ד"ר פון תפצה לקוח שרכש סמארטפון חדש וגילה שהוא מחודש

הלקוח, שגילה כי הסמארטפון שרכש הורכב ממספר חלקים של מכשירים אחרים, הגיש תביעה קטנה - ויפוצה ע"י ד"ר פון ב-4,200 שקל

מעטים הצרכנים שמסוגלים להבחין מה בדיוק מסתתר בנבכי הסמארטפון החדש שזה עתה רכשו בתוך קופסה מהודרת במחיר מלא. הם מן הסתם סומכים על המשווק שמדובר במוצר חדש ותקין.

אלא שסיפורו של ש' אמור להדליק נורת אזהרה, שכן בסוף 2013 הוא קנה בחנות ד"ר פון ברמת-גן סמארטפון חדש ב-1,900 שקל, ורק במקרה גילה כי מדובר במכשיר מחודש שהורכב כנראה ממספר חלקים של מכשירים אחרים.

ש' הגיש נגד ד"ר פון תביעה קטנה, והשבוע נקבע כי הוא יפוצה ב-4,200 שקל.

"המכשיר היה אמור להיות מכשיר חדש לחלוטין", נכתב בכתב התביעה, "נפלתי קורבן למעשה תרמית. זה איננו מכשיר חדש - אלא משופץ ובעל נתונים בלתי תואמים לנתונים הרשומים על המכשיר עצמו וכן בחשבונית ובכתב האחריות".

האם כל צרכן יכול לגלות שנפל קורבן לתרמית? לא בטוח. ש' הוא דוקטור בהנדסת אלקטרוניקה, ולדבריו, הוא בעל ניסיון בהתקנת רומים לסלולריים (גרסה שונה של מערכת ההפעלה). לאחר הקנייה הוא החליט להתקין על המכשיר רום, אלא שלאחר ההתקנה המכשיר הפסיק לעבוד.

לדבריו, לאחר שהמכשיר שהה במעבדה כ-4 שבועות ולא תוקן, הוא הביא את הסמארטפון לתיקון במעבדה אחרת, שם גילה כי מדובר בסמארטפון משופץ.

בכתב התביעה מציין ש' כי הוא יצר קשר עם שירות הלקוחות של רשת הסלולר האמריקאית T-Mobile אליה שייך המכשיר במקור. באותה שיחה אישרו כי המכשיר משומש ומשופץ.

ומה השיבה ד"ר פון? בכתב ההגנה נכתב: "הלקוח רכש גלקסי S3, שבמעמד הקנייה היה חדש ותקין. מספר ימים לאחר הקנייה עשה הלקוח התקנת רום למכשיר, למרות שבתעודת האחריות כתוב במפורש לא לבצע התקנת תוכנה. כמו כן, בתעודת האחריות נכתב כי לקוח שמבצע התקנה כזו לוקח על עצמו את הסיכון".

עוד מוסיפים בד"ר פון כי הסמארטפון נרכש בארץ מספק כמכשיר חדש, ולכן הם מכרו אותו כחדש: "המכשיר המשומש לא גרם לתקלה אלא הלקוח, לאחר שהתקין גרסת רום לא מתאימה". (ת"ק 13343/11-13).

המכס נלחם בתופעה

רכישה של סמארטפון מחודש כחדש מסתמנת כתופעה בישראל. רק לאחרונה תפס מכס נתב"ג כ-3,500 מכשירים של אפל, סמסונג, LG ונוקיה בשווי של כ-5 מיליון שקל.

מדובר בסמארטפונים שהוצהרו כ"מחודשים", כלומר, הוחזרו לחנויות בחו"ל עד 14 יום מרכישתם, ולא הוחלפו בהם חלקים. בפועל המשלוחים שנתפסו הכילו טלפונים סלולריים שתוקנו, ולא הוצהר על כך.

במכס מציינים כי בדיקות הסמארטפונים במעבדות גילו כי בוצעו בהם תיקונים, הותקנו רכיבים לא מקוריים, ובחלקם אף נתגלו סימני קורוזיה, והם יובאו ללא המדבקה המיוחדת המציינת שהם "מחודשים". לפיכך, מדובר במכשירים האסורים בייבוא בהתאם להוראות משרד התקשורת. מכשירים אלה נמכרים לצרכנים בישראל באריזתם המקורית, ולא ניתן לזהות כלל כי הוחלפו בהם חלקים. ייתכן כי הם נמכרים בחנויות כחדשים.

"פתחנו בחקירה נרחבת כנגד היבואנים, תגברנו את האכיפה בתחום, ונטפל במקרים אלה בכל חומרת הדין", אומר מנהל מכס נתב"ג, יוסי בן-ישי.