אלשטיין חושש מהשתלטות עוינת של בן משה על דסק"ש

לקראת הכרעה באי.די.בי פתוח: הליך הבמב"י בין בעלי השליטה אמור להגיע לידי סיום ביום חמישי, אולם אדוארדו אלשטיין דורש כתנאי לרכישת החזקות שותפו, כי מוטי בן משה יתחייב שלא ירכוש במשך שנתיים ני"ע של חברות בקבוצה

מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

מועד ההכרעה במאבק בין צמד בעלי המניות המרכזיים בקבוצת אי.די.בי פתוח, הולך וקרב. עד יום חמישי אמור בעל השליטה אדוארדו אלשטיין להודיע לשותפו לשעבר, מוטי בן משה, האם בכוונתו למכור לבן משה את מלוא מניותיו בחברה, או לחלופין לקנות מהאחרון את מלוא החזקותיו בה.

כך או כך, אם לא יהיו נסיונות לעיכובים משפטיים של הרגע האחרון, צפוי אחד מהשניים לאבד בסוף השבוע את מניותיו באי.די.בי . ההערכה הרווחת היא שבצד הרוכש יעמוד אלשטיין, בעל השליטה דה פקטו בקונצרן, בעוד שבצד המוכר יעמוד בן משה, הצפוי לקבע במכירה הפסד עתק של כחצי מיליארד שקל בתוך כשנה וחצי בלבד.

אלשטיין מחזיק כעת ב-66% ממניות אי.די.בי, לאחר שבסוף השבוע שעבר מימש אופציות מסדרה 4 שהיו ברשותו למניות נוספות של החברה, ובתוך כך הזרים לקופתה עוד כ-150 מיליון שקל. בסך הכול עומדת השקעתו בחברה עד כה על כ-1.2 מיליארד שקל (כולל התשלום לנושי אי.די.בי אחזקות כחלק מהסדר החוב).

בן משה, שבעקבות מימוש האופציות דוללו החזקותיו בחברה ל-15% בלבד, הפעיל לפני כעשרה ימים את מנגנון הבמב"י (היפרדות) הקיים בהסכם השליטה בינו לבין אלשטיין, ובמסגרתו הציע לרכוש את מלוא מניות שותפו במחיר של 1.64 שקלים למניה (לעומת מחיר של 2.17 שקלים בו היא נסחרה היום).

אלא שבן משה הוסיף דרישה, שאלשטיין טרם הסכים לה, כי הרוכש בעסקה גם ייטול על עצמו את חלקו של המוכר בהתחייבות המשותפת של שניהם כלפי נאמני הסדר החוב באי.די.בי אחזקות - לרכוש מהציבור מניות אי.די.בי פתוח ב-512 מיליון שקל (לפי מחיר של כ-8 שקלים למניה) בשנים 2015-2016.

לא ירכוש כל ני"ע של הקבוצה

אלשטיין מצדו שלח ביום חמישי מכתב לבן משה, ובו דרישה מפורשת כי זה יתחייב שלא לרכוש במשך שנתיים ניירות ערך מכל סוג של אי.די.בי או של כל אחת משאר החברות בקבוצה (דיסקונט השקעות, כלל ביטוח, שופרסל, סלקום, נכסים ובנין, ועוד), וזאת כתנאי לכך שאלשטיין ירכוש את החזקות בן משה בהליך הבמב"י.

דרישה זו ל'תקופת צינון' מגיעה נוכח חששו של אלשטיין, כי בן משה ישתמש בכסף שיקבל מהליך הבמב"י, בהיקף של כ-150 מיליון שקל, לצורך ניסיון להשתלטות עוינת על דיסקונט השקעות (דסק"ש) או על אחת החברות הבנות שלה. אלשטיין מבסס דרישה זו על ההצעה שהגיש לאחרונה בן משה לדירקטוריון דסק"ש, להזרים לה מיידית הון תמורת הקצאת מניות, ועל חוסר הסכמתו של האחרון להתחייב שלא מדובר בניסיון השתלטות.

חוסר ההסכמה בין צמד בעלי המניות, הביא את דירקטוריון אי.די.בי להחליט על הדחת בן משה מתפקידו כדירקטור מטעמה בדסק"ש. מחר (ב') תתכנס אסיפת בעלי המניות של דיסקונט השקעות לצורך קבלת החלטה זו, ואם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, תצביע אי.די.בי לטובת הפסקת כהונתו של בן משה, ותכריע את ההחלטה בזכות החזקה של 74% בחברה הבת.

"לדאוג לאי פגיעה באי.די.בי פתוח"

מאיר שני, שמכהן כדירקטור בלתי תלוי באי.די.בי פתוח, וכנציגם של נושי הסדר החוב בחברה האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות, שלח בשבוע שעבר מכתב לכל חבריו לדירקטוריון, ובו ציין כי כדי שתהליך ההדחה יופסק, "אי.די.בי. פתוח צריכה לקבל התחייבות ברורה ממוטי בן משה, שכל עוד הוא משמש כדירקטור בחברה, הוא לא יפעל במישרין או בעקיפין לרכישת מניות בדסק"ש או בבנותיה, שלא באמצעות אי.די.בי פתוח".

שני כתב עוד, כי "אני כדירקטור מעוניין להבטיח ככל שניתן שמי שימכור את מניותיו במסגרת הסכם הבמב"י לא ינסה לאחר זאת לפגוע באי.די.בי. פתוח, על ידי ניסיון לדלל אותה מנכסיה שהם דסק"ש והחזקותיה. אם יש דרך חוקית שדירקטוריון אי.די.בי פתוח יכול להירתם לנושא, ו'כאילו' להיות צד לתהליך ההתמחרות, רק בזווית של הבטחת אי ניסיון הפגיעה באי.די.בי פתוח במשך תקופה מוסכמת (כשנתיים, נראה לי סביר), אני חד משמעית נרתם למהלך כזה".