ניתוח: מדוע גולן טלקום כבר לא "בן יקיר" של משרד התקשורת?

הסיבה: הטעות שעשתה כאשר החלה לפרק את הרשת ללא אישור ■ אז למה בכל זאת יש למצוא דרך לעזור לה? כי היא חיונית לתחרות, אבל רק בתנאים שווים, כי עם 800 אלף מנויים קשה לטעון שהיא זקוקה להגנת ינוקא

מיכאל גולן / צלם: דור מלכה
מיכאל גולן / צלם: דור מלכה

אחת הסוגיות הטעונות ביותר בשוק התקשורת היום היא מה יעלה בגורל ההסכם בין גולן טלקום לבין סלקום לאיחוד רשתות - הסכם שמשרד התקשורת מסרב לאשר. אם מישהו רוצה לדעת מדוע בחודשים האחרונים מי שמשוחח עם מיכאל גולן מקבל את הרושם שהוא פחות אופטימי מבעבר, אז זאת הסיבה.

גולן מרגיש בפעם הראשונה מאז נכנס לשוק התקשורת בישראל, איך זה להיות בתפקיד הבן המועדף פחות, או לפחות זה שמקבל יחס שווה מהרגולטור.

זה לא סוד, וגם גולן לא יכחיש, שההתייחסות כלפיו מצד משרד התקשורת הייתה בכפפות של משי. מוחלים לו על הרבה עבירות קטנות כגדולות, ובעיקרון הוא נהנה מיחס מועדף של מתחרה חדש שמרעיד את השוק ומוזיל מחירים. זה היה כשהיה שר במשרד, אבל כאשר מדובר בדרג מקצועי נטו היחס משתנה.

הבעיה היא שהיום גולן כבר לא כזה קטן, והעבירות שלו הרבה יותר בולטות. עם 800 אלף לקוחות קשה להגיד שאתה זקוק להגנת ינוקא. וכאשר יש מפעיל חדש שעומד להיכנס לשוק כמו חזי בצלאל, המצב של גולן עוד יותר מסתבך, כי החדש עכשיו תפס את המשבצת שלו.

מכל הבעיות הגדולות של גולן, הבעיה הקשה ביותר היא ההחלטה שלו לפרק את הרשת שהחל בהקמתה מבלי שקיבל אישור לכך מהרגולטור ומבלי שיש לו הסכם מאושר לאיחוד רשתות. גולן החל בפירוק הרשת כאשר משרד התקשורת יצא עם מדיניות איחוד הרשתות.

ההסכם שחתם עם סלקום לא אושר בפעם הראשונה וגם בפעם השנייה, וגם כאשר הכניס בו תיקונים לא קיבל אישור בטענה שהיחסים בין החברות במיזם המשותף אינם שווים, והמשרד רוצה שבהסכם כל חברה תתרום תרומה שווה, גם בדור השלישי.

אבל גולן כאמור החל בפירוק הרשת. הוא אמר למשרד התקשורת שהאתרים שפירק היו משום שהיה משוכנע שההסכם שלו עם סלקום יאושר במהירות. אבל הסיפור המשפטי כאן יותר מורכב. גולן מסתמך על החלטת משרד התקשורת שההשקעה שלו ושל הוט מובייל בדור הרביעי תבוא במקום ההשקעה שלו בדור השלישי.

אכן, זה מה שמופיע במסמך המדיניות. אך הבעיה מתחילה כאשר המשרד פרסם מסמך הבהרות שבו הוא הקשיח את התנאים להמרת החובות ולמעשה קבע שההשקעה בדור הרביעי אמורה לכלול השקעות גם ברשת הדור השלישי. שורה תחתונה השקעה נוספת של 60-70 מיליון שקל בשנה.

אין חולק שהמדיניות יותר ליברלית ומיטיבה עם גולן, אבל מבחינה נורמטיבית מעמדה החוקי של ההבהרה שבאה אח"כ לא נופל ממנה. בשני המקרים מדובר במסמכים חוקיים של משרד התקשורת באותו מעמד ומאותו סוג, גם אם המשרד שינה את דעתו בהבהרה.

בסוף לא בטוח שמונף דגל שחור מעל ההבהרה. כמובן שיש גם דעות שונות שיגידו שההבהרה היא הגוברת, משום שאותו הפה שהתיר גם יכול להיות הפה שיאסור.
ניתן היה להימנע מכל התסבוכת הזאת אם במשרד התקשורת היו קובעים שלא ניתן להתמודד במכרז הדור הרביעי, אלא אם כן לחברה יש אישור להסכם איחוד רשתות מהמשרד.

אבל המשרד לא הסכים לכך כי פחד משיתופי פעולה שישבשו את התוצאות במכרז, אבל מה שקרה עכשיו זה מה שתקע את גולן, כאשר מטרת המדיניות הייתה למצוא פתרון למצוקה שלו ושל הוט מובייל. האחרונה הלכה להסכם עם פרטנר שקיבל אישור מהמשרד. האם בגלל שההסכם של גולן ושל סלקום שונה במקצת קמה לאחרים עילה להגיש תביעה על אפליה אם המשרד יאשר הסכם שונה לגולן וסלקום? לא בטוח.

ההסכם של פרטנר והוט מובייל הוגש לאישור עוד לפני שבכלל ידעו מה מדיניות המשרד, והוא שונה מההסכם של גולן במבנה שלו לאור האינטרסים השונים של החברות. ואסור לשכוח שלהוט מובייל יש 800 אתרים שעוברים לרשת החדשה. וחוץ מזה, המשרד יכול להחליט על שינויים כאלה ואחרים כראות עיניו, אם מדובר בשינויים סבירים.

צריך לזכור שמדינת ישראל היא זו שלא מאפשרת לבנות אתרים סלולריים. המדינה היא זו שהחליטה לאפשר לגולן ולהוט מובייל ללכת לאיחוד רשתות, אחרי שהיא בעצמה הבינה שהיא לא יכולה לדרוש מהם להקים אתרים סלולריים, בעוד שהיא, דרך הרשויות המקומיות, לא מאפשרת להם לעשות זאת.

ברקע הדברים צריך לנתח את האינטרסים של סלקום. מצד אחד סלקום נתנה לגולן את התנאים שביקש לאיחוד ועשתה כל מה שהיא יכולה על מנת שימשיך ויפעל על גבי הרשת שלה. מצד שני, סלקום לא מוכנה למחול לגולן על הכסף הנוסף שהוא נדרש לשלם לה עבור חלקו ברשת הדור השלישי.

סלקום בעצם משחקת כאן משחק כפול, אבל לגיטימי. היא רוצה לתקוע את גולן כמתחרה, ולכן לגבות ממנו כמה שיותר כסף על הרשת המשותפת, ומצד שני היא גם רואה את האיום מצידו כשהוא מתכוון להיכנס לתחום הטלוויזיה.

איזה אינטרס יש לסלקום לעזור לגולן במצב הזה? להיפך. לכן סלקום משחקת את המשחק שלה עד הסוף ובשכל רב יש לומר. גם העובדה שהחלה לשווק חבילת טריפל ב-149 שקל לחודש כל כולה מיועדת לאותת לגולן שהפעם המשחק הולך להיות שונה.

לסיכום, על פירוק הרשת המשרד לא יכול וגם לא צריך לעבור בשתיקה, אבל הוא כן צריך למצוא את הדרך להבטיח שגולן יוכל להישאר כאן כשחקן בשוק התקשורת, כי נוכחותו לתחרות חשובה, אבל את זאת יש לעשות בתנאים שווים.