ראש ה-CIA: יש שת"פ מודיעיני חזק מאוד עם ישראל

בראיון ל-CBS אומר ג'ון ברנאן: קהיליות המודיעין בשתי המדינות עובדות באופן הדוק בסוגיית איראן ■ "המודיעין האמריקאי יצליח לוודא אם איראן אכן מקיימת תנאי ההסכם הגרעיני הפוטציאלי"

בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס

ראש CIA, ג'ון ברנאן, אמר אתמול (א'), כי למרות המחלוקות בין ממשלות ארה"ב וישראל, שיתוף הפעולה המודיעיני בין שתי המדינות נותר חזק כשהיה.

בראיון לתכנית "מול פני האומה", ברשת CBS, נשאל ברנאן, האם הקרע עם ישראל פגע ביכולות האיסוף המודיעיני של ארה"ב.

הוא השיב: "בהחלט לא. יש יחסים הדוקים מאוד מאוד בין ארה"ב לישראל בחזיתות המודיעינית, הביטחונית והצבאית. לדעתי, זה אחד הדברים היפים במערכת שלנו - יכולים להיות חילוקי דעות בין הממשלות, אך מקצועני המודיעין והביטחון יודעים שיש להם מחויבות לשמור על ביטחונן של שתי המדינות".

הוא הוסיף: "למרות שמתנהל ויכוח גדול על המו"מ הגרעיני עם איראן, סוכנות הביון המרכזית, הסוכנות לביטחון לאומי (NSA, סוכנות התקשוב של ארה"ב) וישויות אחרות בקהיליית המודיעין (האמריקאית) עובדות באופן הדוק עם הישראלים ועם סוכנויות מקבילות במדינות אחרות".

ברנאן אמר, שהוא "בטוח" שארה"ב תוכל לעשות שימוש ביכולותיה המודיעיניות כדי לעקוב אחר התנהלות איראן אחרי שתחתום על הסכם הגרעין עם ארה"ב וחמש המעצמות האחרות ולוודא שהאיראנים אינם מרמים ומקיימים את כל ההתחייבויות שעליהם יחתמו בהסכם הפוטנציאלי.

עוד אמר ברנאן, כי הוא צופה "מאבק ארוך" נגד דאע"ש, מאבק שיחייב פיתרון צבאי ופוליטי גם יחד: "לא נראה לי שהמאבק הזה יסתיים בעתיד הנראה לעין. אנו צריכים להדוף את דאע"ש. אנו נהדוף את דאע"ש. אין לי ספק בכך. אך אני חושב חושב שדם רב יישפך עד שזה יקרה".

ראש CIA דחה את הטענות, שקהיליית המודיעין האמריקאית הופתעה מעוצמתו של הארגון האיסלמי הקיצוני. לדבריו, הוא בחן את המידע המודיעיני שהצטבר, ו"אנו צפינו עוצמה הולכת וגוברת" של דאע"ש.

"יש גורמים רבים שמכריעים איזה הישגים יכולים אנשי דאע"ש לקצור בשטח", אמר ברנאן. "לפעמים יש יחידות עיראקיות מסוימות ללא מערכת פיקודית נאותה, או יחידות שמשוללות תמיכה לוגיסטית שהן זקוקות לה כדי להתיצב מול דאע"ש. אך אני חייב לומר שיש כמות משמעותית של מידע מודיעיני שמצביע על צמיחת היכולות של דאע"ש וגם על האתגרים שעימם צריכה להתמודד הנהגת עיראק, לרבות המתיחות בין הפלגים השונים באוכלוסיה".

הוא הדגיש, שבסופו של דבר חייב להימצא פיתרון פוליטי לבעיית דאע"ש: "אני מאמין בכל לבי שלא נפתור את הבעיה הזו בשדה הקרב. אנו חייבים להמשיך להפעיל לחץ צבאי על הארגון הזה, אך, בה בעת, חייב להימצא תהליך פוליטי בר-קיימא שיביא את כל הצדדים בעיראק ובסוריה (לשולחן הדיונים) כדי שיוכלו להחליט איך להגיע לעתיד של שלום".