"גופים מסין ישקיעו בישראל יותר מחצי מיליארד ד' השנה"

הערכה של חברת המחקר IVC: חצי מהקרנות שיגייסו כסף השנה יקבלו כסף לפחות ממשקיע סיני אחד ■ גוף תקשורת סיני שמזוהה עם הממשל: עליבאבא ובאידו יקימו בישראל מרכזי פיתוח

דולר / צלם: רויטרס
דולר / צלם: רויטרס

גופי השקעה מסין ממשיכים לגלות עניין גובר בהיי-טק הישראלי. לפי הערכות של חברת המחקר IVC, ישקיעו הסינים בתעשיית ההון סיכון המקומית לפחות חצי מיליארד דולר, במהלך שנת 2015. IVC ערכה אתמול כנס שבו נחשפו הנתונים ופרסמה הערכה נוספת שלפיה הקרנות הישראליות יגייסו עד סוף השנה כ-1.2-1.5 מיליארד דולר. בנוסף מעריכה החברה כי כמחצית מהקרנות שיגייסו כסף עד לתום השנה, יגייסו כספים לפחות ממשקיע סיני אחד.

ב-IVC בחנו את הנתונים ביחס להון סיכון בארה"ב ובישראל, אשר צמח בשיעור של 30% עד 50% בין השנים 2013-2014. בסין לעומת זאת צמח התחום ב-300% תוך שנה בלבד. מאז שנת 2012 השקיעו בישראל למעלה מ-30 גופים מסין ומהונג קונג, אשר לא השקיעו כאן בעבר. מספר המשקיעים מסין צומח, לפי הנתונים, בשיעור שנתי מרשים של 50%. נציין כי תעשיית ההון סיכון הסינית ריכזה בשנת 2014 סכום של 15.5 מיליארד דולר, זאת ביחס ל-48 מיליארד בארה"ב ו-3.4 מיליארד דולר בישראל.

דיוויד פוקס, שותף מנהל בקרן השקעות הסינית-ישראלית Synergy China Fund, שהשתתף בכנס, ציין כי "הכסף שמגיע לכאן הוא רק קצה הקרחון, יש עוד הרבה מאוד משקיעים טובים ושותפים אסטרטגיים שמחפשים השקעות מעניינות בסין עצמה ולא מגיעים לישראל".

בתוך כך, אתר החדשות הסיני CCTV, אשר מזוהה עם הממשל, פרסם אתמול ידיעה על חברות סיניות שמחפשות פיתוחים טכנולוגיים בישראל. באתר נכתב בין השאר כי "ממשלות סין וישראל, כמו גם אוניברסיטאות מובילות משתי המדינות, משתפות פעולה בבניית מרכזי מו"פ מהמתקדמים בעולם בישראל, כמדינה הצוברת מעמד בולט בהקמת עמק הסיליקון של המזרח התיכון. מעבדות המחקר הטכנולוגי בישראל קיבלו השקעות בשווי של מאות מיליוני דולרים כדי לפתח המצאות חדשות שיכבשו את לב הצרכנים, המשקיעים והיצרנים. ענקי טכנולוגיה מסין - עליבאבא, באידו, פוסון, לנובו ושיאומי - חתמו על הסכמים לפתיחת מרכזי מו"פ במדינה".

עוד נכתב כי "חברות סיניות מבינות שהדרך המסורתית של עשיית עסקים, הכוללת ייצור של גאדג'טים באיכות נמוכה ובזול, כבר איננה מהווה נוסחה מנצחת. חברות ישראליות מוכרות כמובילות בחדשנות בתחומים של ה'אינטרנט של הדברים', אבטחת מידע באינטרנט, טכנולוגיה חינוכית, טכנולוגיה בתחום הפיננסי, וכן מכשירים ניידים ומכשירים דיגיטליים בתחום הבריאות. בה בעת, חברות סיניות מבינות יותר לעומק כיצד להביא את המוצרים הללו לשוק הרחב".

תחרות של JVP

גוף נוסף אשר מהדק את יחסיו עם משקיעים בסין הוא קרן ההון סיכון הירושלמית JVP. לפני שלושה חודשים פורסם כי עליבאבא משקיעה עשרות מיליוני דולרים בקרן והופכת למשקיעה אסטרטגית.

היום הודיעה JVP על היענות מרשימה לתחרות סטארט-אפים שהיא עורכת, בשיתוף פעולה עם חברת הייעוץ הסינית המובילה שנג'ינג, תחת השם Global Innovation Awards 2015. יותר מ-180 חברות סטארט-אפ מקומיות ביקשו להשתתף בתחרות כאשר שלוש חברות ייצגו את ישראל בגמר שייערך בבייג'ין בחודש ספטמבר. החברות יתחרו על פרסים בהיקף כולל של 1.5 מיליון דולר ובנוסף יזכו לחשיפה בפני ענקיות סיניות דוגמת ענקית המסחר עליבאבא, באידו ("גוגל הסינית") ויצרנית הטלפונים שיאומי.

קובי רוזנגרטן, שותף-מנהל, בקרן JVP אמר כי "תחרות ה-Global Innovation Awards היא מקפצה משמעותית עבור חברות סטארט-אפ ישראליות, החשיפה הבינלאומית למשקיעים ושותפים פוטנציאליים, החשיפה השיווקית והמימון הפוטנציאלי הנם רכיבים קריטיים בהצלחת המיזמים. שמחנו לראות שגם חברות שכבר קיבלו מימון מכירות בערך הרב שהתחרות מביאה.

"התחרות משכה מספר חסר תקדים של מיזמים, ממגוון תחומים, המהווים מנועי צמיחה קיימים של ישראל, כדוגמת Mobile ו-Web, כמו גם מנועי צמיחה עתידיים כדוגמת IoT ו-Wearables. החשיפה שהחדשנות הישראלית בתחומים אלו קיבלה לשווקים גלובליים ובמיוחד לסין מהווה הזדמנות ברמת התעשייה כולה, ולא רק ברמת הסטארט-אפ הבודד".

הסינים באים
 הסינים באים