חברת האריזות סטפאק מתפן נמכרה ב-105 מיליון שקל במזומן ל-Johnson Matthey

הרוכשת היא החברה בריטית הנסחרת בשווי של 7 מיליארד פאונד בבורסה של לונדון *האריזות של סטפאק מאריכות את חיי המדף של תוצרת חקלאית עובדי החברה התאגדו בהסתדרות על רקע המהלך

חברה ישראלית עומדת במוקד עסקה בין שתי חברות בריטיות. מדובר בחברת סטפאק (StePac), שפיתחה ומייצרת אריזות ייחודיות, שנמכרה תמורת 18 מיליון פאונד (כ-105 מיליון שקל) במזומן לחברת Johnson Matthey Investments. המוכרת בעסקה היא DS Smith, שהחזיקה במלוא הבעלות על סטפאק. שתי החברות הבריטיות נסחרות בבורסה של לונדון, הרוכשת נסחרת בשווי של 7 מיליארד פאונד, והמוכרת בשווי של 3.4 מיליארד פאונד.

סטפאק הוקמה בשנת 1992 על-ידי היזם ישראל בן צור, ופיתחה את מוצריה - אריזות שמאריכות את חיי המדף ושומרות על איכות של תוצרת חקלאית טרייה - על בסיס ידע ממכון וולקני, ובהמשך על בסיס ידע שפותח בחברה עצמה. בארץ פועלת החברה מאזור התעשייה תפן שבצפון. DS Smith היא בעלת מניות ותיקה בחברה, שנכנסה להשקעה בה עוד בשנות ה-90. בהדרגה היא הגדילה את ההחזקות בסטפאק, ולפני כשלוש שנים הגיעה להחזקה של מלוא המניות בחברה, כשרכשה את ה-10% שהיו אז בידיו של היזם בן צור.

DS Smith פועלת בתחום האריזה והנייר. לאחרונה החליטה להתמקד בליבת הפעילות שלה והחלה לחפש רוכש לסטפאק. גם הרוכשת שנמצאה היא, כאמור, בריטית. Johnson Matthey עוסקת בטכנולוגיות בר-קיימא ובין היתר מספקת פתרונות לבקרה על פליטת מזהמים ולמיחזור של מתכות. משרד עורכי הדין ברנע ושות' מייצג את DS Smith בעסקה, ואת חברתJohnson Matthey ייצג בארץ משרד הרצוג פוקס נאמן.

"צעד חשוב"

לפי נתונים שפרסמה Johnson Matthey, ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף אפריל 2015, עמדו הכנסות סטפאק על כ-15 מיליון פאונד (קרוב ל-90 מיליון שקל). הרוכשת דיווחה גם שסטפאק מעסיקה 90 עובדים, יש לה אתרי ייצור בישראל ובארה"ב, ופעילותה המסחרית מתבצעת ביותר מ-60 מדינות. ב-

Johnson Matthey מעריכים שטכנולוגיות האריזה שמביאה איתה סטפאק יניבו הכנסות של כ-20 מיליון פאונד בשנה הקרובה, ואחרי רישום עלויות האינטגרציה בדוחות, סטפאק תתרום תרומה קטנה לרווח התפעולי השנתי של Johnson Matthey. סטפאק תשתלב בחטיבת העסקים החדשים שנחשבת למנוע צמיחה של החברה הבריטית.

לדברי מנכ"ל Johnson Matthey, רוברט מקלאוד, "רכישת סטפאק היא צעד חשוב בפיתוח של עסקי טכנולוגיות האריזה שלנו. השילוב של המומחיות שלנו בחומרים מתקדמים ושל הידע של סטפאק יאפשר לנו לפתח טכנולוגיות חדשות ללקוחותינו הפועלים בשרשרת האספקה של מוצרים טריים, שיסייעו להאריך את חיי המדף של המוצר ולהפחית את כמויות הפסולת".

ככל הידוע, כחלק מהעסקה קיבלה הרוכשת אישור להוציא את הידע שברשותה מחוץ לישראל. בעבר היו מגבלות על כך בשל מימון שקיבלה סטפאק מהמדען הראשי. המשמעות היא שהאתר בישראל ימשיך לפעול, אך לא באופן בלעדי.

על רקע העסקה התאגדו עובדי סטפאק בהסתדרות, והתהליך בוצע תוך דיאלוג עם העובדים. לדברי אשר שמואלי, יו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות, בסטפאק הוכרז סכסוך עבודה שעוד לא יצא אל הפועל, ובין ההסתדרות וההנהלה ישנם מגעים. לדבריו, רוב הנושאים מוסכמים בין הצדדים (כולל מענק מכירה לעובדים), אך ישנם כמה נושאים עקרוניים שלגביהם יש חילוקי דעות.