דרמה בשווקים: יוון שוב מאיימת לא לשלם; תפרוש מגוש האירו?

נציג מפלגת השלטון ביוון: "אם לא נגיע להסכם עם הנושים עד יום ו', לא נשלם" ■ דיווחים באירופה: צרפת, גרמניה וקרן המטבע יציעו היום ליוון תוכנית אחרונה בבחינת "קבלו או תפרשו" ■ ראש ממשלת יוון יגיע היום לבריסל

 רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
רה"מ היווני אלכסיס ציפראס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

"אם לא נגיע להסכם עם הנושים עד יום שישי, אנחנו לא נשלם", כך מזהיר ניקוס פיליס, דובר מפלגת סיריזה, מלגת השלטון ביוון, בראיון ל-Mega TV. האיום החדש של יוון מגיע פחות מ-48 שעות לפני המועד שבו יוון אמורה להעביר לקרן המטבע הבינלאומית תשלום חוב נוסף בהיקף של 300 מיליון אירו או בסך הכל 1.6 מיליארד אירו בחודש הקרוב.

במקרה שיוון לא תצליח להגיע להסכם עם נושיה ולשרת את חובותיה היא תיכנס למצב של חדלות פירעון ותיאלץ לפרוש מגוש האירו. המו"מ האינטנסיבי שיוון מנהלת ב-4 החודשים האחרונים מול נושיה בגוש האירו ומול קרן המטבע לא הניב פרי והסתיים גם אתמול במבוי סתום.

עם זאת, ע"פ הדיווחים האחרונים בתקשורת באירופה, ביממה האחרונה הבנק המרכזי האירופי, קרן המטבע ונושיה המרכזיים של יוון בגוש האירו - גרמניה וצרפת, עשו מאמצים כבדים במטרה לגבש ולהציע ליוון תוכנית אחרונה שהיא בבחינת "קבלו או תפרשו". התוכנית, כמו שאר ההסכמים עם יוון מבוססת על ביצוע רפורמות ביוון בתמורה לסיוע פיננסי.

ע"פ הדיווחים, ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס יגיע היום לבריסל במטרה לקיים דיונים מרתוניים עם נציגי הנושים ומחר יציג את התוכנית בפרלמנט היווני.