"פייסבקת": מות האנונימיות מחזיר גולשים אל הפורומים

עידן הרשתות החברתיות והקידמה הטכנולוגית חושף יותר ויותר מהחיים הפרטיים שלנו ■ ולא, לא תמיד אנחנו מעוניינים בכך

הייטק  / צלם: thinkstock
הייטק / צלם: thinkstock

עידן הרשתות החברתיות והקידמה הטכנולוגית חושף יותר ויותר מהחיים הפרטיים שלנו. גם מידע שלא היינו רוצים לחלוק עם אנשים אחרים הופך לציבורי מבלי שרצינו.

כמה פעמים מצאנו את עצמנו מתויגים בתמונה ברשת חברתית, מבלי שרצינו בכך בכלל? לא תמיד אנו מעוניינים לשתף עם כל אחד את המקומות בהם ביקרנו ומתי, גם אם היה מדובר בבילוי לגיטימי.

מה קורה כאשר אנו מעוניינים לברר, בעילום-שם, בעיה משפחתית כלשהי עימה אנו מתמודדים - ההזדהות ברשת תהפוך את המצב ללא נעים ואף עלולה לגרור תגובות מצד מקורבים.

"יש לי מה שנקרא 'חרדה חברתית'. זה אומר שקשה לי לדבר הרבה בטלפון, עם הודעות אין בעיה", כותבת גולשת אנונימית באחד הפורומים הפופולריים ברשת. "זה אומר שאני לא מתחברת לאנשים, אני מאוד שקטה, אני מפחדת ממפגשים שיש בהם הרבה אנשים...." היא מתוודה.

ומכאן, לבעיה. הגולשת ממשיכה וכותבת: "אני יוצאת עם מישהו שבועיים בערך, כבר כמה דייטים, והבחור מאוד מוצא חן בעיניי. אני ממש משתדלת לזרום (וזה הכי קשה בעולם בשבילי), אבל הוא לא מבין למה אני לא אוהבת לדבר איתו בטלפון, למה אני לא מתחברת לנשים של החברים שלו, למה אני שקטה מאוד. אני מבינה שזה קשה מהצד השני, במיוחד כשלא מבינים. לספר לו על הבעיה, או שזה מוקדם מדי? ואם לספר, אז איך לספר? קצת חוששת שהבחור לא יקבל את זה".

במעבר על הפורום שנושאו "עניינים של בינו לבינה", ברור לחלוטין שרובן המוחץ של ההודעות שנכתבות בו לעולם לא היו מוצאות את מקומן ברשתות החברתיות. שרשורים שלמים של המלצות מתוך ניסיונות כושלים בזוגיות שניתנות על-ידי גולשים אחרים, מביאות אחריהן עוד ועוד וידויים והזדהויות המוכיחות שהאנונימיות עוד כאן, וכאן כדי להישאר.

פעם, כשהיינו זקוקים לנותן שירות, היינו מבקשים המלצות מחברים ומשפחה. כיום גוגל הוא החבר האמין ביותר שלנו, כשהוא מראה לנו תוצאות וחוות-דעת של מי שהתנסו לפנינו באותן בעיות.

גוגל אכן לרוב כלי מידע אמין, אך חסרונו בהעדר מענה למקרה הפרטני שלנו. לכן, עלינו לברר גם במקורות אחרים. כאן באים לעזרתנו הפורומים, האנונימיות מאפשרת לכל אחד לכתוב את דעתו האמיתית. וכך, אם תכתבו בגוגל בקשה להמלצה על בעל מקצוע - סביר להניח שבין התוצאות הראשונות תופיע המלצה או הסתייגות מתוך פורום.

הפורומים ממוקדים בנושא ספציפי, בסינון קפדני. כך, למשל, פורום הריון ולידה יהיה פורום נפרד מפורום תאומים ושלישיות ופורום עגלות לתינוק. כל אחד מוצא את הנישה הקטנה שלו, כל אחד מצליח למצוא מכנה משותף עם האנשים שמאחורי הכינויים החותמים את ההודעות. בימים הפופולריים של הפורומים אף נוצרו קהילות ומפגשים בין הכותבים.

מעבר לשימוש בחוכמת ההמונים, הפורומים מאפשרים שיח עם מומחים בתחומים שונים. פורומים רבים ברשת מנוהלים על-ידי מומחים, הנותנים שירות בעצמם. אלה מאפשרים לקבל רקע כללי לפני תשלום על שירות מבעל מקצוע אחר. המומחים מקבלים חשיפה בזירת תוכן המאונדקסת גבוה במנועי החיפוש, והגולשים זוכים לייעוץ ראשוני ממי שבאמת מבין בתחום.

למרות שיש מי שיתפסו את פורומי המומחים כפרסומת לכל דבר ואת הייעוץ כלא אובייקטיבי, המומחים דווקא נמנעים מהמלצה על עצמם או על בעל מקצוע אחר בתחומם, ומסתפקים בייעוץ מקצועי כללי.

■ הכותב הוא סמנכ"ל עסקים ותוכן באתר תפוז אנשים.