתנה, שבו בחלק גדול מהמקרים ריבית העוגן מבוססת על התשואה באג"ח. באפיק זה ההתייקרות היא ללא יכולת של הבנק להתגמש מכיוון שמחיר העוגן התייקר בכ-0.2%. בשוק מציינים כי גם אפיק הריבית הקבועה התייקר, וזאת מכיוון שמקורות הגיוס של הבנקים התייקרו בשל עליית התשואות בשוק האג"ח. כאן כבר לבנקים יש יותר גמישות, ולדברי גורמים במערכת הבנקאית, הם לא גלגלו את מלוא ההתייקרות ללקוחות, וזאת בכדי למתן את הזעזועים, ומתוך אמונה ששוק האג"ח יתקן לפחות באופן חלקי את הירידות.

עם זאת, גורמים בשוק המשכנתאות טוענים כי במקרים מסוימים הבנקים רכבו על הנפילות בשוק האג"ח, וייקרו את המשכנתאות יותר מהנדרש, ולראיה לדבריהם, בעקבות התחרות הגבוהה בתחום, בימים האחרונים נרשמה שוב ירידה חלקית במחירים. ומה לגבי העתיד? קשה כמובן לחזות, ונראה כי הדבר תלוי בעיקר במה שיתרחש בשוק האג"ח, אם כי רוב ההערכות הן כי מגמת עליית התשואות בשוק תימשך בחודשים הקרובים. "להערכתי לא נחזור לאותו השפל שראינו לפני כמה שבועות", אומר אבישי.

הירידה באגח הצמודות בחודש האחרון
 הירידה באגח הצמודות בחודש האחרון