חרם בעולם? ישראל תייצא מאות מיליוני זבובים לאירופה

חברת ביו-ביו הישראלית זכתה במכרז של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית: תייצא 400 מיליון זבובים מעוקרים להדברה ביולוגית של מזיקים בבלקן

האיחוד האירופי / צילום: רויטרס
האיחוד האירופי / צילום: רויטרס

בזמן שבישראל חוששים מהתרחבות החרם עליה בעולם, הזבובים הישראליים עושים חיל: זבובי פירות מקומיים שעברו תהליך מיוחד של עיקור במתקן רדיואקטיבי, ייוצאו למדינות הבלקן כדי לגרש זבובים אחרים שמזיקים לחקלאות. הזבובים הישראליים יפוזרו במשך מספר חודשים בפרדסים שלאורך הגבול שבין קרואטיה לבוסניה ותפקידם לדחוק מהם את זבובי הפירות שפוגעים ביבול החקלאי.

את הזבובים תספק חברת ביו-בי מקיבוץ שדה אליהו, שעוסקת בפיתוח ובגידול של "אויבים טבעיים" למזיקים בחקלאות ובשיטות שונות להדברה ביולוגית. גלמי זכרי הזבובים שהחברה תייצא יאוחסנו בתוך אריזות מקל-קר והם אמורים לבקוע רק לאחר שיגיעו ליעדם ויהיו נתונים לתרדמת. הם יתעוררו רק באוויר, לאחר שיפוזרו באמצעות מטוס קל מעל הפרדסים שבגבול בוסניה וקרואטיה.

מיד לאחר מכן, משימתם של הזבובים הישראליים אמורה להתחיל: הם יחפשו את נקבות זבוב הפירות, יזדווגו איתן ולאחר מכן אלה יטילו ביצים עקרות. בביו-בי אומרים כי במקרה של הזדווגות מוצלחת - נקבת זבוב הפירות לא נוהגת להזדווג בשנית ומכאן האוכלוסייה של הזבובים המזיקים תצטמצם משמעותית.

"מדובר בזבובי פירות שאנחנו מגדלים במיוחד למטרות כאלה, ואת העיקור הם עברו באמצעות קרינה מאד מדויקת במתקן רדיואקטיבי שנמצא בפיקוח הוועדה לאנרגיה אטומית", סיפר היום (ב') ל"גלובס" מנכ"ל ביו-בי, שאול בשיא. "הקרינה מכוונת כך שרק הפוריות של הזבובים נפגעת, שכן חשוב מאד ששאר התכונות של הזבובים יישמרו כדי שיוכלו לבצע את תפקידם".

הזבובים המעוקרים יפוזרו מעל אותם פרדסים פעמיים בשבוע, ובריכוזים גדולים- כך שבשטח יהיו כ 50 זבובים זכרים מעוקרים על כל זכר אחד שאינו עקר. את המכרז לאספקת 400 מיליון הזבובים לבלקן הובילה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה, שבמסגרתה פועלת גם מחלקה שעוסקת באנרגיה אטומית למטרות שלום. היקף ההתקשרות בין הסוכנות הבינלאומית לבין ביו-בי הוערך בכמיליון שקל. על אותו מכרז התמודדה גם חברה מספרד שהפסידה לחברה הישראלית.

ביו-בי פועלת מקיבוץ שדה אליהו מאז תחילת שנות ה-80 ובעשור האחרון החלה לפתח את שיטות ההדברה הביולוגיות באמצעות זבובים מעוקרים. בנוסף לזבובים, החברה מגדלת גם צרעות, אקריות, פשפשים ועוד מיני חרקים שפוגעים באופן טבעי באוכלוסיית המזיקים לגידולים חקלאיים באופן שמפחית משמעותית את הצורך לעשות שימוש בחומרי הדברה כימיים, שיש בהם כדי לפגוע באיכות הסביבה ובטיב של חלק מהגידולים החקלאיים.

לדברי בשיא, גם חקלאים בישראל מתמודדים בהצלחה עם זבובי הפירות המזיקים באמצעות זבובים מעוקרים. שימוש נרחב בזבובים אלה נעשה בין השאר בנגב המערבי ובצפון הארץ.